Full version: Vegan mat
mayababy
En av mina bästa vänner har bestämt sej för att övergå till ren vegankost! Allt frid å fröjd förrutom att jag har fått hjärnsläpp när det gäller att hitta på bra middagar! Jag har redan bjudit på lasagne, röd linssoppa, tacos och de flesta sorters pesto! Snälla, jag behöver uppslag till fullvärdiga middagar!! Kanske nåt bra recept på pizza/paj.... unsure.gif
Sulawesii
Tomatpaj för 4 pers:
1 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
1 dl olivolja
1 pressad potatis
2-3 msk vatten

2 äpplen
3 gula lökar
5 tomater
1 liten purjolök
1 tsk curry
1 msk rosmarin
1 msk veg margarin

Blanda ihop degen och låt den vila i kylen nån timma. Tryck sedan ut den i en pajform och grädda i 175 grader, 10 min.

Skär tomat, lök och purjo i skivor. Fräs lök och purjo i margarinet och curryn. Riv äpplet grovt och lägg det i pajskalet. Lägg derefter på löken. Täck med tomatskivor och strö över rosmarinen. Gratinera i 225 grader i 15 minuter.

Hämtat ur Vegan-kokboken. Har ej testat det själv, men tycker att det låter gott!
netaave
Rödbetspaj

100 gr kallt margarin

1 dl grahamsmjöl

2 dl vetemjöl

3 msk kallt vatten

2 gula lökar

150 gr späda morötter

150 gr färska rödbetor

1 ½ dl vatten

1 krm salt

2 tsk citronsaft

150 gr philadelphiaost el. Kesella

2 ägg

1 dl mjölk

1 dl lagrad riven ost

1 tsk salt och 1 krm grovmalen svartpeppar

gräddfil till servering

Blanda snabbt ihop degen, tryck ut den i en pajform och förgrädda i 200 gr i 15 min.
Skala och tärna lök, morot och rödbetor, sjud i vattnet, salt och citronsaft i 10 min. Låt det rinna av och lägg det i skalet.
Rör samman phild.ost, ägg, mjölk, ost och kryddor, bred massan över rotfrukterna och grädda i 200 gr i 30 min. Servera med gräddfil.
Castea
MOROTSCURRY, 4 pers

6 medelstora morötter
2 gula lökar
Smör eller margarin
2-3 tsk curry
1 tsk salt
2 krm socker
2,5 dl morotsjuice
0,5 dl röda linser
0,5 dl russin
Ca 2 tsk pressad citron
(Salta jordnötter)

Skala morötterna. Skär dem i långa klyftor. Skala och skär löken i tunna klyftor. Smält litet fett i en gryta och fräs morötter, lök och curry utan att rotsakerna tar färg. Rör om under tiden. Tillsätt salt, socker och morotsjuice. Koka upp och sjud under lock ca 10 min.

Lägg i sköljda linser och russin och sjud ytterligare under lock 5-10 min, tills morötter och linser är kokta.

Smaka av med citron och blanda i hackad persilja. Strö eventuellt över litet salta jordnötter.

Servera med ris, couscous eller bröd.

VEGETARISK JAMBALAYA, 4-6 pers

2,5 dl avorioris
5 dl vatten
1 tsk gurkmeja
3 dl finstrimlad purjolök
1 vitlöksklyfta
2 dl champinjoner
1 röd paprika
1 grön paprika
2 syrliga äpplen
2 skivor ananas
1-2 msk sesamolja/olivolja
3-4 msk tomatpuré
1 tsk oregano
1 tsk curry
0,5 tsk muskot
1 msk mild senap
2 msk bovete/majsmjöl
2 dl buljong
2 dl matlagningsgrädde

Garnering:

1 banan
4 skivor ananas
6-8 cashewkärnor
2 tsk kokosflingor

Skölj och koka riset tillsammans med gurkmeja under lock på svag värme 25 min. Laga under tiden stuvningen. Hacka vitlök, paprikor och äpplen. Skär champinjoner och ananas i bitar. Fräs alltsammans i olja och curry 4-5 minuter. Tillsätt tomatpuré, buljong, mjöl, och kryddor. Låt alltsammans koka ihop några minuter. Blanda i senap och grädde (grädden kan uteslutas, men öka då buljongen). Fördela riset i en form och häll över stuvningen. Dekorera med halverade stekta bananer och ananas samt cashewkärnor och kokosflingor.

ROTFRUKTSGRATÄNG, 10 pers

2 palsternackor (400 g)
1 rotselleri (400 g)
4 morötter (400 g)
5-6 dl vatten
1 tub Tartexpastej (115 g)
2,5 dl kokspad
1 tsk örtsalt
1 tsk smulad dragon
1 dl créme fraiche
3 bananer
3 msk kokosflingor
2 tsk allkrydda
100 g rostade jordnötskärnor

Skala och skär rötterna i små tunna bitar eller skivor. Koka dem 5 min i vattnet. Sila av vattnet och spar det. Häll 2,5 dl av spadet i en kastrull. Tillsätt pastejen och låt den smälta tillsammans med kokspadet och créme fraichen. Smaka av med kryddorna. Lägg rotsakerna i en smord eldfast form. Häll över redningen. Skala och skiva bananerna. Fördela dem över rotsakerna. Blanda kokos och allkrydda. Fördela dem och jordnötterna över gratängen. Gratinera i 200° ca 25 min eller tills gratängen fått fin färg.
rosita
Alltså! Veganer äter väl ingenting som kommer från djur?! Då är det uteslutet med t ex matlagningsgrädde, creme fraiche och ost!? unsure.gif
Sulawesii
Ajaj, netaave! Den där var vegetarisk, inte vegansk..... smile.gif
pisanggoreng
Kolla lite på Vegan.nu- där finns recept. smile.gif
dammkillen
skrev ett tips här men kom på att det inte odlas direkt i trädgården så jag tog bort inlägget, ursäkta
netaave
Aj då! Kopierade bara in receptet, läste inte så noga, ber om ursäkt! sleep.gif
pisanggoreng
CITAT (dammkillen @ 12-08-2005, 11:13)
skrev ett tips här men kom på att det inte odlas direkt i trädgården så jag tog bort inlägget, ursäkta

Så noga är det nog inte... Tror inte det är någon som odlar Tartexpastej, Filadelphiaost, kokosflingor eller matlagningsgrädde heller... wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Falafel är ju veganvänligt och så bökigt brukar det inte vara att laga till det om man använder kikärter på burk och har en matbefedare där man kan blanda iordning det hela till en röra som man sedan formar små biffar av. (det finns många olika falafelrecept på nätet). Till falafeln kan man ha någon slags pitabröd (man kan baka själv ifall man vill vara extra säker på att det inte är något margarin eller liknande i) + en massa olika grönsaker och som sås kan man ha exempelvis ajvar eller något liknande.
netaave
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,12-08-2005, 17:36)
Falafel är ju veganvänligt och så bökigt brukar det inte vara att laga till det om man använder kikärter på burk och har en matbefedare där man kan blanda iordning det hela till en röra som man sedan formar små biffar av. (det finns många olika falafelrecept på nätet). Till falafeln kan man ha någon slags pitabröd (man kan baka själv ifall man vill vara extra säker på att det inte är något margarin eller liknande i) + en massa olika grönsaker och som sås kan man ha exempelvis ajvar eller något liknande.

Åh himlars så sugen jag blev på det nu då!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon