Efter vad jag har förstått så finns smittan i jorden och inte i själva plantan. Men om man flyttar alla rosor till en ny rabatt. Finns risk då att man får med sig smittan dit?
Det är gamla och fina rosor, så alternativet att bara ta bort allt känns inte allt för frestande.
Kajsa
12-08-2005, 20:56
Det har regnat mycket sista månaden, fuktigt väder gynnar angreppen, har också rosor som har fått svartfläcksjuka. Men vissa sorter får mycket mer än andra man får försöka välja sorter som inte är så mottagliga, men det är ju inte så lätt. Skulle inte gräva upp rosorna, det kommer tillbaka i alla fall, men nästa sommar kan det vara mindre. Jag har provat Kumulus mot mjöldagg/ svartfläckssjuka och det blir mycket bättre, ett pulver som man späder ut i vatten, 80 % svavel, kan man spruta med vår och höst och det gör susen. Här kan du läsa lite om olika sjukdomar på rosor. Svenska Rosensällskapet
Fenja
12-08-2005, 21:04
Jag brukar spruta med åkerfräken. Plocka åkerfräken så att det fyller en stor gryta, fyll vatten så att det täcker och låt KOKA under lock i MINST 10 minuter. Efter 10 minuters kokning frigörs kislet som är verksamt mot svamp. Späd sedan 3 delar åkerfräken avkok med 7 delar vatten och spraya ordentligt så att det rinner om växten. Gör det en dag när det inte är soligt. Fungerar även bra mor mjöldagg. Torka och spar åkerfräken så att du kan spruta förebyggande i vår ett par gånger så brukar man slippa rost och mjöldagg! Mvh Fenja
AnitaO
13-08-2005, 10:28
Tack för tipsen
Margaretha
13-08-2005, 18:30
Biobalans har hjälpt mig en hel del. Tyvärr dyrt men inte dumt. Jag har ingen mjöldagg alls i år trots regnandet och bara obetydligt med svartfläcksjuka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.