Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
titti49zon6
Efter en helt underbar höstdag med ca 19 graders värme och sol
fick de bli en enkel middag med plättar och färsk hjortronsylt och glass wub.gif
faktiskt inte så tokigt tongue.gif tongue.gif
Ophelia
CITAT (titti49 @ 23-09-2005, 21:55)
Efter en helt underbar höstdag med ca 19 graders värme och sol
fick de bli en enkel middag med plättar och färsk hjortronsylt och glass wub.gif
faktiskt inte så tokigt tongue.gif tongue.gif

Det är inte så att jag är avis...näääähää...inte alls biggrin.gif biggrin.gif

Gud så gott. Det vattnas i munnen på mig.
titti49zon6
Ophelia jag tro att det blev två plättar över även sylt och glass
så om du kommer år du smaka biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Biggan_
CITAT (Ophelia @ 23-09-2005, 17:39)
CITAT (Birgitta P @ 23-09-2005, 16:30)
CITAT (Ophelia @ 23-09-2005, 16:28)
På lördag ska jag ha middag. Jag ska bjuda på ox- och fläskfilé med potatisgratäng (vitlök). Till detta fräst lök och champinjon till oxfilén och fräst lök och äpple till fläskfilén. Ska ha bearnaisesås och rödvinssås brevid för den som vill. Serveras med kokta grönsaker samt en fräsch sallad. Till detta ska jag bjuda på rött vin som jag köpt i Ungern.
Till efterrätt ska jag ha en lyxig kladdkaka med grädde och skivad färsk frukt samt något dessertvin/kaffe/likör. Senare på kvällen lite snacks och något drickbart, drink, vin eller whisky.

Låter gott! Hur dags skall vi komma? tongue.gif laugh.gif laugh.gif

Any time laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Vad tror du om menyn...är öppen för förslag. Är ganska värdelös på att laga mat och det här verkade ju enkelt. Lite stek, riv, pytsa och röra. smile.gif

Vin/likör/whisky slipper jag ju göra själv biggrin.gif

Det låter smarrigt Ophelia, det blir säkert gott. Inte är det väl Magnus som skall komma unsure.gif laugh.gif laugh.gif
Ophelia
CITAT (Birgitta P @ 23-09-2005, 23:22)
På lördag ska jag ha middag. Jag ska bjuda på ox- och fläskfilé med potatisgratäng (vitlök). Till detta fräst lök och champinjon till oxfilén och fräst lök och äpple till fläskfilén. Ska ha bearnaisesås och rödvinssås brevid för den som vill. Serveras med kokta grönsaker samt en fräsch sallad. Till detta ska jag bjuda på rött vin som jag köpt i Ungern.
Till efterrätt ska jag ha en lyxig kladdkaka med grädde och skivad färsk frukt samt något dessertvin/kaffe/likör. Senare på kvällen lite snacks och något drickbart, drink, vin eller whisky.

Vad tror du om menyn...är öppen för förslag. Är ganska värdelös på att laga mat och det här verkade ju enkelt. Lite stek, riv, pytsa och röra. smile.gif

Det låter smarrigt Ophelia, det blir säkert gott. Inte är det väl Magnus som skall komma unsure.gif laugh.gif laugh.gif

Nej det är det inte, vet inte var han tagit vägen. Det är min kära familj som kommer smile.gif smile.gif

Måste briljera med kokkonsten lite laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ophelia
CITAT (titti49 @ 23-09-2005, 22:06)
Ophelia jag tro att det blev två plättar över även sylt och glass
så om du kommer år du smaka biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Tack vad generöst. Kan sätta mig på kvasten och flyga upp biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag ÄLSKAR hjortronsylt!!!!!!!!!!!!!
Biggan_
CITAT (Ophelia @ 24-09-2005, 07:21)
CITAT (Birgitta P @ 23-09-2005, 23:22)

Nej det är det inte, vet inte var han tagit vägen. Det är min kära familj som kommer smile.gif smile.gif

Måste briljera med kokkonsten lite laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Då får du en lyckospark av mej, så att din familj verkligen uppskattar dina vedermödor laugh.gif laugh.gif
Klart det blir bra Ophelia, dom vill kanske komma på middag varje lördag hädanefter, och skulle du misslyckas så "slipper" du det laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele
Vad tror du om menyn...är öppen för förslag.

Gott! Men jag gillar bättre kryddiga potatisklyftor i ungnen är tung potatisgratäng.
Reserv
CITAT (Hannele @ 24-09-2005, 12:16)

Gott! Men jag gillar bättre kryddiga potatisklyftor i ungnen är tung potatisgratäng.

Samma här, mycket paprikapulver och lite annat smått och gott på klyftorna rolleyes.gif Men potatisgratäng? blir det verkligen nån bra gratäng på potatisarna nu? Dom är juh lite väl fasta, jag brukar vänta tills efter jul ungefär, då har potatisen gått till sig lite mer. unsure.gif
pejori
CITAT (Reserv @ 24-09-2005, 12:23)
CITAT (Hannele @ 24-09-2005, 12:16)

Samma här, mycket paprikapulver och lite annat smått och gott på klyftorna rolleyes.gif Men potatisgratäng? blir det verkligen nån bra gratäng på potatisarna nu? Dom är juh lite väl fasta, jag brukar vänta tills efter jul ungefär, då har potatisen gått till sig lite mer. unsure.gif

uppskattar också klyftpotatis smile.gif smile.gif
men potatisgratäng eller mos vid denna tiden, använder jag bakpotatisen till smile.gif smile.gif
funkar jättebra smile.gif
Gillan

Oj,oj,oj, tongue.gif
Får man komma, eller wub.gif laugh.gif
pejori
ophelia...har du konjak kommer jag som ett skott laugh.gif laugh.gif
Biggan_
Nu skall jag koka pepparrotskött, som vi skall ha ikväll och på söndag. smile.gif
Vad vi skall ha imorgon vet jag inte unsure.gif
Lite tips kanske man kan få? rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
wolkenkrabber
tunna kotletter med ris och bearnaisås
karjo
Jag ska ut i skogen i kväll och i natt i den fantastiska luften. Så ikväll blir det - håll er i - pinnbröd! Genuint eller hur! tongue.gif laugh.gif

(edit)
Rossi
Ikväll ska vi ha ostsoppa med bacon och broccoli. Jag håller på att laga det nu.

Imorgon blir det lövbiffgryta med ris och jordärtskockspuré (egna jordärtskockor) på söndag blir det fläskfilé- och squashgratäng med couscous.
Gurkan
Hmmm ... pinnbröd har man inte smakat sen mulleskolan, det var gott vill jag minnas eller så var det bara kul att elda rolleyes.gif

Idag blir det rotfruktsoppa, tycker man ska ta vara på de råvaror som är bäst för säsongen, dessutom finns det stor utbud av lokalt och ekologiskt.

Innehåller potatis, morötter, rotselleri, kålrot, palsternacka, lök, vitlök, purjo och chili, buljongtärning+lagerblad. Och en burk röda bönor.

Riktigt grovt bröd med tjockt smörlager och massor av vällagrad ost måste man ha till !!

Med tanke på hur stor grytan är blir det nog samma mat hela helgen.

Just det, köpte ju fina kronärtskockor på torget idag ... det får bli kvällsmat.
*Felix matte*
Imorron blir det köttfärslimpa med mozarella tongue.gif wub.gif
Biggan_
CITAT (Rossi @ 07-10-2005, 16:54)
Ikväll ska vi ha ostsoppa med bacon och broccoli. Jag håller på att laga det nu.

Imorgon blir det lövbiffgryta med ris och jordärtskockspuré (egna jordärtskockor) på söndag blir det fläskfilé- och squashgratäng med couscous.

Har du något recept att dela med dig på ostsoppan med bacon och broccoli?
Det låter väldigt gott tongue.gif
Jag har faktiskt inte lagat ostsoppa någon gång, bara köpt pulversoppa, och det är inte så gott.

Köttfärslimpa med mozzarella låter också gott! tongue.gif
Rossi
CITAT (Birgitta P @ 07-10-2005, 18:05)

Jag har faktiskt inte lagat ostsoppa någon gång, bara köpt pulversoppa, och det är inte så gott.

Du fräser två gula lökar och två grovrivna morötter. Sen häller du i en liter vatten, 2 grönsaksbuljongtärningar, 3 msk vetemjöl, 1 tsk paprikapulver, 2 tsk fransk senap och låter det koka i 5 minuter. Sen häller du i 5 dl vällagrad riven ost. OBS! Nu får det inte koka - då blir soppan seg! Låt osten smälta.

Stek bacon i små bitar och häll över soppan + lite kryddgrönt över.

Smaklig spis!
Biggan_
CITAT (Rossi @ 07-10-2005, 19:28)
CITAT (Birgitta P @ 07-10-2005, 18:05)

Du fräser två gula lökar och två grovrivna morötter. Sen häller du i en liter vatten, 2 grönsaksbuljongtärningar, 3 msk vetemjöl, 1 tsk paprikapulver, 2 tsk fransk senap och låter det koka i 5 minuter. Sen häller du i 5 dl vällagrad riven ost. OBS! Nu får det inte koka - då blir soppan seg! Låt osten smälta.

Stek bacon i små bitar och häll över soppan + lite kryddgrönt över.

Smaklig spis!

Tack Rossi, det skall jag prova biggrin.gif
Gurkan
Nu har jag snaskat i mig den ena kronärtskockan ... såååå underbart gott, en bunke extrasaltat smör att doppa i. Har inte ätit det på åratal ... bland det godaste jag smakat.

Den andra sparar jag ... fick ett tips om att spara den med stammen i ett glas vatten,låta den tunga, söta, hypnotiska honungsdoften lägga en narkotisk matta över lägenheten inom nån vecka. Enl. säkra källor är denna grönsak mat och knark i ett, allt beroende på mognadsgrad.

Bzzz .... wub.gif
suddis
jag tänkte sammanfatta min helg istället.. smile.gif
I fredags åt vi ryggbiff med pommes frites och kryddig bea-sås.
Lördag: Enchilladas.
Och nu står en potatis/kassler-gratäng i ugnen och puttrar och jag är så huuuuungrig!!! wacko.gif
ninnisky
i går, lördag ,blev det rådjursgryta med potatis och hemmafixad vinbärsgelee, till efterrätt nybakad äppelkaka med vaniljsås.
i dag grönsakssoppa och pannkakor med tranbärssylt.
pejori
igår glömde jag äta, och i dag blev det kebabrulle smile.gif smile.gif
wolkenkrabber
åt PAsta med spenat och skinka, färdig mat, skall tilläggs käka pizza från igår senare ikväll
netaave
Idag gjorde jag ungersk gulash, har jag inte gjort på åratal, jättegott var det.
Betty
Skulle ha gjort en pastagratäng igår men det blev "skräpmat" (nuggetsmål med strips från Max) i stället. Idag blev det lasagne.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Är det någon som har ett bra, enkel men god recept till fläskfile?

Elisabeth
Magdis
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-10-2005, 14:41)

Elisabeth

Det här tycker jag är både gott och enkelt:
Fläskfilé från Caribien
4 port.
1 fläskfilé
1 msk olja
1-2 gula lökar
2 msk curry
3 dl kycklingbuljong
3 dl kokosmjölk
1/2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
Hacka löken och fräs den mjuk med curryn i en stekpanna. Skär fileen i centimetertjocka skivor och låt den bli genomstekt i ca 10 min. Tillsätt buljong, kokosmjölk och kryddorna. Koka upp, sänk sedan värmen och småkoka ca 20 min. Servera med ris.
netaave
Idag ska jag göra fiskgratäng med bladspenat, skaldjurssås och hemlagat mos.
evarina
Lite sent nu kanske, men vi åt i lördags:
Svampsoppa till förrätt
Enbärskryddad renskav med klyftpotatis till huvudrätt
och Lingonparfarit med varm kolasås till efterrätt.

wub.gif
stina
Ikväll ska vi äta kalops. Den står klar ute på balkongen sedan igårkväll. Mums!
MB1965
Kokar krabba snart. 2 tjockisar - passar bra med lite söndagsrelax när barnen somnat vid 8-snåret wink.gif
AnnammA
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-10-2005, 14:41)

Elisabeth

Det här provade jag att laga i fredagskväll, och det var faktiskt inte helt fel wub.gif

KREOLSKANS SPÄNNANDE FLÄSKFILEGRYTA.

600 g FLÄSKFILE delas till 2-3 cm tjocka skivor och brynes, kryddas och lägges i tjockbottnad gryta
3 st "HETA KORVAR" skäres i slantar och brynes; lägges i grytan
Strö över 1msk MJÖL och rör om.
Späd med 3-4dl GRÄDDE och koka upp
Strimla 1 st RÖD PAPRIKA; tärna 1 ÄTTIKSGURKA, och tillsätt grytan tillsammans med 20-25 st SYLTLÖKAR och 20-25 SVARTA OLIVER
Låt allt puttra på svag värme ca 10 min.
Smaka av och servera tillsammans med sallad, cous-cous, ris och dyl
SMAKLIG SPIS!
rolleyes.gif

AnnA
*Felix matte*
Enkel och god "vardagsrätt"... gör jag ofta.

Fläskfilé
stor brk champinjoner i skivor
grädde
salt
svartpeppar
lökpulver
1tsk kinesisk soja

Skär filén i strimlor som brynes i smör
hacka champinjonskivorna till mindre bitar och låt bryna med en stund
salta och peppra
häll på grädde (valfri sort)
Låt puttra i ca 20 min

Servera med kokt ris el potatis

jag har kokt broccoli till
LadyG
Latmasken i mig gjorde ris, sweet chili sås (1 burk lättfraich och en påse Sweet chili-pulver för kalla såser) och så fräste jag på ett par köttbitar till.´

Glömde grönsakerna dock ohmy.gif tongue.gif
Rossi
Ikväll ska vi ha laxfilé med kokosmjölksås. Imorgon blir det fetaostpaj och på söndag ska vi ha pannkakor.

Vad ska ni ha till middag i helgen?
Sulawesii
Pizza gjord hos pizzabagaren smile.gif .
pimpim
idag panerad kotlett, klyftpotatis och bearnaisesås
imorgon potatismos och korv
söndag stek, kokt potatis och sås
Zarah P
Vad ni är strukturerade!
Jag har ingen aning om vad vi ska äta i helgen - jag vet inte ens vad vi ska äta till middag, och vad vi skulle ha till lunch visste jag inte förrän jag satte mig till bords, för det var det sambon som lagade...
Jag känner mig helt slarvig nu. blink.gif
stina
Det här ska vi äta

Supergott - prova det!!!!

Köttfärssås med Ajvar Relish och sambalkryddad haricot vertes

300 g köttfärs, mager
1,5 st gul lök(ar)
1 st vitlöksklyfta(or)
2 msk mjukost, typ grevé, 9 %
2 msk tomatpuré
2 msk Ajvar Relish
1 tsk sambal oelek
1 dl laga lätt
1,5 dl vatten
0,5 st buljongtärning, (ex grönsaksbuljong)
300 g pasta, jag tar fullkorn
1,5 st röd paprika
1,5 dl majskorn
150 g haricots verts
salt och peppar

Tillagning:

1. Hacka löken och vitlöken. Stek köttfärsen tillsammans med löken utan fett i en teflonpanna. Krydda med lite salt och en aning peppar.

2. Skär paprikan i bitar. Tillsätt mjukost, tomatpuré, ajvar relish, sambal, laga lätt, vatten, buljongtärning och paprikabitar. Låt koka 10 minuter. Tillsätt haricot vertes och majs. Låt koka några minuter till.

3. Servera penne med köttfärssåsen. Dekorera med färsk örtkrydda.

MUMS!!!!
netaave
Vi ska äta latmanskyckling ikväll.
Man rensar färdiggrillad kyckling och lägger i en ugnsform
pudrar över curry
blandar en till två burkar tomatsoppa med lika delar grädde, häller det över och på med lite ost och in på 225 gr tills osten smält och det fåttlite färg ca 20 min
Till det basmatiris och baugetter med brieost
lite vin kanske biggrin.gif

I morgon är det riktig fest då är det paltbröd med fläsk och vitsås. laugh.gif
Rossi
CITAT (Zarah P @ 18-11-2005, 14:37)
Vad ni är strukturerade!
Jag har ingen aning om vad vi ska äta i helgen - jag vet inte ens vad vi ska äta till middag, och vad vi skulle ha till lunch visste jag inte förrän jag satte mig till bords, för det var det sambon som lagade...
Jag känner mig helt slarvig nu. blink.gif

Hm, ja, vi känner oss bäst själva hemma .... Är inte middagarna planerade så blir det bara pannkaka av alltihopa om ni ursäktar den oavsiktliga ordvitsen!

laugh.gif
mamamaggan
I morgon blir det stekt torskfilé med hemgjort potatismos, råa morötter och lingonsylt.

På söndag tror jag det blir kyckling eller något kött, kanske fläskkotletter.
netaave
CITAT (mamamaggan @ 18-11-2005, 16:34)
I morgon blir det stekt torskfilé med hemgjort potatismos, råa morötter och lingonsylt.

.

Torskfilé och lingonsylt?????????
Fy det vänder sig i magen på mig.
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 18-11-2005, 15:01)
I morgon är det riktig fest då är det paltbröd med fläsk och vitsås. laugh.gif

Vad är paltbröd?
annama
Om jag minns rätt är paltbröd runda svarta "hålkakor" som man kokar och till det äter man stekt fläsk och vanlig vit sås. Minns det från min barndom, har nog inte smakat det på 60 år. Skulle vara spännande men vet inte ens om det finns här i Skåne.
Eva i Skåne
CITAT (Rossi @ 18-11-2005, 15:01)
CITAT (Zarah P @ 18-11-2005, 14:37)
Vad ni är strukturerade!
Jag känner mig helt slarvig nu.  :blink:

Hm, ja, vi känner oss bäst själva hemma .... Är inte middagarna planerade så blir det bara pannkaka av alltihopa om ni ursäktar den oavsiktliga ordvitsen!

laugh.gif

smile.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif wub.gif

Pannkakor äv väl inte så dumt tongue.gif laugh.gif
Det tar jag till då och då när jag inte har tänkt ut nåt i förväg och inte känner för att laga "riktig" middag.

Vi planerar inte heller långt i förväg. I bästa fall tar vi fram nåt ur frysen på morgonen. Ibland inhandlas det middagsmat efter jobb.

När barnen var små gjorde vi (periodvis) veckomatsedlar och det blev säkert både nyttigare och billigare då, men...
det är ju inte fel med en pizza ibland när ingen vill laga till nåt
wub.gif
*Felix matte*
DETTA hittade jag när jag letade efter paltbröd på google ohmy.gif

Scrolla ner en bit på sidan så hittar du receptet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon