Maria zon 6
12-08-2005, 18:46
Samma visa varje år - jag sår ringblommor i trädgårdslandet på våren som sen nu på sensommaren ligger som långa ormar i landet! Vad kan jag göra nästa år för att mina ringblommor ska stå raka och ståtliga i landet så jag kan plocka in de fång av blommor som jag varje år har önskat att jag kunnat göra !? Som det är nu är stjälkarna så förvridna att det är omöjligt att ha dem i en vas...
Limeblossom
12-08-2005, 20:37
Jah vet inte om det beror på det men är fröna köpta eller är det sådana som du tagit själv? En del av mina gör samma sak men det är egna frön. Dom köpta står raka och fina. Min teori är att dom "förvildas"
Maria zon 6
16-08-2005, 17:51
Aha, det kan du ha rätt i !!! Mina frön är egen skörd - plockade från de ringblommor som låg i trädgårdslandet i fjol...
Tack för tipset - nästa år satsar jag på köpta frön!
Jag har också marktäckande Ringblommor och mina är minsann "köpefrön".
Min teori är att det har varit för lite sol och för mycket vatten därför har dom vuxit på längden. Regnet har slagit ner dom och sedan har dom inte riktigt orkat resa sig.
Jag hade tänkt att Ringblommorna skulle försköna inomhus nu i höst men ingen är så pass rak i stjälken att dom går ner i en vas.
Anki
Maria zon 6
16-08-2005, 18:36
Det låter ju oxå troligt - dom ser verkligen "ner regnade" ut. Kanske om jag till nästa år KÖPER frön till en sort som är EXTRA LÅGA, Då kanske de klarar sig lite bättre? Jag vill ju så gärna ha ett stort fång med ringblommor på köksbordet så här på sensommaren!
Jag plockar in ändå!
Jag har en låg gammal skål som man förr hade "flytljus" i. Jag upptäckte att den var perfekt med oasis i botten. Jag kortar stjälkarna så som blir drygd ca 15 cm och sticker ner dom i oasisen. /Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.