Det här skulle ju vara en perfekt uppgift för Ernst eller någon annan programledare i ett matlagnings-, hobby- eller trädgårdsprogram....
Jag kan inte lägga in bilder ännu eftersom mitt nyinförskaffade bredband bara strejkar....
Men jag gör ett nytt skriftligt försök... (Skam den som ger sig!!!)
Lägg tre vitlökar bredvid varandra på bordet med blasten rakt mot dig.
Ta blasten från den som är mest till vänster och lägg den över den mittersta lökens blast, d.v.s så att den nu hamnar i mitten i stället.
Ta nu blasten från den som är längst till höger och lägg den i mitten.
Gör precis samma sak en gång till, d.v.s. lägg först den blast som nu ligger längst till vänster i mitten och sedan den som är längst till höger.
Ev. kan du upprepa proceduren ytterligare någon gång - det beror på hur stora lökar du har och hur tät fläta du vill ha.
Principen för fortsättningen är att du med jämna mellanrum lägger till nya lökar:
Lägg först en ny vitlök till vänster så att du får två blastskaft som ska läggas i mitten. Själva löken lägger du tätt intill flätan. (Den ena blasten är redan kortare, den från den första löken).
Sedan lägger du en ny lök på den högra sidan.
O.s.v., o.s.v.
Då du kommit igång jobbar du hela tiden med 3 - 5 blast på varje sida, de inflätade lökarnas blast tar slut, de nya lökarnas kommer till.
Testa på blommor eller t.ex. säv som är jättesegt och fint att fläta!
Om blasten inte riktigt "lyder" utan bara spretar brukar jag ibland lägga med en tunn ståltråd som jag helt enkelt bara flätar in med blasten.
Hm.... Förstår ni nu då????
Lycka till!
Mulle