Rogerzon3
11-08-2005, 20:59
Hej!
Jag har ett stort antal tomatplantor ståendes i hinkar här hemma som jag försöker pyssla om. Jag hörde av en som jag känner att man skall ta av bladen nedanför den klasen som är längst ner för tillfället. Är det bra? Tar de nedersta bladen näring på något sätt? När är det i så fall lämpligt att göra det?
MVH Roger!
Alla blad bildar energi genom att de omvandlar solljuset...men när det börjar bli fuktigt och så så kan det väl hålla plantorna friskare om det kommer åt mer luft....
Det finns lite olika skolor när det gäller avbladning av tomater men Åke Truedsson "tomatgurun" sa då i ett föredrag att han tyckte de skulle få sitta kvar...( jag har lyssnat på honom)..sen finns det de som påstår att de bör tas bort för att tomaterna ska mogna bättre..

Jag har tagit bort det mesta av blad iår. . Tomaterna mognar bra . trots brist på sol och värme . Och det känns luftigare på nåt vis i växthuset.
Rent logiskt tycker man ju att en massa blad tar kraft som skall gå till tomaterna .
Jag kommer nog att göra likadant nästa år..
Susanne i Linköping
13-08-2005, 22:07
En massa blad tar kraft från tomaterna??? Jamen det kan väl inte stämma, det är ju i bladen fotosyntesen sker så att tomaterna kan få näring. IOFS är stjälkarna också gröna så lite fotosyntes kanske sker även där, men tomaterna utvecklas väl snarare trots att man tagit bort bladen, inte på grund av. Däremot tror jag på att blad som skuggar tomaterna kan tas bort för att ge bättre mognad.
*försöker tänka logiskt*
Rogerzon3
14-08-2005, 14:43
Hej!
Tack för alla trevliga svar!
Jag provar att ta av på en del så låtar jag några vara orörda, så får vi se vad som händer. Jag har fått lägga ut snigelmedel nu för jag har fått lite problem med små åkersniglar. Sedan har jag sett små små gröna larver som käkar på bladen, tom på en Änglatrumpet. Larverna vet jag inte vad jag ska göra åt, men sniglarna är värst. Jag har tagit bort de blad som jag sett larver på i alla fall.
Vi får se hur det går.
MVH Roger!

Tala om för oss om skillnaden på tomaterna på de du lämnar alla blad , och där du tar bort de flesta .
Mingranne kör alltid varje år med bortaningens metoden , och det är fantastiskt resultat .
Det är därför jag provar på det i år.
Men prova dig fram ....
Vad är det för stil du kör med .???????
... lite ammatörresonemang kring det hela.
I bladen sker fotosyntesen, dvs det är där alla kolhyderater skapas och skickas sedan vidare till frukterna (tomaterna). Mitt resonemang går ut på att så länge som tomaterna växer men huvudsakligen är gröna måste bladen få "jobba" men när tomatklasarna är fullutvecklade men fortfarande huvudsakligen gröna minskar behovet av bladens produktion och istället behövs mer solljus på själva tomaterna för mognad. I mitt fall innebär det att jag låter bladen sitta kvar ganska länge och när klasarna inte längre växer gallrar jag ganska friskt bland "blasten" (gjorde en rejäl utgallring för två veckor sen).
Enl. Åke Truedsson skall man inte plocka bort blad alls eftersom plantan "suger" ur kolhyderaterna ur dessa och skickar vidare till tomaterna, därför vissnar bladen efterhand samtidigt som tomaterna mognar och det är helt i sin ordning. Inga blad skall plockas bort förrän de är helt vissna. Han påstår tom. att för hårt beskurna tomatplantor ger smaklösa tomater (om jag minns "Tomatboken" rätt). Jag har inte tillräcklig erfarenhet att bedömma skillnaden. Mina tomater smakar iaf. utmärkt.
I mitt fall vore det opraktiskt att lämna alla blad, pga. uttorkning, skuggning och vindfång. Dessutom gynnas en del svampsjukdomar av den fuktiga miljö som bildas om bladverket är för tätt.
Slutsats ... : en tomatplanta kan gallras hårt utan förlorad sin livskraft men tänk på att allt som finns i tomaterna är skapat i bladen. Tomaterna behöver bladen för att växa men solljus för att mogna ... gallra med måtta och i lagom tid och använd det vanliga sunda förnuftet som alla människor besitter.

Det måste väl få finnas lite glada amatörer som provar sig fram ,
Bland alla dessa proffs som finns här inne????
eller??????????
Jag har ett par körsbärstomater som jag har låtit växa ganska fritt. Jag "tjuvade" några sidoskott till en början, men någon sa att det inte behövdes med den här tomaten så det slutade jag med. Ett par tomater har mognat och dom var goda i alla fall

Det verkar vara fler på gång, så vi får se hur de blir.
CITAT (liv @ 16-08-2005, 23:33)

Det måste väl få finnas lite glada amatörer som provar sig fram ,
Bland alla dessa proffs som finns här inne????
eller??????????

Håller absolut med dig

Jag tar bort jättemycket blad på mina och det fungerar utmärkt
Ophelia
18-08-2005, 18:59
Blir det mycket blad och trångt kan sjukdomar lättare spridas. Sedan kan bladen skugga tomaterna som inte får tillräckligt med sol och mognar senare.
I yrkesodlingar (här i Finland), alltså i växthus, tar man regelbundet bort bladen nedanför den nedersta klasen och när den klasen är skördad bladar man av upp till nästa klase. Men då brukar man samtidigt sänka ner hela plantan en motsvarande bit (de växer ju ändå uppåt och inte ens yrkesodlingar har gränslösa takhöjder...), så de blad man tar bort under dessa omständigheter är ju de som annars ändå skulle få minst med ljus (och börja vissna) och därför har de i praktiken inte någon större funktion för plantans assimilation (dessutom blir vissnande blad lätt en inkörsport för diverse sjukdomar). I de flesta "amatörodlingar" är ju förhållandena inte motsvarande, ljus är sällan den bristvara som det lätt blir i yrkesodlingar av tomat som närmast kan beskrivas som en veritabel djungel.
Micke
CITAT (Micke @ 18-08-2005, 20:41)
I yrkesodlingar (här i Finland), alltså i växthus, tar man regelbundet bort bladen nedanför den nedersta klasen och när den klasen är skördad bladar man av upp till nästa klase. Men då brukar man samtidigt sänka ner hela plantan en motsvarande bit (de växer ju ändå uppåt och inte ens yrkesodlingar har gränslösa takhöjder...), så de blad man tar bort under dessa omständigheter är ju de som annars ändå skulle få minst med ljus (och börja vissna) och därför har de i praktiken inte någon större funktion för plantans assimilation (dessutom blir vissnande blad lätt en inkörsport för diverse sjukdomar). I de flesta "amatörodlingar" är ju förhållandena inte motsvarande, ljus är sällan den bristvara som det lätt blir i yrkesodlingar av tomat som närmast kan beskrivas som en veritabel djungel.
Micke
Ursäkta,,,,,men hur ;Sänker man ber plantan ;
I yrkesodlingar har man linor som man fäster med ett klips nertill på plantan, sedan virar man försiktigt linan medsols runt stammen (ca ett varv på 20 cm) och mer lina finns upplindad på en spole som hakas fast på en vajer på t.ex. 3-3,5 meters höjd. När man sänker ner plantan lindar man bara av mer lina från spolen så att nedre delen blir halvliggande åt någondera hållet i raden (alla plantor i samma riktning). Mot slutet av säsongen kan plantans upprätta del av stammen befinna sig t.o.m. ett par meter vid sidan om själva rotklumpen. Hoppas du förstod förklaringen.
Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.