kalaskarin
Hej!

I mitt köksfönster har jag en liten kruka med jord. Har en intressant (o)vana att peta ner allt möjligt köksavfall i form av kärnor och frön där. I våras började det spira i krukan och nu har jag två små fina plantor som stått ute på balkongen hela sommaren. Och jag har förstås ingen aning om vad det är som har grott smile.gif

Jag misstänker att det är citrus, men går det att bestämma vad för sort? Och då återstår, hur sköter man dem?

Tackelitacktack smile.gif

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...karin&pid=33694
rosita
Mycket riktigt, det måste vara citrus. Jag brukar också göra som du på våren, peta ner allehanda frön och kärnor i krukor och sedan glömmer jag vad det är! wub.gif Men min apelsin eller citron blink.gif wacko.gif ser likadan ut som dina. smile.gif Hur man ser vilken sort det är vet jag inte, men om några år syns det om det kommer frukt!?
jag antar att de ska stå så ljust som möjligt, kanske lite svalare i vinter. unsure.gif
serx
Det är citron, apelsin skulle ha varit mindre (iaf den till vänster) och haft mörkare och slätare blad.
kalaskarin
Okej. De små bladen på den högra är dock nästan lila. Kan det vara apelsin då?

/karin
serx
Det kan ju hända att mina apelsinplantor är något helt annat och citron och apelsin ser likadana ut. Jag har ingen koll på vad som kommer upp har jag märkt tongue.gif

fast om mina stämmer så är båda dina citron...undra varför bladen är lila.
Carex
För att bara vara tvärtemot;) personligen tror jag att det är antingen apelsin eller clementin, möjligtvis mandrain. Jag har en citron som har ganska mkt större blad och rundare, det är iaf erfarenheter som jag har dragit.
serx
Nu såg jag bild på en apelsin i en annan tråd och nu är jag supersäker på att det är citron du har tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon