Full version: Salix Integra
Gillan
Hur hanterar ni Japansk dvärgpil när det närmar sig vinter?
Själv brukar jag ställa ner min i jordkällaren men, det kanske finns andra bättre alternativ wink.gif
pisanggoreng
Det här är första året, men den ska stå ute. Kanske med en filt om sig rolleyes.gif Klarar den inte sig får vi väl köpa en ny till våren.
Jejja
Jag hade en salix integra i fjol som jag rullade in i markduk och lade mot husgrunden. Sedan skottade jag snö över den så länge det bara gick på våren, så att den hela tiden var snötäckt.
Den dog... När jag tog fram den till våren var det inte en tillstymmelse till liv i den...
Gillan
Det verkar som om jag får fortsätta köra ner den i jordkällaren huh.gif
Har haft den i tre år nu och vill verkligen inte att den ska dö

wub.gif
mulle
Jag har en japansk dvärgpil som nu har stått ute fyra vintrar utan någon som helst skyddsåtgärd. Den har inte tagit skada av det.
Jag bor i zon 2-3.
Mulle
Gillan
CITAT (mulle @ 15-08-2005, 11:14)
Jag har en japansk dvärgpil som nu har stått ute fyra vintrar utan någon som helst skyddsåtgärd. Den har inte tagit skada av det.
Jag bor i zon 2-3.
Mulle

OJ blink.gif Det trodde jag inte var möjligt ens.Skulle va kul att våga försöka.Jag har dragit upp ganska många nya av den och kanske försöker med någon av dem wink.gif wub.gif rolleyes.gif
mulle
Vilken tidpunkt tog du dina sticklingar? Jag skulle också gärna ha fler exemplar av det här förtjusande lilla trädet!
Jag var faktiskt orolig för pilen i vintras då vi hade plusgrader i januari och sedan minus 20 grader efter det... Men den klarade sig galant i motsats till annat som frös ner.
Den står tätt intill en stenmur, väldränerat och vindskyddat men skuggigt och kallt, den snö som ligger här är den som smälter sist.
Kring fötterna har den en tjock matta av blandade marktäckare - spetsmössa, vit ormöga och liten häxört.
Mulle
Gillan
CITAT (mulle @ 15-08-2005, 14:25)
Vilken tidpunkt tog du dina sticklingar? Jag skulle också gärna ha fler exemplar av det här förtjusande lilla trädet!
Jag var faktiskt orolig för pilen i vintras då vi hade plusgrader i januari och sedan minus 20 grader efter det... Men den klarade sig galant i motsats till annat som frös ner.
Den står tätt intill en stenmur, väldränerat och vindskyddat men skuggigt och kallt, den snö som ligger här är den som smälter sist.
Kring fötterna har den en tjock matta av blandade marktäckare - spetsmössa, vit ormöga och liten häxört.
Mulle

wub.gif Sticklingar och sticklingar, men den ska ju klippas i mars ungefär och då tog jag helt enkelt och planterade det vi klippte av i två st gamla balkonglådor och nu är de jättefina.Alla tog sig inte, men de flesta wub.gif rolleyes.gif Eftersom moderplantan är ympad så får ju
de "nya" ingen stam utan blir buskliknande och det gör ju ingenting.
Och ja, de är verkligen söta wub.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon