Full version: Fläta vitlök
Rossi
Jag är inte den mest händige personen och behöver lite hjälp när det gäller vitlöksflätning. Hur gör man? Kan någon länka till en sida med beskrivning kanske?

Har man bara tre lökar så kan ju jag också fläta dem men sen då när man ska fylla på med fler lökar så att det blir en fläta med vitlökar ovanpå varandra där man inte ser blasten, hur gör man det?
mulle
Har du någonsin flätat en krans av blommor till håret?
Jag flätar vitlök och vanlig lök på samma sätt (fast utan att binda ihop till krans, förstås) och jag brukar dessutom ibland sätta med en supertunn metalltråd för bättre stadga.
Om du inte har flätat en blomsterkrans är det lite knepigare att förklara. Hur som helst, idén är att du hela tiden fyller på med nya lökar efter varandra. I början blir det kanske lite mycket blast efter ett tag men det jämnar ut sig allt eftersom de första lökarnas blast är inflätade.
Hm.... Fattade du något alls?
Mulle
Rossi
Tack för försöket Mulle! Nä, jag har aldrig försökt mig på en blomsterkrans - är liksom inte lagd åt det pyssliga hållet alls.

Suck, jag får nog be min man om hjälp - han är den händige och pysslige i vår familj!

Tack i alla fall!

smile.gif
Susanna
Rossi, jag har samma funderingar som du. Jag skulle också vilja göra en sån där snygg vitlöksfläta men har ingen aning alls om hur man gör. Har du Åke T:s vitlökshäfte? På sid 15 finns en bild över två flätningstekniker. Man får väl pröva sig fram.... wink.gif
Rossi
CITAT (Susanna @ 11-08-2005, 15:01)
Rossi, jag har samma funderingar som du. Jag skulle också vilja göra en sån där snygg vitlöksfläta men har ingen aning alls om hur man gör. Har du Åke T:s vitlökshäfte? På sid 15 finns en bild över två flätningstekniker. Man får väl pröva sig fram.... wink.gif

Tack Susanna! Jo, jag har häftet och har sett hur det ser ut med hans flätor. Usch, men jag har tummen mitt i näven - är helt hopplös! Men jag får väl studera dem ordentligt och som sagt be min man om hjälp. Ser han Truedssons beskrivning så kommer han säkert inte att förstå hur jag INTE kan fatta hur man ska göra! smile.gif
norrsken
Hej!

Gör man inte bara som när man flätar hår?

Inbakad fläta eller amerikansk fläta kallas det väl också, rotfläta har jag också hört den kallas.

För varje steg i flätan tar man in mera hår... Man börjar med tre och fyller bara på dessa tre för varje steg nedåt!!!

Jag har förmodat att man använder sig av samma teknik när det gäller lök och vitlöksflätor också?!

Men det är klart... det låter väl enkelt om man vet hur man gör. Men svårare att förklara!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har också försökt förklara hur man fläter men det är svårt. Jag flätade alltid min lök, gjorde precis som man gjorde med håret.

Man vet hur man gör men kan inte förklara

Elisabeth
Susanna
Nu har jag gett upp efter att ha försökt i över en timme. Franska flätor klarar jag hyfsat men att göra det samma med vitlök funkar inte för mig. Blir bara en stor klump som fladdrar åt alla håll.....tror dom får ligga i en korg som vanligt istället för att hänga på vägen.
Susanna
Förresten, ni som kan det här; har ingen av er möjlighet att lägga in några bilder på hur man gör?
mulle
Det här skulle ju vara en perfekt uppgift för Ernst eller någon annan programledare i ett matlagnings-, hobby- eller trädgårdsprogram....
tongue.gif
Jag kan inte lägga in bilder ännu eftersom mitt nyinförskaffade bredband bara strejkar....
Men jag gör ett nytt skriftligt försök... (Skam den som ger sig!!!)

Lägg tre vitlökar bredvid varandra på bordet med blasten rakt mot dig.

Ta blasten från den som är mest till vänster och lägg den över den mittersta lökens blast, d.v.s så att den nu hamnar i mitten i stället.

Ta nu blasten från den som är längst till höger och lägg den i mitten.

Gör precis samma sak en gång till, d.v.s. lägg först den blast som nu ligger längst till vänster i mitten och sedan den som är längst till höger.

Ev. kan du upprepa proceduren ytterligare någon gång - det beror på hur stora lökar du har och hur tät fläta du vill ha.

Principen för fortsättningen är att du med jämna mellanrum lägger till nya lökar:

Lägg först en ny vitlök till vänster så att du får två blastskaft som ska läggas i mitten. Själva löken lägger du tätt intill flätan. (Den ena blasten är redan kortare, den från den första löken).

Sedan lägger du en ny lök på den högra sidan.

O.s.v., o.s.v.

Då du kommit igång jobbar du hela tiden med 3 - 5 blast på varje sida, de inflätade lökarnas blast tar slut, de nya lökarnas kommer till.

Testa på blommor eller t.ex. säv som är jättesegt och fint att fläta!

Om blasten inte riktigt "lyder" utan bara spretar brukar jag ibland lägga med en tunn ståltråd som jag helt enkelt bara flätar in med blasten.

Hm.... Förstår ni nu då????

Lycka till!
wub.gif

Mulle
Rossi
Tusen tack för den pedagogiska förklaringen Mulle! Ska definitivt försöka att fläta min vitlök! Franska flätor eller fiskbensflätor som vi kallade dem för har jag ju faktiskt gjort med håret i mina dar!

OM jag lyckas så ska jag ta ett foto och lägga ut här! smile.gif Men lökarna och blasten får nog torka lite till. Tror att blasten är väldigt styv fortfarande. Och framförallt är den ju 60 cm lång eller så så jag får nog kapa den lite.
Susanna
Tack för en bra beskrivning!! Jag har försökt att lägga till nya lökar varje gång jag flyttat blast, så att säga. För tätt mellan lökarna alltså! Nu ska jag testa på nytt!
mulle
PS. Jag glömde att skriva att mina allra första flätor var ett allmänt skämtämne, det tog ett tag innan jag fick ordentlig snits i flätande... tongue.gif
Mulle
Rossi
Suck! Jag försökte igår men blasten på mina är stenhård och går inte att rubba utan att själva löken följer med. De får ligga på tork ett bra tag till tror jag.
Eva i Västerås
Hör du Rossi, klipp inte av stjälkarna. Det är enklare om dom är långa.
Men jag har vitlökar som får blommor och groddlökar i toppen. De stjälkarna är styva även när de torkat, så jag binder numer mina vitlökar i knippen.
Rossi
CITAT (Eva i Västerås @ 17-08-2005, 14:21)
Men jag har vitlökar som får blommor och groddlökar i toppen. De stjälkarna är styva även när de torkat, så jag binder numer mina vitlökar i knippen.

Det är såna jag har och jag kan verkligen skriva under på att de är STYVA.

Äsch, det blir inga flätor här inte. Jag gör som vanligt och lägger vitlökarna i en korg. smile.gif
Svante, zon 1
Alla ni vitlöksodlare, hur förvarar ni era lökar? Jag har precis tagit upp årets skörd (alla 11 lökarna) och undrar var jag skall ha dem. Lägger ni dem i rumstemperatur eller trycker ni in dem i svalen?
Rossi
CITAT (Svante @ zon 1,18-08-2005, 09:38)
Alla ni vitlöksodlare, hur förvarar ni era lökar? Jag har precis tagit upp årets skörd (alla 11 lökarna) och undrar var jag skall ha dem. Lägger ni dem i rumstemperatur eller trycker ni in dem i svalen?

Absolut INTE i svalen. Rumstemperatur gäller. Då håller lökarna runt 10 månader beroende på sort.

Vitlök som du köper i affären och tar hem klarar sig ibland bara några veckor. Anledningen är att de har förvarats för svalt.
Svante, zon 1
CITAT (Rossi @ 18-08-2005, 09:57)
Vitlök som du köper i affären och tar hem klarar sig ibland bara några veckor. Anledningen är att de har förvarats för svalt.

Intressant. Vad beror det på?
Rossi
CITAT (Svante @ zon 1,18-08-2005, 11:05)
CITAT (Rossi @ 18-08-2005, 09:57)

Intressant. Vad beror det på?

Om det är svalt går vitlöken in i sin viloperiod och sen när den läggs i butikernas grönsaksdiskar i vanlig rumstemperatur efter att ha förvarats i kylrum så vaknar den till liv och börjar växa vilket inte alls är bra. Den är ju torkad och ska hålla sig så i många månader för att vi konsumenter ska ha nytta av den länge.
Susanna
Precis som Rossi säger, rumstemperatur är det bästa för egna lökar. Mina ligger i en skål i köket hela säsongen. Först efter 11-12 månader brukar de visa tecken på börja gro.
Susanne i Linköping
Min version av vitlöksflätning har jag velat visa länge. Nu har jag äntligen kommit mig för att fota när jag flätar. Hoppas ni ser vad jag gör, annars får ni hojta till så kanske jag kan komplettera lite, även om alla årets flätor är klara.

Vitlökarna måste torkas innan man kan fläta. Blir blasten så torr att den spricker vid flätning kan man fukta den lite innan man flätar.
När jag börjar fläta tar jag en bunt extra blast först. Om jag har ont om blast skär jag av från några lökar, de lökarna får då gå in i flätningen allra sist. De på bilden har jag dock skurit i snålaste laget, man kan se på en av de sista bilderna (i mitt album) att änden sticker ut lite osnyggt.
Så lägger jag blasten som på andra bilden, det får gärna vara lite mer blast än så här (jag skördade lite väl sent i år så det blev lite dåligt med blast).

Sen flätar man in fler vitlökar vartefter, fast inte varje varv. Fler bilder finns i mitt album, med start här!
Rossi
Tackar för beskrivningen! Jag ser att din blast är mjuk och följsam. Min är styv och stel som bambupinnar och hade brutits av om jag hade försökt att tvinna den på det sättet. smile.gif
Susanne i Linköping
Den är mjuk och följsam för att den legat utomhus över natten och jag flätade på morgonen! laugh.gif Idag är flätorna torra och hårda.

Faktum är att jag t o m gjorde en (ganska ful) fläta med de lökar som hade stresslökar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon