|
Christoffer
10-04-2003, 07:31
På ett helt annat diskussionsforum var det en tjej som ställde frågan:
- varför tycker man att blommor är vackra?
Ja, kan någon svara på denna fina fråga?
CITAT (Christoffer @ 10-04-2003, 08:31) På ett helt annat diskussionsforum var det en tjej som ställde frågan:
- varför tycker man att blommor är vackra?
Ja, kan någon svara på denna fina fråga? Det finns ett talesätt: "Skönheten sitter i betraktarens öga". Men blommorna tycks tilldelas högst olika skönhetsvärde antagligen mest beroende på tillgång. Det är t.ex. få människor, om kanske ingen, som springer ut och ivrigt plockar sig vårens första bukett med maskrosor och sätter på middagsbordet... Personligen har jag iallafall inget emot att låta de små maskrossolarna lysa upp min gräsmatta
Louise i Göteborg
10-04-2003, 09:55
Skälet till att växter utvecklar blommor är ju för att vara attraktiva för polinerande insekter, fåglar etc. Den evolutionära (rätt ord?) orsaken till blommor är "skönhet" , lockelse. Det är väl inte så konstigt att det som är vackert för en gren av djurlivet är det för en annan dvs oss.
Fialotta
10-04-2003, 11:06
Utan barn, djur o vackra blommor som växer upp...vore livet ganska sorgligt !
Ett litet frö kan bli något stort i alla tre fallen
Eva i Skåne
10-04-2003, 20:41
CITAT (Posse @ 10-04-2003, 10:37) Men blommorna tycks tilldelas högst olika skönhetsvärde antagligen mest beroende på tillgång. Det är t.ex. få människor, om kanske ingen, som springer ut och ivrigt plockar sig vårens första bukett med maskrosor och sätter på middagsbordet...  Maskrosor i vas har nog många småbarnsföräldrar haft. De små plockar utan urskiljning eller så har de inte lärt sig att betrakta maskrosorna som ogräs utan lockas bara av färgen. Vuxna plockar nog inte maskrosor, som du säger, men jag tror inte det beror på tillgången. Vem kan motstå en bokskog full med vitsippor utan att plocka en bukett med sig hem? För att återkomma till att barn plockar allt så har vi väl också varit med om att det rykt ett och annat från rabatterna, båda egna och grannarnas Utanför vårt bostadsområde går en cykelbana, på andra sidan av den en åker och efter åkern kommer kyrkogården. En vår kom min treåring hem tillsammans med en lite äldre kamrat och båda hade händerna fulla av scilla  Vi hade ingen blommande scilla, grannarna hade inte, men på kyrkogården................ Vilket dilemma för mamma. Sonen kommer stolt hem med en fin present. Skulle jag skratta eller gråta Då var jag upprörd och vi gick tillsammans in på kyrkogården och tittade var barnen varit och jag förklarade att man aldrig får röra det som växer där, men tack och lov, hade de inte plockat på en grav utan det växte massor av scilla på gräset i kanten av häcken som omgärdar kyrkogården. Nu när det gått en del år kan jag inte annat än le åt händelsen
Hannele
10-04-2003, 21:01
Maskrosorsaft har många småbarnsföräldar förstört kläder i....
Eva i Skåne
10-04-2003, 21:08
Oh ja, det hade jag nästan hunnit glömma.
Adri-Anne
11-04-2003, 04:19
Maskrossaft ska man inte ha på kläderna, den ska njutas av rinnande ned genom halsen.
Gunvor Nilsson
11-04-2003, 06:04
CITAT (Adri-Anne @ 11-04-2003, 05:19) Maskrossaft ska man inte ha på kläderna, den ska njutas av rinnande ned genom halsen. Är det tillåtet att göra saft på maskrosor? Jag prövade en gång men gjorde nog fel för inte bidde de gott. Lånade en bok om vintillverkning på biblioteket i Norrtälje för många år sen men sidan om maskrosvin var borttagen och det hänvisades till att enligt lag var det förbjudet att göra vin på maskrosor och då var det onödigt med receptet!  Men nyponvin får man göra - vari ligger skillnaden? Nog om den abrovinkeln. Varför man tycker att blommor är vackra? Ja, det står i bibeln att människan lever inte av bröd allena. Förmodligen har väl människan fått färgseende för att kunna se det vackra i tillvaron och därför är blommor vackra!
Det blev förbjudet att göra maskrosvin 1978 - av den anledningen att man tillsätter socker för att få det hela att jäsa, och då räknades det till nåt 'farligt'! Men nu är det tillåtet igen... Varför man tycker att blommor är vackra...? Det finns säkert många anledningar till varför man har sina favoriter och tycker att just dom blommorna är vackrast. Färg och form, men också doft... Men har ni nån blomma som ni inte tycker om?? Som ni bara inte kan tänka er att ha i trädgården t.ex. Min bästis Marie tycker att tagetes är det fulaste hon vet!! Dom får aldrig sätta sin rot i hennes odlingar. Jag tycker nog om dom flesta blommorna, men är inte så värst förtjust i rosa astilbe....
CITAT (Gunvor Nilsson @ 11-04-2003, 07:04) Är det tillåtet att göra saft på maskrosor? Jag prövade en gång men gjorde nog fel för inte bidde de gott. Min kära mor hade också läst att det var förbjudet och tänkte därmed slänga ut de ca 3 liter hon hade i en mörkbrun flaska. Jag erbjöd mig att "ta hand om den"  och det gjorde jag. Dessvärre mindes hon inte hur hon hade gjort, men troligtvis var den lagrad ganska länge. Vinet hade blivit simmigt, sött och gott. Dvs inget matvin, med definitivt ett pratvin. Ett av de godaste i den genren jag har druckit. Är det någon som vet hur man gör? Lägg gärna in det i så fall under recept. (Hittade till min enorma glädje recept på rosenkvittenmarmelad där. Sökt både länge och väl innan.)
Adri-Anne
11-04-2003, 07:03
Recept på vinet kan ni få hos mig.
Det är jättegott.
Har inte polisen annat att göra än att ligga och trycka i buskarna för att se vem som gör sig lite metusin??
Jag la in en länk på hur man gör maskrosvin i Recept...
*Felix matte*
11-04-2003, 07:48
Ställ en tom enkel vas på bordet. Betrakta den en stund. Stoppa några vackra rosor i vasen. Vackert!
Hannele
11-04-2003, 08:08
Jag tycker om vackra tomma vaser - samlar på dem...
CITAT (Hannele @ 11-04-2003, 09:08) Jag tycker om vackra tomma vaser - samlar på dem... :wub: Ja Hannele! Och så ska dom helst vara riktigt blå !
Jag såg en bra TV-serie för ett antal år sedan, som hette "Maskrosbarn"! Var det nån av er som såg den?
Jag såg den! Tänker på den när det talas om maskrosor. Eller förresten hette den serien jag tänker på 'Maskrosbarn'... Hette den inte 'Maskrosmormor'? Strunt samma, en tv-serie var det iaf!
Vad handlade den om då?
Göteborgstjej
11-04-2003, 11:48
För färgernas skull, tycker jag
CITAT (Hannele @ 11-04-2003, 09:08) Jag tycker om vackra tomma vaser - samlar på dem...  Jag är också vasoman och inte är de ofta tomma heller... just nu är alla mindre vaser fulla av allehanda sticklingar som väntar på rötter... På sommaren är de fulla av dikesgrenens och trädgårdens blommor och på vintern finns det ju vackra gräsvippor, ris etc. att pynta med. Och vaser, de har jag alltså i massor...
Anders zon III
12-04-2003, 07:14
CITAT (Louise i Göteborg @ 10-04-2003, 10:55) Skälet till att växter utvecklar blommor är ju för att vara attraktiva för polinerande insekter, fåglar etc. Den evolutionära (rätt ord?) orsaken till blommor är "skönhet" , lockelse. Det är väl inte så konstigt att det som är vackert för en gren av djurlivet är det för en annan dvs oss. Precis så tror jag att det är! Man kan tänka sig att de tidiga människor som stimulerades av fågelkvitter, vackra utsikter och blomfärg och doft fick lite mer livsvilja och kraft genom det. De som tyckte färgerna var grälla och fågelsången enerverande hade det nog tufft när de bodde i bushen....
Hannele
12-04-2003, 09:08
"Jag såg en bra TV-serie för ett antal år sedan, som hette "Maskrosbarn"! Var det nån av er som såg den?" Jag minns programmet, för min far sa alltid att vi har fått växa som ogräs...
Hannele
12-04-2003, 09:52
Det är nåt annat det... med mormor. [COLOR=green]Maskrosbarn är såna som klarat sej - fast de inte fått någon omvårdnad...
Aha! Så det fanns två serier??  Jag har nog bara sett den med mormor...
CITAT (Berith @ 12-04-2003, 11:09) Aha! Så det fanns två serier?? :o :D  Jag har nog bara sett den med mormor... Skam till sägandes kan jag i nuet inte erinra mig särskilt noga handlingen i TV-serien "Maskrosbarn".  Jag har sökt en del nu på webben för att kanske finna någon lite kortbeskrivning, men inte fått fram annat än att den visst var författad av Marianne Ahrne. Kommer någon bättre ihåg så berätta gärna!
Apropå blommor man inte släpper in över tomtgränsen.
I mitt fall handlar det om pelargoner. Framförallt på grund av den vidriga lukten, jag får kväljningar.
Eva i Skåne
14-04-2003, 20:32
Pelargonlukt, mmm. Så olika man tycker, och tur är det. Jag gillar lukten av pelargon, tagetes och tomatplantor.
CITAT (Posse @ 10-04-2003, 10:37) Men blommorna tycks tilldelas högst olika skönhetsvärde antagligen mest beroende på tillgång. Det är t.ex. få människor, om kanske ingen, som springer ut och ivrigt plockar sig vårens första bukett med maskrosor och sätter på middagsbordet...  Anledningen till att jag inte plockar maskrosor är inte deras utseende, utan det faktum att de vissnar så snabbt i vas. Däremot plockar jag gärna andra "ogräs", ett favorit är hundkex. Deras skira vita blommor är verkligen försommar för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|