Full version: Sniglar
zaaritha
Leopardsnigel; har vi haft här i ca 3 år--så den vet jag hur den ser ut!!
Men; en snigel i samma storlek, med längsgående ränder? Vad är det??
Skulle ner i jordkällaren o hämta gele´, fick då tag i denna! Den hade två längsgående ränder i "svart" på den brunaktiga kroppen.
Nå´n som vet??
yla
klicka vidare till snigelinfo
så finner ni lite om sniglar o hur svåra dome o särskilja men din randiga va nog en panter i randigt format
Inga från Närke
Denna bild har jag tagit idag inne i energiskogen bakom där vi bor. Det vimlar av små snigelbarn på brännässlorna och tistlarna som växer där.
zaaritha
Vinbergssnäcka!
amaira
Panter- och leopardsnigel är två olika namn för samma art, vill jag bara säga. Sniglar är jag dålig på, även om jag tycker de stora sniglarna, som skogs- och panter- är vackra. Det är snäckorna som intresserar mig.

Ingas snäckor är lundsnäckor. Vinbergssnäckorna har inte lundsnäckornas mittenrand och spräckliga skal. Vinbergssnäckorna är också mer "bulliga" när de är små, och bredare som stora.

Fast visst ser Ingas snäcka ut som en kanelbulle laugh.gif *mums* wub.gif
Berith
Lundsnäckor! *måste komma ihåg!* Såg massor i dag på förmiddans promenad och visste att jag sett bild på dom här men kom inte ihåg namnet. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon