Jag undrar hur lång tid det tar från det att hästgödseln "kommer ut" tills dess att man kan lägga den på rabatterna. Jag ska få ett lass färsk hästgödsel av en kompis i mitten september. Kan jag lägga på den i maj nästa år eller hur länge måste den brinna???
En annan undran: Brinner den om den ligger kvar i sina plastsäckar eller måste jag hälla ut det och göra en gödselstack??
Jo det ska gå att "bränna" gödsel i säckar...har aldrig gjort det själv så jag kan inte garantera att det funkar men jag har hört att det ska funka...
Normalt tar det ca 5 månader för gödsel att bränna så det borde gå utmärkt att lägga detta på rabatterna i vår...
Sen är det inte nån katastrof om den inte är helt färdigbrunnen heller för hästgödsel är ganska snällt..
Tack snälla för svaret!!! Det underlättar ju om jag slipper hälla ut alltihopa i en hög... Jag kan ju prova och sedan kolla efter ett par månader vad som händer
/Stina
Hej.
Höstgödsel är snäll, jag har fått från ridstall där torv används som strö.
Det har funkat fint att lägga på 5 - 10 cm på perännrabatterna på hösten.
Enda problemet är allt gräs som växer i dyngan.
Fåglarna gör sitt på våren och sprider "bollarna" run på gräsmttorn.
JÅJ
Gödseln jag får är från hästar som stått på halm...
Vad innebär det???? (Alltså jag undrar om det spelar någon roll för brinning eller om man kan lägga direkt)
Halm eller torvströ i hästgödseln går lika bra, den som är blandad med torv är lättare att hanter och halmstråna SYNS längre! brukar bli att ränsa bort såvida inte gödseln är bränd.
JÅJ
Jag skulle nog slänga hästgödseln i komposten först för att få ordentligt sprutt på förbränningen och minska andelen ogräs som följer med DÅLIGT brunnen hästgödsel. Gjorde för tre år sedan misstaget att lita på utsagan om att hästgödseln var färdigt brunnen - jag rensar fortfarande ogräs som kom med den "skiten"...
Micke
Usch då, ogräs har jag tillräckligt redan!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.