Full version: Lyckoklöver
lisen
Har fått rotbitar av lyckoklöver. Hur ska man plantera dessa?
Tacksam för svar smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De Rhizomer jag har, har jag planterat i vanlig krukväxtjord uppblandad med små lecakulor. Jag har bara fyllt på krukan med jord, lagt rhizomerna vågrätt och täckt med 1-2cm jord, sedan har jag vattnat med ljummet vatten och ställt plantorna med lite undervärme. Jag har ställt plantorna inne i ett rum men när skotten dykt upp har jag ställt krukorna ljusare i ett fönster.
lolo
Hej Lisen! De färska rhisomerna kan man plantera i vanlig krukväxtjord. Plantera dem inte så djupt, vattna igenom den inte alltför stora krukan och ställ den så ljust du kan, gärna i fönstret eftersom den också gillar värme. Rotar sig väldigt lätt och går inte helt enkelt att misslyckas med! Vet du vilket namn lyckoklövern har? Det finns nämligen flera olika sorter.

Lycka till!

Ann-Louise Nilsson, Umeå smile.gif
lisen
Tack för råden wub.gif
Det är oxalis triangulris jag har fått.
lolo
Hej igen! VIll bara tillägga att när du ser att rötterna börjar växa igenom krukan så planterar du om den i större kruka. Ge den näring i vattnet varannan vecka. Vill ha jämn vattning. Du kommer att lägga märke till att den dras mot ljuset.

När sommaren blir till höst, slutar lyckoklövern att växa. Antingen blir det bara blad som överlever vintern och då vattnas den då och då, eller så torkar alla bladen. Då ställer du bara krukan svalt eller under diskbänken utan vattning alls, plockar fram den igen då du ser "liv" igen (början av nästa år) och sätter igång proceduren igen. Då kommer du också att lägga märke till att antalet rhisomer ökat.

mvh

Ann-Louise smile.gif
lisen
tack igen
och jag såg att jag stavat fel oxalis triangularis ska de va
lolo
Hej! Triangularis - vad kul! Det är en väldigt vacker oxalis, får vinröda blad med "mönster" och lila blommor. Triangularisen kan man antingen övervintra svalt och sluta vattna eller "hjälpa kvar" bladen som är kvar och vattna då och då. Jag brukar själv låta övervintra mina svalt och sluta vattna i två månader. Ur min lilla kruka med rhisomer utan blad från ifjol har det nu blivit fem krukväxter med dessa! De är perfekta att ge bort som present t.ex. Lycka till med triangularisen!

mvh

Ann-Louise i Umeå smile.gif
Exotic
Hej,

Dessa klöver är helt underbara,och just dem lila....
Jag har allt några små klöver som tittar upp under vinter oxå smile.gif rolleyes.gif

Exotic
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon