Diabolique
Jag har fått ohyra på mina smultronplantor.
Det är extremt små kryp som gör någon slags spindelväv.

Vad ska jag göra?
Fenja
Har de kanske drabbats av spinn? Du kan testa att spruta med såpsprit, 7 del såpa (gul eller grön), 1-2 msk T-Röd till 1 liter vatten.
Mvh
Fenja
Diabolique
Kanske...
Men de är tillräckligt stora för att se med ögat.
Jag har för mig att spinn var mindre.
Hur som helst så stämmer det att de har blivit utsatta för torka en del, men värme har de inte fått uppleva så mycket. Sommarvärmen har inte infunnit sig alls den senaste tiden.
Susanna
Har man bra syn så kan man se spinndjuren. Jag ser mina när de kryper omkring på chilin mad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ifall bärskörden från smultronplantorna är över för den här säsongen så kan man även spruta med Provado Plus som är det effektivaste medlet mot spinn.
Diabolique
Nu har det smittat ner humlen också... sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp spinn sprider sig till växterna runt omkring och tyvärr brukar de inte dö under vintern de har befruktade dvalhonor som tål mycket låga temperaturer och överlever vintern utan problem.
Susanna
Jag lider med dig, spinn är verkligen besvärligt. Hela säsongen har jag slagits mot spinn på chili och nu finns de på melonerna också. Tänk att något så litet kan vara så envist och besvärligt....
carol
Jag suckar och håller med, hittade spinn på mina luktärter igår. sad.gif Jag är så trött på all ohyra, sen i våras har jag fått göra mig av med säkert hälften av mina krukväxter för att jag inte lyckats/orkat bekämpa eländet. (Har även varit ull- och sköldlöss.) Och jag har försökt regöra alla fönster och krukor så noga jag kan med såplösning men det hjälper ju inte, snart är en ny av mina favoriter översållade med små sugande kryp. grrr mad.gif
Diabolique
Tack för tipsen!
Men jag orkar inte och har just nu inte ens råd att köpa såpa och T-sprit... (CSN-pengarna kommer inte förrän om ett par veckor).

Smultronplantorna har varit jättefina, men gav knappt någon skörd, så jag tänkte göra mig av med dem.
Humlen har börjat vissan, så jag tänkte nog klippa ner den. Det är den härdiga varianten, så jag hoppas att den kommer upp till våren igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon