hade lite problem med var detta skulle passa men...
jag har sått blomkrasse som nu har massor med stora frön, är det någon som vet hur man gör kapris av dessa
samt hur man gör om man vill så dessa frön nästa åt; skall man ta bort det gröna höljet? skall de torka? förvaras i kylen tills i vår?
själv har jag ingen aning men vill gärna ta tillvara dessa frön
/A
Åsa, mälardalen zon 2
12-08-2005, 19:29
Har aldrig gjort kapris för jag äter inte kapris, men skördat krassefrön har jag gjort. Låt fröerna mogna tills de praktiskt taget börjar trilla av plantan. lägg fröerna att torka på ett fat i rumstemp. När de har torkat kan du lägga dem i ett kaffefilter och sedan gäller torr förvaring gärna på ett svalare ställe till våren då man sår nya plantor.
Susanne i Linköping
13-08-2005, 00:59
Och jag lät en massa krassefrön, som legat kvar i balkonglådorna över vintern, ligga kvar i jorden när jag fyllde pallkragarna med gammal begagnad jord. Inte trodde jag att krassefröna hade överlevt liggande ovanpå jorden, blöta och frusna. Men hej vad jag bedrog mig, massor av krasse blev det istället för bönor, sallat och kålrabbi som skulle varit i den kragen. Inte nändes jag ta bort de glada krassarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.