proppelina
Tjenare!
Har tänkt ta bort mina rabatter intill husgrunden och i stället anlägga en vacker sten/gruskant.
Nu till mina frågor om detta!

1. Hur mycket av rabatten (hur djupt) måste grävas bort? En meter, två meter?

2. När jag har lyckats gräva bort rabatten, vad ska jag fylla med? Jord? Sand? Grus? Blandning av allt? Hur mkt ska det vara av de olika lagrena i så fall?

3. Under vilket lager ska jag lägga täckduk/ogräsduk?

4. Är det att föredra att göra detta jobb nu eller på våren?

5. Är det nån som har bilder på liknande kant så är jag mkt intresserad av att få titta! Kanske kan bli en inspirationskälla!

Tack på förhand för hjälpen!!

Eva, Umeå
kerstin z5-6
-tag bort det övre jordlagret 1 dm -eller mer beroende på hur mkt grus/ stenmjöl du har .(Jag skulle lägga på 2 dm grus) som bör vara krossgrus och inte runda släta, - lite olika storlekar /alt stenmjöl
Lägg väven över jordytan och grusa smile.gif
Vill du kan du vattna - trampa , vattna o ev grusa ytterligare
Tänk på kanten mot gräsmattan -Gärna en stensatt kant i samma nivå som gräset , så är det lättskött -gräsklippning

Gräv nya rabatter som du ser , inifrån huset smile.gif
Eller testa en upphöjd grusrabatt med resterna av gånggruset smile.gif
proppelina
Tack så mkt för tipsen....

Min tanke med att ta bort rabatterna är för att jag vill skona husgrunden från den fukt som jorden för med sig...därför så var min tanke att gräva lite djupare.
Kanske att jag kommer att gräva lite djupare än 2 dm därav....men fylla med nån grusblandning o uppe på det en väv....som jag sen då täcker med sten av något slag.....

Låter det som om det skulle kunna tänkas funka?

Stenmjöl förresten....kan man kansek blanda ut vanligt grus med det....eller blir det lätt för "tjockt" så att vattnet inte rinner igenom?
Susanne i Linköping
En bekant till mig lade knytnävsstora, vackra runda stenar längs väggarna på sin kolonistuga. En kort tid senare tog hon bort dem igen, eftersom det stänkte vatten från stenarna upp på husväggen när det regnade. Kan vara något att tänka på.
ejjan
Samma fråga som jag tänkt ställa! va bra smile.gif . Funderar på att min gavel blir lite japaninspirerad, med sten, gräs i krukor och lite sånt. Tänkte lägga singel i botten, för dräneringens skull, och sedan lite finare stenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon