Full version: Bra vattenspridare?
lyckero
Hej!
Finns det någon som kan tipsa om en BRA vattenspridare som är lätt och exakt att ställa in, och helst en som håller mer än en säsong. Våra rabatter är mest åt det rektangulära hållet, och jag har ingen lust att bevattna hela trädgården på en gång...(viss överdrift). Snälla hjälp!
mvh Lyckero
kristerh
jag har köpt sprinklers från gardena, kostade inte speciellt mycket,
de kan man ställa in precis i vilken vinkel de skall spruta, övriga tiden är de under gräsmattan.
krister
lyckero
Är det något sorts nergrävt system (känner att jag är mycket okunnig på denna punkten)? Ska det i så fall vara på frostfritt djup eller...?
Lyckero
kristerh
Det behöver inte vara på frostfritt djup, du kopplar spridaren till en vanlig vattenslang som du gräver ner, min har jag jag grävt ner ca 10 cm, sedan kopplar jag bara vattenslangen till ordinarie vattenuttag, och spridaren poppar upp ur gräsmattan.
krister
birgitek
Är ditt system hållbart Christer? Är jättetrött att behöva köpa ny spridare varje år.
Birgit Ek
kristerh
CITAT (birgitek @ 11-08-2005, 16:36)
Är ditt system hållbart Christer? Är jättetrött att behöva köpa ny spridare varje år.
Birgit Ek

Jo jag har haft det i 5 år nu och ingen som helt störning har skett, det enda är att sprinklern har förskjutits lite av jordens rörelse, jag har fuskat lite, man skall ha grus under den men det orkade jag inte så jag grävde ner den i jorden, och det enda som hänt är som sagt att den rört sig lite men det är enkelt att rätta till, bara ta tag i den o vinkla den rätt, tar 2 sek sedan är det klart.
krister
Karin i Peking
Vi har en rotvattnare som man med snabbkoppling. Om man inte vill använda den som det så kan man vrida på en kran upptill så vattnet kommer från ytan istället. Det är inte så stor spridning så man får flytta den ibland.
kristerh
jag har 2 st som jag har riktat så de täcker ena sidan av tomten framför huset, det är så bekvämt att bara vrida på kranen när det behöver storvattnas, medans grannarna släpar runt o flyttar på sina mobila vattenspridare wink.gif
krister
Maggan H
Min man har gjort ett eget system som består i 4-5 st små vanliga rundspidare som han har seriekopplat på en vanlig slang. Den täcker precis vår framsida, trycket minskar ju fler spridare som kopplas in. Kanonbra! laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon