Full version: beskärning av prunus
olsson a
Jag har köpt en prunus sargentii och en prunus serrula de har bara 3 grenar upptill hur beskär jag nu första gången och när. Skall jag spara en av grenarna till topp wub.gif
Big Gardener
Både P. sargentii och P. serrula kommer bäst till sin rätt utan någon beskärning alls eftersom de naturligt utveklas till flerstammiga träd på våra breddgrader.

Handlar det dessutom om ett ungt träd och/eller om grenar som är tjockare än 4 cm i diameter bör man vara extra försiktig. Prunus av denna sorten drabbas ofta av rötangrepp vid kraftig beskärning och är därefter skadade för livet.

Ska beskärning ändå ske är juli-augusti-september en lämplig period och endast tunna greenar bör tas bort. Om det är som du skriver, att två av tre grenar ska bort tar du bort 2/3 av kronvolymen vilket kan vara förödande för trädet. Du bör inte ta bort mer än 10% av kronvolymen per beskärningstillvälle om trädet ska ha goda möjligheter att utvecklas vidare. Endast ett beskärningstillfälle per år.

Jag rekommenderar stark att du njuter av träden som de är och lägger tiden på något annat än beskärning.
olsson a
tack för rådet jag skall låta bli träden och låta de växa fritt så länge biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon