Full version: min bebis
yla

o som en liten knopp på den ena stängeln va e de

visst e den fin tror den trivs
*Felix matte*
Orchidé... unsure.gif
pialotta
oldwolfie; det där oranga på bilden "marktäcknigen", vad är det för nåt? Köpte en stickling en gång med sånt krafs runtom, är det nåt näringsmojs eller?
Zazu
den verkar trivas i glasbubblan tongue.gif
pialotta; det orangea "krafset" är vitmossa, rena dunderkuren för ledsna orchisar.

mvh zazu
karjo
Ja! jag håller med vitmossan är kanon! Har räddat fler ledsna orkideer på det sättet. Hade lite panik tidigt i vintras när en av mina gullisar var ledsen och snön låg tjock ute... Då ångrade jag att jag inte tagit in lite och sparat. Det ska jag göra till vintern!

(En liten parentes bara... Hoppas att den som funderar på att ta in vitmossa verkligen tar vitmossa, inte tex renlav som folk lägger i adventsljusstakarna och kallar mossa. Det hjälper inte. Vitmossan har bla desinfekterande egenskaper.)
pialotta
å, är det så vitmossa ser ut, då vet jag precis!

tack båda
kristerh
CITAT (oldwolfie @ 12-08-2005, 22:35)
o som en liten knopp på den ena stängeln va e de

visst e den fin tror den trivs

Vad kul att den redan börjat växa rolleyes.gif den måste supertrivas hos dig wub.gif ingen separtionsångest där inte, vad är de för knopp du pratar om? är det en rot du menar?
krister
yla
CITAT (kristerh @ 13-08-2005, 18:52)
vad är de för knopp du pratar om? är det en rot du menar?
krister

under det stora bladet på roten sitter de som en liten avgränsning så man kan tro att den tänker göra nåt mer unsure.gif rolleyes.gif
kolla in spetsen på den roten undrar bara

annars e de ju kul att den gillar o va här utan mamma
som du ser ingenseparatiionsångest nä tongue.gif
kristerh
Om det är en blomstängel så brukar den komma från stammen nånstans närheten av bladen, ser tyvärr inte nåt på bilden wink.gif men om den är smal oljusgrön och växer uppåt så kan det vara en blomstängel wink.gif men jag tycker det verkar vara lite tidigt, men som sagt du har fått fart på den ordentligt så inget är omöjligt rolleyes.gif
krister
Carex
Keikisar på orkidér, är de kloner av moderplantan som emd sticklingar, eller kan de bli lite hur som helst som med fröer?
kristerh
CITAT (Carex @ 16-08-2005, 00:09)
Keikisar på orkidér, är de kloner av moderplantan som emd sticklingar, eller kan de bli lite hur som helst som med fröer?

De blir en exakt kopia av sin moder, alltså kan man säga att de är klonade wink.gif
krister
kristerh
Oldwolfie:

Nu har jag tagit en bild på "Mamman"
www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2530&uuid=kristerh&pid=34000

www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2530&uuid=kristerh&pid=34001
krister
kristerh
Jaha där lyckades jag inte så bra...
försöker med en länk

mamman

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...sterh&pid=34000

krister

hur lägger man in en bild i inlägget tro wink.gif
krister
ahoshlaboshlo
OT:
Kristerh, för att lägga in bilder i inlägget högerklickar du på bilden ifråga, väljer properties och där finns hela adressen till bilden. Kopiera den, gå tillbaka in till inlägget där du vill ha bilden, tryck på "Bild"-knappen och klistra in den kopierade adressen och tryck på Ok. Voila - en bild! smile.gif
(det tog ett litet tag för mig också att komma på hur man gjorde)
yla

voila
se vilken mamma då hoppas jag dottern blir lika vacker en dag
o då minsann ska hon får stoltsera me bild såklart
Zazu
CITAT (oldwolfie @ 16-08-2005, 17:42)
[IMG]http://www.odla.nu/album/data/kristerh/2530_p34000.jpg
voila
se vilken mamma då hoppas jag dottern blir lika vacker en dag
o då minsann ska hon får stoltsera me bild såklart

ååhhhh ohmy.gif
vill ha! rolleyes.gif wub.gif
kristerh
Har tyvärr inga fler just nu wink.gif kan tillägga att blommorna är ca 1,5 cm höga och lika breda, alltså små små läckra saker.
krister
kristerh
Oldwolfie;

Hur går det med bäbyn? inga blommor wink.gif
krister
yla
den växer så de knakar ju jag är riktigt glad för den den gillar att vara hos mej

jo den lilla ghröna saken jag undrade över är en rot som syns nu i fram
yla

min keikibejbi växer så de knakar o verkar trivas utmärkt
ville bara visa rolleyes.gif
Flamingon - växtgalning
vad snyggt med trädbiten och växterna ihop. blir som en liten djungel. kanonsnyggt. wub.gif biggrin.gif
yla
CITAT (Flamingon - växtgalning @ 30-10-2005, 10:28)
vad snyggt med trädbiten och växterna ihop. blir som en liten djungel. kanonsnyggt. wub.gif biggrin.gif

tack wub.gif
kristerh
ivärsta fall får du nog vänta med blommor 1 år wink.gif men inget är som väntans tider rolleyes.gif
krister
yla
hej hopp nu har de gått 2 år ungefär o den första blomstängeln har visat sej visst är de skojj måste ju bara visa för er
jag fick en orkide då jag fyllde år också o den har börjat göra nya knoppar så plötsligt kommer jag ha två orkideer som blommar samtidigt det ni
tänka sej krister att jaghar lyckats
yla

nu blommar den min lilla keiki har blivit mamma
fler bilder på min sajt
till bilderna på min blomma
stennie
Grattis, va kul att du lyckades, tänk en sån lång väntan! tummenupp.gif
yla
jaaa en mycket lång väntan men ohh så roligt då de äntligen kom en liten stängel som visade sej bli knoppar o så blommorna till slut
det är ju det som är så fantastiskt me att ha blommor
rätt vad de är så sitter där en knopp o visar att den trivs yes.gif
kristerh
tänka sej krister att jaghar lyckats

Grattis, nu kommer den blomma nästan oavbrutet om den trivs och det verkar den göra bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon