|
Sommartorparn
11-08-2005, 13:56
Nu är det precis ett år sedan jag planterade min Klematis Albina Plena. Den har inte växt ett endaste dugg! Den fick fram ett par blommor på försommaren men annars har inget hänt. Bladen är lite gulaktiga. Ser inte ut som att den vill växa. Lade på kogödslel och täckte med gräsklipp i juni i hopp om att det skulle ge den en skjuts. Men ingen reaktion. Brukar klematis vara så långsam i starten?
kristerh
11-08-2005, 14:10
Nej klematisen brukar sätta fart året efter planteringen kan det vara så att den fått för mycket av det "goda" hur mycket kogödsel har du gett och hur mycket gräsklipp  att den har gula blad visar ju att något inte stämmer, har du vattnat ordentligt? Kan det vara så att den fått för mycket gräsklipp? ett stort lager gör ibland att det blir för torrt under, och när gräset bryts ner används väl den näring som finns krister
Sommartorparn
11-08-2005, 14:59
Hur mycket gödsel är svårt att säga. Alltså, på den fria ytan runt plantan (ca 30 cm i diameter) la jag ungefär 1-2 cm kogödsel ur påse, och täckte sedan med gräsklipp så mycket att jorden inte syns igenom. Tror ej gräsklippet har tagit näring från jorden, eftersom det i så fall borde ha tagit näringen från gödseln i stället. Klematisen såg klen (gulnad) ut redan innan jag lade på gödseln och gräsklipp.
Det har varit en väldigt torr försommar och sommar, men jag tycker jag har vattnat ordentligt. Rejäl rotblöta en gång i veckan. Ett syfte med gräsklippet var just att bevara fukten i marken.
Kanske står den för blåsigt? Eller står den för trångt? Står ca 50 cm från stammen av en stor cypress. Ca 1 meter åt andra hållet finns stammen till en almhäck, och ca 1/2 meter åt andra hållet en pimpinellros. I samma planteringsgrop som klematisen har jag planterat en näva, eftersom jag läst att klematisen vill ha någon växt som skuggar fötterna. För övrigt är det gärsmatta men jag har hållit fritt från gräs runt klematisen genom att dra bort det som växer in och täcka med gräsklipp.
Med tanke på att den inte verkar trivas funderar jag på att flytta den. Det är väl i så fall rätt årstid nu? Har du några goda råd att ge inför en sådan flytt? Min tanke är fortfarande att den ska klättra upp i cypressen, men kanske jag ska sätta den på läsidan och på större avstånd från rosen. Men då kommer den å andra sidan att växa ganska skuggigt.
kristerh
11-08-2005, 15:42
Den står nog alldeles för nära cypressen  om den står så nära måste du nog vattna enormt mycket, du hade ju andra plantor oxså alldeles i närheten. testa med att vattna ordentligt, fast det behövs väl inte med dagens regnande, du kan ju försöka flytta den ca 50 cm till från cypressen, har dock ingen erfarenhet av att flytta klematis, men försök få med så mycket rötter som möjligt, men jag tror att det är lättare att vattna rikligt och gödsla med crysan eller benmjöl som den gillar, jag vet inte hur det är med kogödsel till klematis, det kanske är fel sorts gödsel, det kanske någon annan kan svara på krister
kerstin z5-6
11-08-2005, 16:02
Kogödning fungerar utmärkt -hav tålamod -mina alpinor var alla pygmeer i tre år sådär innan det behagades sätta fart .. hög fart .. De bedriver bara underjordisk"verksamhet ett tag .. Men vattning är ju bra -fast det har väl kommit från ovan så det räcker nu ...
Sommartorparn
11-08-2005, 16:21
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-08-2005, 17:02) Kogödning fungerar utmärkt -hav tålamod -mina alpinor var alla pygmeer i tre år sådär innan det behagades sätta fart .. hög fart .. De bedriver bara underjordisk"verksamhet ett tag .. Men vattning är ju bra -fast det har väl kommit från ovan så det räcker nu ... Hmm, pygmeer i tre år. Då finns det alltså hopp? Men dom gulnade bladen då? Tycker inte den ser riktigt kry ut. Skulle ni ha flyttat den eller inte flyttat den? Tänker på blåsten och att pimpinellen har börjat visa tendenser till rotskott. Det kanske blir trängsel i framtiden. Jag misstänker att cypressen drar mycket vatten. Den är säkert 3-4 meter hög. Läste någonstans att man skulle sätta klematis ca 50 cm från det träd den ska klättra i, men blev osäker om man mäter från stammen eller kronans yttre kant..... Regnat? Inte denna sommar i sydöstra skåne i alla fall! Har bara fallit 30 mm på hela sommaren. Jag har inte behövt klippa gräset sedan i mitten av juni.  Två klippningar sammanlagt i år. (och vem säger att gräs är svårskött?  ) Det mesta jobbet har varit det eviga vattnandet av nysatta buskar.  Min förhoppning är att när klematisen väl har etablerat sig ska den klara sig utan vattning.
kerstin z5-6
11-08-2005, 22:13
För lite H2o då -flytt eller inte vet du
kristerh
12-08-2005, 08:58
Även om det skulle regna och man har en liten planta planterad framför en stor buske eller nåt så får den sällan så mycket vatten den behöver, kollar man efter ett ordentligt regn så kan det vara torr unden "storbusken". Samma sak med krukor med stora plantor, folk resonerar att "det har ju regnat så mycket så det behövs inte vattnas i krukorna" men tittar man efter så är de torra. men som sagt i övriga sverige behövs nog inget xtra vatten krister
Sommartorparn
17-08-2005, 12:01
En fråga till om detta Jag har nämligen ännu inte bestämt mig om flytt eller inte.... Jag funderar över pimpinellrosen och dess rötter. Den har formligen invaderat klematisens planteringsgrop med sina rotskott. Jorden är ju lucker och fin där, så jag förstår den. Men, klarar en klematis av detta i längden? (det är ju trots allt vanligt att samplantera rosor och klematisar...) Om jag nu flyttar klematisen till andra sidan busken, så finns det risk att samma sak händer igen. Bör jag då skydda klematisem med någon slags barriär, exempelvis sådan där grön bucklig kant dom säljer på rulle?
Inga från Närke
17-08-2005, 20:32
Klematisen har väldigt känsliga rötter och skall helst ha något som skuggar själva roten. Har du rensat och hackat lite för nära kan det bli problem. Hönsgödsel är bra men ta det försiktigt det är starkt. Blodmjöl går bra och kogödsel som kerstin skrev.
Bara en fundering: hur såg rotklumpen ut när du planterade den? Var det en enda härva av rötter som tvinnade runt? Så kallat rotsnurr medför ju att rötterna har svårt att hitta ut till den omgivande marken och kunde (kanske) vara en förklaring till oförmågan att växa. Om du har plantor med rotsnurr kan det vara bra att dra några snitt med en vass kniv uppifrån och ner några centimeter in i rotklumpen för att få växten att skjuta ut nya rötter. Har själv fyra Alpina Plena på ganska eländiga ställen, men de växer så det knakar...
Micke
Sommartorparn
19-08-2005, 11:14
CITAT (Micke @ 18-08-2005, 07:49) Bara en fundering: hur såg rotklumpen ut när du planterade den? Var det en enda härva av rötter som tvinnade runt? Så kallat rotsnurr medför ju att rötterna har svårt att hitta ut till den omgivande marken och kunde (kanske) vara en förklaring till oförmågan att växa. Om du har plantor med rotsnurr kan det vara bra att dra några snitt med en vass kniv uppifrån och ner några centimeter in i rotklumpen för att få växten att skjuta ut nya rötter. Har själv fyra Alpina Plena på ganska eländiga ställen, men de växer så det knakar...
Micke Ärligt talat så tittade jag inte efter så noga utan satte ner den som den var....
Sommartorparn
06-10-2005, 21:55
Nu har jag grävt upp den. Rotklumpen ser precis ut som när jag tog den ur krukan för ett år sedan. Ganska kompakt alltså. Är det det som är rotsnurr? Dessutom hade cypressens rötter genomborrat rotklumpen kors och tvärs. Jag hade kanske behövt någon slags barriär där så att klematisen kunde utvecklas i fred..... Frågan är nu: hur vet jag om den är död eller har gått i vintervila? Alla blad är torkade och vissna. Inte ett enda grönt blad. Plantera om eller köpa nytt?
Prova båda två, den kanske tar sig, gör den det är det bra och du får extra blomning, gör den inte det så har du iaf en ny fräsch planta. Dubbel blomning är dubbel glädje;) Kom att tänka på ett gröna rum-inslag där de hade satt en klematis vid äppelträdet, den hade slingrat sig upp i trädet, och det fick sålunda en "extra" blomning.
CITAT (Sommartorparn @ 06-10-2005, 23:55) Nu har jag grävt upp den. Rotklumpen ser precis ut som när jag tog den ur krukan för ett år sedan. Ganska kompakt alltså. Är det det som är rotsnurr? Dessutom hade cypressens rötter genomborrat rotklumpen kors och tvärs. Jag hade kanske behövt någon slags barriär där så att klematisen kunde utvecklas i fred..... Frågan är nu: hur vet jag om den är död eller har gått i vintervila? Alla blad är torkade och vissna. Inte ett enda grönt blad. Plantera om eller köpa nytt?  Enklaste svaret på dina frågor är att gräva ner den igen på samma ställe och låta den vara till våren. När du säkert ser att det börjar komma nya blad på den på våren (det gör det om den lever) gräver du upp den igen, tar en (kort) vass kniv och skär upp rotklumpen på fyra ställen, några centimeter in så att du klart kapar av rötter i rotklumpen. Sedan gräver du ner den igen som tidigare och ser till att gödsla marken runt plantan på ca 20-30 centimeters avstånd från rotklumpen. Plantan kommer att känna av att det finns näring i närheten och kommer att skjuta ut nya rötter i den riktningen. Det kan hända att du fått en äldre planta med rotsnurr och den kan inte själv få ordning på sin rot (om den nu inte drabbats av någon växtsjukdom). En av mina grannar var lite förundrad över att hans annars så välmående och frodiga äppelträd - bara 15 år gammalt - ramlade omkull nu i augusti, men svaret hittade vi när vi grävde upp eländet: 15 år gammalt rotsnurr, kraftiga rötter som bara tvinnade runt om varandra utan att en enda rot hittat ut i omgivningen utanför den ursprungliga planteringsgropen! Såg minst sagt knasigt ut. Vill du vara riktigt på säkra sidan kan du också försöka dig på en försiktig kalkning runt klematisen nu på hösten, de brukar inte vara så himla kinkiga med pH-värdet, men jorden kring en äldre cypress kan ändå vara ganska sur. Micke
Sommartorparn
11-10-2005, 12:32
Tack för tipsen! Ok, då avvaktar jag till våren. Du tror inte den behöver en barriär för att kunna hävda sig?
kerstin z5-6
11-10-2005, 13:20
våtbädd kanske -till rosen o Clematisen .. med spärr av duk -så cypressen får det svårare ?
Sommartorparn
13-10-2005, 14:29
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-10-2005, 14:20) våtbädd kanske -till rosen o Clematisen .. med spärr av duk -så cypressen får det svårare ? Våtbädd??? Vattensäng har jag hört talas om men det är nog något annat........
Sommartorparn
14-10-2007, 21:31
Andra misslyckandet. Planterade ny klematis i höstas eftersom den första hade dött. Flyttade den en bit bort från rosen, men fortfarande med tanke att den skulle upp i cypressen. Denna gången lade jag ned en plast som skydd mot cypressens rötter. Bottnade med småsten och ett tegelrör som man skulle kunna vattna ner genom ( skulle fungera som en självvattnande kruka, tänkte jag...). Lade sand o stenar ovanpå jorden för att hindra avdunstning. Vattnade mycket hela försommaren. I juli när jag senast såg den hade den hunnit växa 1/2 meter upp i busken. Nu är den tvärdöd! Och ändå var detta en regnig sommar! Är det lönt att jag försöker en tredje gång? Vad skulle jag kunna göra bättre?
Lotta i Gbg
14-10-2007, 21:45
Räkna inte ut den ännu. Många klematisar säckade ihop relativt tidigt i somras. Det innebär inte att de är döda, så vänta du och se vad som händer till våren. Jag har haft klematisar som jag inte sett röken av på 2 år och plötsligt så kommer de underifrån.
Finn Klematis
15-10-2007, 12:39
Hej !
Här var det många fel. Planteringsgropen för nära cypressn, bör vara ca. 1 m. Platerat den med hoptorvat rotsystm. Inte satt rotspärr nere i jorden.
Bättre lycka nästa gång. Finn.
Sommartorparn
16-10-2007, 09:38
CITAT (Finn Klematis @ 15-10-2007, 13:39)  Hej !
Här var det många fel. Planteringsgropen för nära cypressn, bör vara ca. 1 m. Platerat den med hoptorvat rotsystm. Inte satt rotspärr nere i jorden.
Bättre lycka nästa gång. Finn. Här gjordes inget av de fel du nämnde ovan. Istället: Planteringsgropen 1 meter från cypressens stam (ca 2 decimeter från dess 'dropplinje') Inte något hoptorvat rotsystem. Skar upp klumpen innan plantering. Isolerat med åldersbeständig grov plastduk nedåt och i en halvcirkel mot cypressen (motsvarande en på höjden genomskuren hink fast något större) Möjligtvis var det fel av mig att lägga småsten i botten samt sätta ett bevattningsrör som vid självvattnande kruka. När ingen finns på plats för att vattna kanske det systemet i stället funkar som dränering? Bara en tanke....l... Kanske något jag bör ändra på till nästa planterint? Hur som helst väntar till våren för att se om det är liv i den. Sedan kanske jag planterar nytt en tredje gång. För jag vill verkligne ha upp en klematis i det trädet! Kanske ett omöjligt projekt om man inte är där hela säsongen o vattnar?
Finn Klematis
16-10-2007, 11:34
Hej !
Ber om ursäkt. Jag läste bara om den första planteringen,och kommentrade denna. Om Du gör ett nytt försök, plantera i Hasselfors U-jord. Gödsla inte första året. Du kan byta klematis. Om Du fortfarande vill ha en Sibirica kan Du plantra en Riga. Den är mycket tåligare.
Lycka till. Finn.
Tråkigt att läsa om din Klematis! De som blir så vackra om de får klättra i ett träd eller en buske. Det kluriga brukar vara att hitta en lämplig plats i trädgården. Klematisens rötter vill inte ha för stor konkurrens så klättervärden får inte ha för vidsträckt rotsystem. Jag har planterat mina i krukor och ställt dessa intill trädstammar, det funkar jättebra. Klematis kräver mycket vatten men i sommar har jag knappt behövt vattna alls... Jag planterade mina i rosjord, som ju håller fukt bättre, och placerade rothalsen 10 cm under jordytan. Kring rothalsen la jag ren sand. Den trivs bäst i ett öster- eller västerläge, i söderläge bör den skuggas av buskar eller perenner. Ge näring en gång på våren och en gång på sommaren. Höstplantering går alldeles utmärkt, då hinner den rota sig lite innan vintervilan. Kanske har just din Klematis drabbats av någon sjukdom. Ta med ett blad till någon plantskola och be om råd. Obs! Lägg bladet i en tillsluten påse, annars blir dom sura på plantskolan  . Lycka till och låt oss veta hur det går!
Sommartorparn
16-10-2007, 19:55
CITAT (Rock @ 16-10-2007, 17:14)  Tråkigt att läsa om din Klematis! De som blir så vackra om de får klättra i ett träd eller en buske. Det kluriga brukar vara att hitta en lämplig plats i trädgården. Klematisens rötter vill inte ha för stor konkurrens så klättervärden får inte ha för vidsträckt rotsystem. Jag har planterat mina i krukor och ställt dessa intill trädstammar, det funkar jättebra. Klematis kräver mycket vatten men i sommar har jag knappt behövt vattna alls... Jag planterade mina i rosjord, som ju håller fukt bättre, och placerade rothalsen 10 cm under jordytan. Kring rothalsen la jag ren sand. Den trivs bäst i ett öster- eller västerläge, i söderläge bör den skuggas av buskar eller perenner. Ge näring en gång på våren och en gång på sommaren. Höstplantering går alldeles utmärkt, då hinner den rota sig lite innan vintervilan. Kanske har just din Klematis drabbats av någon sjukdom. Ta med ett blad till någon plantskola och be om råd. Obs! Lägg bladet i en tillsluten påse, annars blir dom sura på plantskolan  . Lycka till och låt oss veta hur det går! Min är planterad norr om busken/trädet med tanke på att den skulle söka sig mot ljuset. Ren sand i det översta lagret. Tror mer på vattenbrist än på sjukdom, men det kan jag inte ta reda på eftersom jag inte kommer till stugan förrän till våren och då lär man inte kunna se vad som fått den att vissna. Plantering i kruka låter intressant, men hur gör du på vintern? Fryser inte rotklumpen då? Antar att krukorna inte heller klarar sig utan vattning längre perioder, så det är kanske ingen lösning för mig.....
Sommartorparn
16-03-2008, 10:50
CITAT (LottaG @ 14-10-2007, 21:45)  Räkna inte ut den ännu. Många klematisar säckade ihop relativt tidigt i somras. Det innebär inte att de är döda, så vänta du och se vad som händer till våren. Jag har haft klematisar som jag inte sett röken av på 2 år och plötsligt så kommer de underifrån. Kan man 'väcka' den genom att vräka på med vattning så här års?
Gunilla T
16-03-2008, 12:03
CITAT (Sommartorparn @ 16-03-2008, 10:50)  Kan man 'väcka' den genom att vräka på med vattning så här års? Nej , nu är det fuktigt i marken så bevattning behövs inte. Vattnar du växter som inte börjat växa och suga vatten så är risken stor att växterna ruttnar. En grundregel jag försöker hålla mig till är att inte plantera en ny växt av samma sort på samma ställe där det misslyckats förut om jag inte vet exakt vad som varit fel. Clematisen vill inte växa där du vill Men vänta och se vad som händer i vår.
Sommartorparn
25-09-2008, 22:11
CITAT (Gunilla T @ 16-03-2008, 13:03)  Nej , nu är det fuktigt i marken så bevattning behövs inte. Vattnar du växter som inte börjat växa och suga vatten så är risken stor att växterna ruttnar.
En grundregel jag försöker hålla mig till är att inte plantera en ny växt av samma sort på samma ställe där det misslyckats förut om jag inte vet exakt vad som varit fel. Clematisen vill inte växa där du vill
Men vänta och se vad som händer i vår. Gunilla, du hade rätt, den dog inte.  Men är inte heller vidare frodig.... Clematisen växte bra på våren och blommade lite grann, men sedan har det varit si och så....... Är det torkan? Är det sniglarna? Verkar som att blad försvinner. Har lagt ut snigelgift runtom, men det började jag med först i augusti så di har ju hunnit mumsa. Jag har ju vattnat hela sommaren och även på hösten. Inte har den kommit vidare värst upp. 1/2 meter ungefär? Två år sedan den planterades. Borde man kunna förvänta sig mer än detta? Kanske är det min bevattninganläggning (tegelrör med småsten) som dränerar bort vattnet i stället?
Sommartorparn
03-07-2013, 09:07
Tack alla som engagerat sig i detta problem! Dags för återrapportering:
Min klematis förde i många år en tynande tillvaro. Som bäst kunde den komma upp en halvmeter upp i busken, men när stormarna kom så slets den loss. Den försökte i stället växa i mörkret under busken, men det gick inte så bra. Den svarade bra på vattning, men vem vattnar en sommarhusträdgård?
Nu är klematisen i alla fall stendöd och igår fällde jag busken. Det var inte en dag för tidigt! Har köpt två klematisar av annan sort som ska upp i en död almhäck. Hoppas på bättre lycka där! Återstår bara att gräva upp plasten och annat som jag grävt ner på det första stället..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|