|
Zarah P
18-11-2005, 18:40
CITAT (Felix matte @ 18-11-2005, 18:24) DETTA hittade jag när jag letade efter paltbröd på google Scrolla ner en bit på sidan så hittar du receptet. Det är väl inte konstigare än blodpudding, eller den skånska blodkorven?
Det stämmer med det jag fick som barn! Nu när jag läser ingredienserna så verkar det inte spännande längre. Minns att paltbrödet var alldeles svart, nu förstår jag varför...........ÖÖRRRK.
*Felix matte*
18-11-2005, 18:43
CITAT (Zarah P @ 18-11-2005, 18:40) Det är väl inte konstigare än blodpudding, eller den skånska blodkorven?  Inte alls... får samma  bara man nämner såna rätter.... jag äter överhuvudtaget ingen inälvsmat.
Äter inte vare sig svartsoppa, blodkorv eller blodpudding heller, det blir ett artigt Nej tack.
Zarah P
18-11-2005, 18:47
Det gör inte jag heller - men å andra sidan älskar jag ju en del rätter som andra inte tycker om. Så är dot nog med oss alla, tror jag, och tur är väl det - annars hade det ju inte funnits några "gamla" rätter kvar - om alla slutade gilla dem samtidigt.
CITAT (Zarah P @ 18-11-2005, 14:37) Vad ni är strukturerade! Jag har ingen aning om vad vi ska äta i helgen - jag vet inte ens vad vi ska äta till middag, och vad vi skulle ha till lunch visste jag inte förrän jag satte mig till bords, för det var det sambon som lagade... Jag känner mig helt slarvig nu.  Jag håller med dej jag... jisses vad alla har koll... själv kollade jag aldeles nyss in i kylskåpet o såg att killen min lämnat kvar lite rester från sin matlåda... kyckling med ris o currysås... så det äter jag nu!
Zarah P
18-11-2005, 18:57
CITAT (yenny @ 18-11-2005, 18:56) CITAT (Zarah P @ 18-11-2005, 14:37) Vad ni är strukturerade! Jag har ingen aning om vad vi ska äta i helgen - jag vet inte ens vad vi ska äta till middag, och vad vi skulle ha till lunch visste jag inte förrän jag satte mig till bords, för det var det sambon som lagade... Jag känner mig helt slarvig nu. :blink: Jag håller med dej jag... jisses vad alla har koll... själv kollade jag aldeles nyss in i kylskåpet o såg att killen min lämnat kvar lite rester från sin matlåda... kyckling med ris o currysås... så det äter jag nu! Låter gott! Själv fick jag kyckling med bovete, majs och sås. Snälla sambon lagade middagen åsså!
netaave
18-11-2005, 23:28
CITAT (Felix matte @ 18-11-2005, 18:43) CITAT (Zarah P @ 18-11-2005, 18:40) Det är väl inte konstigare än blodpudding, eller den skånska blodkorven?  Inte alls... får samma  bara man nämner såna rätter.... jag äter överhuvudtaget ingen inälvsmat. Jag äter inte heller inälvsmat som lever och njure men blodpudding kan jag äta och paltbröd äter jag gärna. Det finns som tunnbröd också, då kokar man upp det med mjölk och äter med en smörklick. Det smakar inte så mycket egentligen, det är tillbehören som gör det, och så höjer det blodvärdet för det är rysligt järnrikt. Man får inte äta det för ofta då kanske man rostar.
Idag åt vi plommonspäckad fläskkarré med potatis och vitkålssallad (vitkål, purjolök och krossad ananas).
Imorgon pepparrotskött på älg.
Inga från Närke
19-11-2005, 00:42
Idag åt vi stekt spätta, grönsaker, potatis och sås. Gubben och jag äter ute varje lunch på vardagarna. Till helgen vet jag inte ännu har inte handlat det ska vi göra idag på förmiddagen. Får se vad det blir.
*Felix matte*
19-11-2005, 23:21
Eva i Skåne
19-11-2005, 23:27
Idag åt vi potatisgratäng och rostbiff.
Imorgon blir det antagligen hemmagjord pizza.
CITAT (Felix matte @ 19-11-2005, 23:21) Idag åt vi Findus fiskpinnar och potatis + Felix salladsdressing till lunch ... .. fiskpinnarna har så vitt jag läst i tidn rest lång väg innan de hamnat i frysen i min butik och sedan i min varukorg  Vad duktig han är som kan göra egen salladsdressing ! Jag äter min lunch just nu, håller på att flytta så lunchen får bli när den blir, städar frysen så den består av fiskpinnar och fräst broccoli, torr knäckemacka och smuggelöl till det. Till efterrätt blir det 2 liter glass, pärlsocker och rostad lök ... alltid spännande att städa i skåpen. Att fiskpinnarna var så vitt beresta hade jag ingen aning om men tack för infon, det var nog sista gången jag köpte fiskpinnar.
Swingtime
20-11-2005, 00:02
Hos oss blev det hemgjort rotmos och fläsklägg Det tar några timmar att laga men det är gott
Hired-Gun
20-11-2005, 00:40
I dag åt vi grillad karre med potatisgratäng,sallad med persilja,rödlök,chili,vitlök och paprika. Plus färska ciabatta som doppades i olivolja smaksatt med vitlök ock citron. Drycker som serverades var öl,rött vin,snaps och julmust
Hannele
20-11-2005, 14:46
Kycklingfilé masala i ugnen och ris.
Ikväll ska vi äta kalvschnitzel med kapris, ansjovis och citron. Kokt potatis och sås till (å kanske ett glas rött)
mamamaggan
20-11-2005, 15:15
Det blev inte kyckling eller fläskkotlett idag som jag trodde. I stället blev det kroppkakor fyllda med stekt bogfläsk och skirat smör till.
Anki på Öland
20-11-2005, 15:28
Jag var just bort till min granne med min bil, (hennes grabb byter mina däck) då fick jag med mig en portion med porterstek och potatis som dom ätit igår och fått lite kvar av. Skönt att bli bjuden på mat och slippa laga ibland! Anki
Swingtime
20-11-2005, 15:56
Det blev en gryta med Fjällskav trattkantareller och purjolök
netaave
20-11-2005, 16:23
Salladsdressing är inte så svårt att göra 2 delar olja, 1 del vinäger salt & peppar + nån tsk salladskrydda.
Idag ska vi äta laxkotletter gjorda i ugnen med dill och citronskivor. Romsås till det och potatis och sallad förstås.
Panerad torsk, kokt potatis och en kall lime/dill-sås med light creme fraiche som bas. Serveras med kokta gröna ärtor och knäckemacka med ost.
Soppan är snart klart och det kommer att bli så gott.
titti49zon6
20-11-2005, 17:15
Har just ätit laxsoppa med vitt vin och mycket grädde i Smakade jättegott med tunnbröd och mjölk till
netaave
20-11-2005, 18:29
Tycker den här tråden är så inspirerande! Har fått många tips på kommande middagar.
Zarah P
20-11-2005, 19:06
Det blev kycklingsoppa här, ikväll igen! Jag fick tjata lite på sambon ("Vi åt ju det häromdagen!") men till sist så fick jag min soppa. Till den blev det mitt eget hastbröd, som är jättegott - så nu är jag mätt & go & glad!
*Felix matte*
20-11-2005, 19:25
Eftersom vi åt pannbiff med potatis, gräddsås och stekt lök och paprika till lunch så stekte vi laxfilé och åt det med bara hembakt mjukbröd till middag Är så skönt när man bara är två... då kan man få äta lite "lätt" om man känner för det och inte är det heller så noga med tiderna... äter när man är hungrig
Kyckling med Apelsinsås och pressad potatis... mums! Till efterrätt blev det glass med maräng och nougatsås.
Halloj! Vad ska NI äta? Vi är bortbjudna imorgon kväll så då slipper vi tänka på det. I kväll velar vi mellan enchilladas eller red hot chorizo. Söndag är alldeles för långt bort..  Kanske korv stroganoff. Eller köttgryta?
netaave
13-01-2006, 16:32
Smörgåstårta i morgon, för då fyller min äldsta dotter 19. Räkor på något vis i kväll, kanske ett glas vitt. Söndag, vet inte, möjligen skinkstek eller kotletter beror vad vi gör.
ninnisky
13-01-2006, 16:39
Köpte torskrygg på extrapris idag - så det blir det i morgon. Pocherad med lite smör och pepparrot till. Enkelt och mums! Söndag blir det en mustig köttsoppa som jag har i frysen och kanske några våfflor till "efterrätt".
Ikväll blir det räkor och vin framför Tvn.
Köttfärssås med Ajvar Relish och sambalkryddad haricot vertes ska vi äta. Sagolikt gott recept från Tasteline!!
/Stina
"taco-pita" med kryddad köttfärs, provencalisk sallad och rödlöksröra. Hoppas det blir gott.
Elisabeth-Västkustkolonisten
13-01-2006, 17:29
CITAT (ninnisky @ 13-01-2006, 16:39) Köpte torskrygg på extrapris idag - så det blir det i morgon. Pocherad med lite smör och pepparrot till. Enkelt och mums! Söndag blir det en mustig köttsoppa som jag har i frysen och kanske några våfflor till "efterrätt".
Ikväll blir det räkor och vin framför Tvn. Torskrygg oh jag blir så sugen på det. Men våra köttbullar med gräddsås var inte dumma dom heller. Vi hade köpt 2 Paket nötfärs, så nu har jag stekt köttbullar till för.....else Men det är också några middagar i frysen nu och till bara köttbullar till smörgås. Gott det Elisabeth
Vi håller just på att göra korv och mos och gräddkokt vitkål.
Imorgon ska vi ha kycklingfilé med soltorkade tomater, Västerbottenost och tagliatelle och på söndag blir det pasta och köttfärssås.
mamamaggan
13-01-2006, 18:04
Gravad lax ikväll. Ett glas vitt blir det nog också.
Övriga dagar blir det kött resp kycklingflié till middag, räkor en kväll och någon sorts sallad en kväll. Vet ännu inte vad som blir vilken dag.
*Felix matte*
13-01-2006, 19:04
Laxlåda idag, bruna bönor m stekt rimmat bogfläsk på lördag och entrecote m pommes frites på söndag. Till lunch på lördag... dopp i gryta, söndag köttsoppa
Åsa, mälardalen zon 2
13-01-2006, 19:11
Tja.. idag blev det potatismos (hemgjort såklart) och köttfärsbiff med grönpepparssås + rödvin med en god mögelost + kex till efterrätt.
Ophelia
13-01-2006, 19:11
Jag har ätit pizza idag. Det brukar jag göra en gång var 3-4 eller 5:e månad så det är inte speciellt ofta Tycker det kan vara riktigt gott när det inte blir så ofta. En av mina favoriter som köpepizza är med ost, tomat, tonfisk och ananas kryddat med curry.
Hired-Gun
13-01-2006, 19:29
Janssons frestelse med kokta ägg och knäckebröd med Wästerbottenost plus nubbe och öl,imorgon grillad karre med potatisgratäng,grönpepparsås och sallad plus vin...
Ikväll blir det grillade kycklingbröst med ris och chili/lime-sås. Imorgon blir det nog förmodligen en eller annan wok, det är ju så gott och nyttigt.
kryddan
13-01-2006, 20:24
Hemgjord pizza - med massor av salami, mozzarella och färska tomater. Till det sallad och vitlöksbröd och ett gott vin Helgen i övrigt har jag ingen aning om...
i kväll blev det dubbelpannerad torskfilé med citronsmör och i morgon blir det kycklingbröstfiléer med taisås och grönsaker söndag blir troligtvis ungspannkaka med bacon eller neetaves variant med äpplen och kanel. jättegott med vaniljglass till
imorgon: fiskgryta med marulk, torsk, lax och räkor på toppen och pappas räkfoind special
elleave
14-01-2006, 15:27
I kväll blir det "födelsedagsmiddag" med Klyftpotatis, fläskkotletter och tsatsiki. Förmodligen tomatsallad till.
Hired-Gun
14-01-2006, 17:33
CITAT (Hired-Gun @ 13-01-2006, 19:29) grillad karre med potatisgratäng,grönpepparsås och sallad plus vin... Mmm det var gott som f-n...
Hemlagad pizza igår, idag pasta (gräsänka), imorgon tjälknöl.... Jag älskar den här tråden!!
ja visst är det en trevlig tråd! Jag prenumerar på den och rätt som det är dyker det upp ett mail om att nya meddelanden kommit och det är så spännande att gå hit o se "vad som bjuds" Själv är jag oxå gräsänka och har haft spa i kväll här hemma, maten blir en färdig paj att köra i ugnen. Gott, men kanske inte så nyttigt, men det behöver det väl inte alltid vara!? Ensam är jag imorgon också, så det blir nog lite som det blir i morgon oxå, något enkelt och snabbt när jag kommer på att jag är hungrig. Igår åt vi jättegoda baconlindade färsjärpar!
Eva i Skåne
14-01-2006, 18:52
... och idag har vi hoppat över middagen Handlade goda pålägg, sallad mm så det fick duga som lördagsmiddag.
Helgens kulinariska äventyr har ett genomgående tema. Pasta. Insåg jag när jag tänkte igenom vad vi ätit nu. I fredags: pasta med kasslersås Lördags: Bortbjudna och bjudna på jättegod pastagratäng Söndag: Fullkornsmakaroner och falukorv. Riktig söndagsmiddag..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|