|
kristerh
12-08-2005, 10:19
Det finns så många gamla "meningar" jag vet inte vad man skall kalla dem; här kommer några exempel:
skitit i det blå skåpet, tagit sig vatten över huvudet, under all kritik, tagit hus i helvete, mm kan nån några fler?
Jag har förstått att de förmodligen är jättegamla uttryck men om man lyssnar på dem är de jättelöjliga och man undrar ju varför de används överhuvudtaget. Har vi någon här som kan förklara? krister
Zarah P
12-08-2005, 10:25
...fått vatten på sin kvarn, hoppat i galen tunna, köpt grisen i säcken... Kul tråd!
netaave
12-08-2005, 10:30
Det finns en del kul böcker i ämnet, jag lånade någon för en tid sen men kommer inte exakt ihåg vem som skrivit den. Kul och underhållande läsning var det iaf. Sen undrar jag om inte Fredrik ??? i "Värsta språket" har tagit upp en del sånt här också.
HippieSpellan
12-08-2005, 10:31
jag tycker inte de är löjliga alls... jo kanske blå skåpet eller hus i helvete, men under all kritik är väl inte gamelmodigt..
Kyss Karlsson. Den vet jag vad den kommer i från.
Hammarby apotek i Upplands Väsby är mest känt för det mycket uppmärksammade mordet på apotekare Hallbergsson. Året var 1913, då apotekare Hallbergsson så brutalt stacks ner. De två italienarna Valente och Jaconelli blev anklagade för mordet men tack vare ett skickligt arbete av den unge häradshövdingen Karlsson kunde de frias. I lyckoruset över den friande domen kastade sig Valentes mor runt domarens hals, varvid domaren lär ha sagt: "Kyss inte mig, kyss Karlsson!"
birgitek
12-08-2005, 10:35
"Skitit i det blå........." Det skulle jag jättegärna vilja veta vad det kommer ifrån. Nån som vet? Birgit Ek
Zarah P
12-08-2005, 10:36
CITAT (netaave @ 12-08-2005, 11:30) Det finns en del kul böcker i ämnet, jag lånade någon för en tid sen men kommer inte exakt ihåg vem som skrivit den. Kul och underhållande läsning var det iaf. Sen undrar jag om inte Fredrik ??? i "Värsta språket" har tagit upp en del sånt här också. Fredrik Lindström  Han är fenomenal, den killen. Vilken otrolig koll på ord!
HippieSpellan
12-08-2005, 10:40
CITAT (Zarah P @ 12-08-2005, 11:36) Fredrik Lindström  Han är fenomenal, den killen. Vilken otrolig koll på ord!  *ler* tror inte alls att han har undersökt det innan han säger något om något ord?=) Annars tycker jag han är bra i underhållssynpunkt, men när ungarna säger "ja men jag får säga vad jag vill, det säger Fredrik" när man försöker förklara varför det är viktigt att stava rätt så man inte blir missförstådd.
netaave
12-08-2005, 10:40
CITAT (Zarah P @ 12-08-2005, 11:36) CITAT (netaave @ 12-08-2005, 11:30) Det finns en del kul böcker i ämnet, jag lånade någon för en tid sen men kommer inte exakt ihåg vem som skrivit den. Kul och underhållande läsning var det iaf. Sen undrar jag om inte Fredrik ??? i "Värsta språket" har tagit upp en del sånt här också. Fredrik Lindström  Han är fenomenal, den killen. Vilken otrolig koll på ord!  Så heter han ja, ahltzaimer light du vet!
Hittade detta när jag sökte på google: "Skitit i det blå skåpet – Detta uttryck är ett av de mera välkända och betyder att ha gjort bort sig. Frågan vi då ställt oss är: Vad är det blå skåpet? En äldre dam gav oss följande besked: Det blå skåpet är troligtvis mors finskåp där hon förvarade husets linne, servisen eller dylikt. Har man då varit där och…. så har man gjort bort sig. " Från denna länk.
Bettson
12-08-2005, 10:50
Mycke skit här. Jag skiter en grön räv i.... är väl kanske inte lika gammalt. Det kom min bror på när han var så arg att tungan snubblade. Fast det har blivit ganska spritt kan jag lova.
kristerh
12-08-2005, 10:57
CITAT (HippieSpellan @ 12-08-2005, 11:31) men under all kritik är väl inte gamelmodigt.. Men lyssna på meningen  under all kritik, låter hur löjligt o gammaldags som helst. krister
Zarah P
12-08-2005, 10:59
CITAT (HippieSpellan @ 12-08-2005, 11:40) CITAT (Zarah P @ 12-08-2005, 11:36) Fredrik Lindström  Han är fenomenal, den killen. Vilken otrolig koll på ord!  *ler* tror inte alls att han har undersökt det innan han säger något om något ord?=) Annars tycker jag han är bra i underhållssynpunkt, men när ungarna säger "ja men jag får säga vad jag vill, det säger Fredrik" när man försöker förklara varför det är viktigt att stava rätt så man inte blir missförstådd. Jo, han är ordentligt insatt innan han uttalar sig. Han är bland annat fil. kand. i litteraturvetenskap.  Jag älskar hans böcker (med undantag för "Vad gör alla superokända människor hela dagarna") och jag måste erkänna att jag, som är en liten språkfascist, fick en rejäl knäpp på näsan, helt välbehövligt. Dock är det nog en bra idé att kunna språket ordentligt innan man läser boken - om inte annat för att se nyanserna i hans uttalanden. Han säger inte att allt är okej - men han säger att språket utvecklas och förändras. Det har det alltid gjort, och det är väl skönt? Jag vill i alla fall gärna slippa alla krångliga stavningar från förr, med fv och hw överallt!
HippieSpellan
12-08-2005, 11:01
CITAT (kristerh @ 12-08-2005, 11:57) CITAT (HippieSpellan @ 12-08-2005, 11:31) men under all kritik är väl inte gamelmodigt.. Men lyssna på meningen  under all kritik, låter hur löjligt o gammaldags som helst. krister nej? han är under granskning, och efter är han under all kritik,..,, men jag tycker "jämte" som i bredvid är hemskt gammalt, och det säger folk i söder, så det kan vara en miljödialektal grej...
kristerh
12-08-2005, 11:07
jag kom på en till;
Det vete tusan.. krister
Bettson
12-08-2005, 11:18
Uschale då (fritt översatt fy så hemskt eller vad synd)
HippieSpellan
12-08-2005, 11:20
CITAT (kristerh @ 12-08-2005, 12:07) jag kom på en till;
Det vete tusan.. krister det vet nog inte ens tusen människor=)
mayababy
12-08-2005, 11:30
Har någonstans sett en bok, fantastiskt illusterad!! som bara tar upp en massa uttryck... "gå med sjumilasteg", "slänga ett getöga" osv. Tänk er dom i bilder!!! Man får sej ett rejält garv!!) Underbar bok som jag letat förgäves efter sen dess - kanske någon här känner till den? Har ingen aning om författare/titel!
Biggan_
12-08-2005, 11:31
ha tomtar på loftet slå en sjua
kristerh
12-08-2005, 11:37
jag anar ugglor i mossen... krister
violina
12-08-2005, 11:41
"Det är som att ro i sirap" sa en arbetskamrat en extra tuff dag på jobb.
Zarah P
12-08-2005, 11:42
CITAT (Bettson @ 12-08-2005, 12:18) Uschale då (fritt översatt fy så hemskt eller vad synd) Det låter som min morfars särbo! Hon säger så jämt. Är du från Västervikstrakten? Eller rentav Gamleby? *nyfiken*
Anki på Öland
12-08-2005, 11:43
Sitta med skägget i brevlådan Anki
kristerh
12-08-2005, 12:02
CITAT (Anki på Öland @ 12-08-2005, 12:43) Sitta med skägget i brevlådan Anki  kan tänka mig hur det kom till, krister
kristerh
12-08-2005, 12:04
som en katt kring het gröt, den förstår jag inte, katter äter ju inte gröt de flesta iaf. krister
Våra katter äter gröt, fast den bör ju vara kall
" alla bestick ligger inte rätt i lådan"
" satt sin sista potatis"
" som man bäddar får man ligga"
" nära skjuter ingen hare"
" gå över ån efter vatten"
mm
Biggan_
12-08-2005, 12:30
CITAT (kristerh @ 12-08-2005, 13:04) som en katt kring het gröt, den förstår jag inte, katter äter ju inte gröt de flesta iaf. krister gå som en katt kring het gröt, heter det väl
Bettson
12-08-2005, 12:38
CITAT (Zarah P @ 12-08-2005, 12:42) CITAT (Bettson @ 12-08-2005, 12:18) Uschale då (fritt översatt fy så hemskt eller vad synd) Det låter som min morfars särbo! Hon säger så jämt. Är du från Västervikstrakten? Eller rentav Gamleby? *nyfiken* Barnfödd i södra östergötland. Fast samm dialekt sträcker sig just över VImmerby samt ner till västervik. Bara fyra mil söderut vid oskarshamn är det plötsligt småländska.
Har man tagit fan i båten så får man ro i land den.
kristerh
12-08-2005, 12:40
CITAT (Birgitta P @ 12-08-2005, 13:30) gå som en katt kring het gröt, heter det väl  du har rätt  föll bort av någon anledning krister
CITAT (violina @ 12-08-2005, 12:41) "Det är som att ro i sirap" sa en arbetskamrat en extra tuff dag på jobb. En lärare sa såhär till sin klass, en extra tuff dag: Att undervisa är som att ro i cement, men i den här klassen har cementen stelnat.
Biggan_
12-08-2005, 12:45
CITAT (silos @ 12-08-2005, 13:40) Har man tagit fan i båten så får man ro i land den. Annars inte, eller? Förlåt solis, men jag kunde inte hejda mej
Pfaffan
12-08-2005, 12:50
Ordspråk, ordstäv och talesätt (samlade av Gösta Åberg), kan det vara den boken som efterlyses? Jag har sett den på biblioteket ett antal gånger, men inte lånat hem den än.
Jag tycker förresten inte att såna här talesätt är löjliga, man måste bara ta sig tid att tänka bildligt. Då är de ofta väldigt slående, iaf om de används i rätt situation... används de där de inte passar, eller man blandar ihop dem, då kan det bli helt obegripligt - eller hysteriskt roligt!
Tror jag vågar mig på att bidra med en liten fräckis fastän jag är rätt grön här på forumet´:
"Vi gör alla våra misstag, sa igelkotten..."
Nog kan ni fortsättningen? ;-)
/Pfaffan
" av ohejdad vana"
" lägga benen på ryggen"
Summersun
12-08-2005, 12:51
Dom här finns i en barnbok som jag brukar läsa för pojken: - När katten är borta dansar råttorna på bordet - Sätta sig på sina höga hästar - Här ser ut som i en svinstia - Skrika som en stucken gris - Bära hundhuvudet för något - Köpa grisen i säcken - From som ett lamm - Dum som en gås - Envis som en åsna - Ta tjuren vid hornen Finns ritade bilder på alla i boken
... och klev av skurborsten!
kristerh
12-08-2005, 12:52
CITAT (Malvia @ 12-08-2005, 13:51) ... och klev av skurborsten! Den har jag aldrig hört  vad betyder det? krister
lavendel2
12-08-2005, 13:14
CITAT (Bettson @ 12-08-2005, 13:38) CITAT (Zarah P @ 12-08-2005, 12:42) CITAT (Bettson @ 12-08-2005, 12:18) Uschale då (fritt översatt fy så hemskt eller vad synd) Det låter som min morfars särbo! Hon säger så jämt. Är du från Västervikstrakten? Eller rentav Gamleby? *nyfiken* Barnfödd i södra östergötland. Fast samm dialekt sträcker sig just över VImmerby samt ner till västervik. Bara fyra mil söderut vid oskarshamn är det plötsligt småländska. Hej! Men Uschale sa man i Oskarshamn också när jag var barn där!  Lavendel
CITAT (Pfaffan @ 12-08-2005, 13:50) Tror jag vågar mig på att bidra med en liten fräckis fastän jag är rätt grön här på forumet´:
"Vi gör alla våra misstag, sa igelkotten..."
Nog kan ni fortsättningen? ;-)
/Pfaffan Det var fortsättningen!
ninnisky
12-08-2005, 13:36
Tycker faktiskt de gamla talesätten är ganska kul --- brukar kolla i andra språk också ... men skit i det blå skåpet har jag (inte min man heller) aldrig hört tidigare Skäms nästan!!
CITAT (Birgitta P @ 12-08-2005, 13:45) CITAT (silos @ 12-08-2005, 13:40) Har man tagit fan i båten så får man ro i land den. Annars inte, eller? Förlåt solis, men jag kunde inte hejda mej  Förlåt men nu fattar jag inte hur du menar  Jag är lite trög med att fatta vissa saker som troligen är menade roliga men jag ser inte det roliga så du kan väl förtydliga vad du menar
Gossen Ruda
12-08-2005, 13:54
Min pappa fick en gång en bok om ordstäv och liknande men jag hittar den inte nu. Hittade dock en annan och citerar lite och drar en del från minnet.
Att gå till bottnen med en sak - korkens aktningsvärda försök att sjunka.
Somliga människor talar i sömnen, även när de sover.
Sarkastiska anmärkningar är det bästa sättet att roa för stunden, och skaffa sig ovänner för resten av livet.
Snyggt men inte pråligt, sa fan, målade svansen gräsgrön.
Dygden får alltid sitta emellan, sa fan, satt mellan två präster.
Här ska spacklas, sa målarn, spydde på gärsgårn.
Jag får tacka alla som hjälpt till, sa flickan vid barndopet.
Ändå något, sa fan, fick se Åmål.
Däri ligger det, sa prästen, tappade barnet i dopfunten.
Jag undrar varför man säger "Fan och hans moster".
Biggan_
12-08-2005, 14:13
CITAT (silos @ 12-08-2005, 14:41) CITAT (Birgitta P @ 12-08-2005, 13:45) CITAT (silos @ 12-08-2005, 13:40) Har man tagit fan i båten så får man ro i land den. Annars inte, eller? Förlåt solis, men jag kunde inte hejda mej  Förlåt men nu fattar jag inte hur du menar  Jag är lite trög med att fatta vissa saker som troligen är menade roliga men jag ser inte det roliga så du kan väl förtydliga vad du menar  Har man tagit fan i båten, så får man ro han i land Men ditt ordval var mycket roligare Båten får man väl ro iland i vilket fall som helst Det var alltså ett skämt som jag hoppas att du inte blev sårad av Eftersom du är så väldigt duktig med svenskan, så tänkte jag inte mej för när jag skrev. Förlåter du mej nu då???
Summersun
12-08-2005, 14:14
Har även hört Fan och hans mormor (istället för moster)
CITAT (Birgitta P @ 12-08-2005, 15:13) CITAT (silos @ 12-08-2005, 14:41) CITAT (Birgitta P @ 12-08-2005, 13:45) CITAT (silos @ 12-08-2005, 13:40) Har man tagit fan i båten så får man ro i land den. Annars inte, eller? Förlåt solis, men jag kunde inte hejda mej  Förlåt men nu fattar jag inte hur du menar  Jag är lite trög med att fatta vissa saker som troligen är menade roliga men jag ser inte det roliga så du kan väl förtydliga vad du menar  Har man tagit fan i båten, så får man ro han i land Men ditt ordval var mycket roligare Båten får man väl ro iland i vilket fall som helst Det var alltså ett skämt som jag hoppas att du inte blev sårad av Eftersom du är så väldigt duktig med svenskan, så tänkte jag inte mej för när jag skrev. Förlåter du mej nu då???  HI HI HI  Oj oj oj det tog en bra stund förran jag fattade din förklaring  men till slut efter en stunds tänkande fattade jag äntligen Jag är inte sårad det minsta;du vet min dotter har jämt och ständigt roligt åt mitt sätta att säga och skriva saker  Jag brukar säga:du har fått det bakomfoten och det har hon alltid väldigt roligt åt
Bettson
12-08-2005, 14:42
Du läser böcker som fan läser bibeln, ska ett ägg koka fyra minuter så skall fem ägg koka tjugo minuter.
Sagt av min gamla växtodlingslärare.
Biggan_
12-08-2005, 14:48
CITAT (Bettson @ 12-08-2005, 15:42) Du läser böcker som fan läser bibeln, ska ett ägg koka fyra minuter så skall fem ägg koka tjugo minuter.
Sagt av min gamla växtodlingslärare.
Biggan_
12-08-2005, 14:53
CITAT Jag brukar säga:du har fått det bakomfoten och det har hon alltid väldigt roligt åt Då hade min signatur kanske passat dej?
Bettson
12-08-2005, 14:55
Det vore lättare att hålla reda på en näve loppor än hålla reda på er.
Sagt av Emils pappa när de var på marken i Mariannelund
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|