Jenny Nordén
Jag har varit inne och tittat på de frågor och svar som finns sedan tidigare, men jag kan inte riktigt hitta något svar på min fråga. Jag har nu frösått och de har kommit upp några cm. Ska jag flytta över i större krukor, eller hur ska jag göra. Jag har hört att man kan så frön direkt i marken så det borde vara en ganska härdig växt, eller? Jag är helt grön på det här så jag vore jätteglad för lite tips. Hälsn. Jenny blink.gif
kerstin z5-6
har de tittat upp så kan du skola ut den i lite mer näringsrik jord -sen är det bara att plantera ut efter avhärdning när frostrisken är över ...
Cilla
Generellt gäller att när plantorna utvecklat mer än sina hjärtblad (de första 2 bladen) kan man skola om dem.

Det som gäller är att de så sakteliga börjar klara lite mer näringsrik jord och att de inte bildar rotsnurr (rötter som vuxit i cirkel) utan vidsträckta rötter. När rottrådarna når krukkanten bör man omplaterna i lite större kruka.
Jenny Nordén
biggrin.gif Tack så mycket för hjälpen, jag ska genast sätta igång med omskolningen av mina plantor/Jenny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon