emmapemma
12-08-2005, 20:41
Jag tänkte köpa en iris till min piongrupp som består av en Claire de lune, Duchesse de Nemours samt Rocks Variety. Finns det någon särskild typ av iris jag ska köpa (det blir min första nämligen, har ingen aning om hur de funkar).
Jag har sett att Zetas ska sälja amerikanska irisar om en vecka. Vad är det för särskilt med dem jämfört med vanliga trädgårdsirisar?
Jag skulle helst vilja att irisen färgmässigt tar upp bottenfärgen hos Rockii (som är svartlila), för jag hoppas att de kommer att blomma samtidigt. Tips om en fin sort mottages tacksamt!
/Emma
Hej och välkommen hit!
Amerikanska iris verkar vara strand iris som vill stå fuktigt intill dammar och liknande. Så här står det till exempel om:
Familj: Iridaceae
Vetenskapligt namn:
Iris Louisiana 'dixi deo'
Lousiana iris kommer som namnet antyder från södra Lousiana i ett bälte ner till Texas och ända bort till Florida. De är storvuxna sorter med stora blommor i vackra färget. 'Dixi deo' påminner lite om Iris pseudocorus men har större och ljusare gula blommor. Flera blommor på samma planta är inte ovanligt och de talrika knopparna slår ut med några dagars mellanrum. Plantera fuktigt ner till ca 10 cm djup. Härdigheten är god men för att vara säker skall den täckas från zon 3. Den övervintras annars lätt i sin kruka utan vatten på ett frostfritt ställe
Djup 0-10 cm
Höjd 60-100 cm
Medelstark tillväxt
Övervintras på plats vid dammen eller säkrast kallt men frostfritt utan vatten
Vackra lansettformade gröna blad. Stora vackra ljust gula blommor.
Passar i de flesta medel till stora vattenanläggningar
Jag tror att du ska titta på:
Iris germanica, som kallas Trädgårdsiris på svenska, Iris barbata, som kallas skäggiris eller Iris reticulata, som kallas Våriris till exempel.
När det gäller färger är det nog bäst att du går till en välsorterad handelsträdgård och tittar själv vad som kan passa. Iris finns i flera namnsorter och färger.
Mvh
Fenja
emmapemma
14-08-2005, 10:53
Tack!
Frågan är om inte de amerikanska irisarna som Zetas kommer att få in under veckan är trädgårdsirisar? Jaja, jag går dit under de dagarna och kollar in sortimentet i alla fall. Om de kostar under en hundring kan jag ju alltid chansa (jag ska ha en, max två stycker).
OK, nu har min trädgård vuxit från att ha varit helt igenväxt med gamla 70-talsbuskar och vintergröna hemskheter, fått rosor, pioner och om någon vecka även iris (förutom stödväxter som lavendel, olika perenner samt prydnadsgräs). För att inte tala om att vi har hägnat in tomten med en avenbokshäck (landskapsarkitekten som ritade bostadsområdet ville ha öppna landskap, jättebra när husen ligger 10-15 meter från varandra?).
Ville bara berätta hur duktig jag varit på tre somrar...
/Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.