Lady Hamilton
Jag har sett att man kan köpa "svett slang" och många tycker att de är bra.
Jag har gjort en "budget variant" smile.gif (Naturligtvis är den inte lika "proffsig"men duger åt mig)

Helt enkelt tagit en gammal vatten slang och gjort små hål iden sedan satte jag på en propp i änden och en snabbkoppling för anslutning
Jag har gjort perfekta längder till mina rabatter.

Kanske någon annan vill göra likadant
Reserv
Tack för tipset, knycker det på en gång, skönt och slippa dra omkring slangen runt alla rabatterna
Lady Hamilton
laugh.gif Varsågod!
kristerh
Ja det var en bra idé, finns ingen anledning att köpa den dyra svettslangen mer wink.gif
krister
solkatten
Vad gjorde du hålen mer?
mulle
Nu vet jag vad jag ska göra med den gamla slangen som bara ligger och skräpar i uthuset!!!!
biggrin.gif
Jag äger ingen "riktig" svettslang och undrar därför hur många hål man ska göra på t.ex. en dm?
Mulle
Gillan
Den var ju perfekt rolleyes.gif Ibland kan man undra
varför man inte kommer på når så enkelt själv wub.gif laugh.gif laugh.gif
Sommartorparn
Sån har jag också gjort.
Gjorde hålen med maskinborr.

Nackdelen att det sprutar väldigt mycket dom första metrarna, och så kommer det väldigt lite vatten dom sista metrarna, nästan inget alls. Kanske gjorde jag hålen för tätt? För stora? Borrade rakt igenom så det blev hål fram och bak, kanske var det felet, för samtidigt som jag vattnar neråt genom det ena hålet, så sprutar det andra långt ut i bondens sädesfält. Minskar jag på vattentrycket så kommer ingenting i slutet av slangen. sad.gif
Lady Hamilton
CITAT (solkatten @ 15-08-2005, 13:29)
Vad gjorde du hålen mer?

smile.gif Jag använde en liten spik som jag "spikade" igenom slangen med ca 1 dm avstånd. ( hål både bak och fram) Och jag har inget problem att få vattnet jämnt fördelat i hela slangen. Men jag tror att det är bäst att själv prova sig fram. Kanske pröva med mindre hål för att ev. måsta göra större
( rolleyes.gif
Salvia
Jag har också försökt göra en "svettslang" men jag tror att det bara ska vara hål på UNDERSIDAN annars försvinner så mycket vatten till ingen nytta
så jag får göra ett nytt försök till nästa säsong , för nu blir det antingen tryckfall eller vattnas grannens gräsmatta .det var inte riktigt så jag hade tänkt.Jag gjorde hålen med en borrmaskin ,små hål måste det vara annars räcker inte trycket hela vägen.
kristerh
Om ni får problem med att det sprutar vatten kan ni väl testa att linda in den prickade slangen med nåt, på så sätt sipprar det bara ut lite wink.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon