Full version: Hoyor
Rossi
Egentligen tycker jag bäst om de Hoyor som blir som små buskar så att man slipper att hålla på att slingra runt dem på sina spaljéer men trots det så har jag flest Hoyor av den slingrande typen.

En praktisk fråga: Jag har såna här vanliga spaljéer i form av stålcirklar om ni förstår hur jag menar. Hur gör ni när den är full och man inte kan knöka in fler varv? Planterar ni om Hoyan i en större kruka och sätter en större spaljé runt om den första och fortsätter på den eller slingrar ni av hela växten först från den ursprungliga spaljén?

Usch, det är sånt här pilljobb som jag inte alls tycker om.

Det vore kul att höra hur ni löser det här "problemet".
pejori
jag använder inte stålbygeln som följer med smile.gif smile.gif
jag sätter mina i "hemknutna" amplar och låter dom klättra i snöret smile.gif smile.gif
sedan låter jag en del grenar bara hänga från ampeln wub.gif wub.gif
det räcker länge wub.gif wub.gif
(knyter egna då dom blir billigare och går att klippa sönder vid behov)
Rossi
Det låter ju bra i och för sig men amplar passar inte hemma hos oss.

Några medföljande spaljéer stämmer inte heller eftersom alla mina Hoyor kommer från skott. Men jag köper rätt så fina metallställningar men grejen är ju att de blir för små och det är då jag undrar om man bara tar en större utanför den mindre eller vad?
pejori
har testat det och det fungerar, men kan bli lite ostadigt smile.gif
har satt en bakom den lilla, samt en pinne som stöd för den nya smile.gif
iscah
ett bra tips. på tex coop forum finns bambupinnar böjda som ett U. sätt i en sån i krukan först. och när den är fullväxt kan man sätta i en till över den så det blir ett "kors" ovanpå. då har plantan lika mycket till att växa på. sen är det väl bara att ta fram saxen. wink.gif
Zarah P
CITAT (iscah @ 12-08-2005, 13:43)
ett bra tips. på tex coop forum finns bambupinnar böjda som ett U. sätt i en sån i krukan först. och när den är fullväxt kan man sätta i en till över den så det blir ett "kors" ovanpå. då har plantan lika mycket till att växa på. sen är det väl bara att ta fram saxen. wink.gif

Vilken bra idé! Det ska jag göra, minsann! smile.gif
Marie_76
CITAT (iscah @ 12-08-2005, 13:43)

Superbra idé, det måste jag också prova! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon