dammkillen
hur tycker ni egentligen man ska göra med rötterna på en köpt planta i en liten plastkruka?

den planta jag köpte nu är fullproppad med rötter som ligger snodd runt runt i krukan.

vissa drar ut rötterna underifrån, man har sett på tv, vissa skär upp fyra snitt tvärsöver. vissa säger man ska dra upp rötterna så att de inte fortsätter växa runt runt, men sköter inte rötterna sig själva och letar sig ut i jorden utan att man ska behöva slita av rottrådarna?

ska man egentligen röra rötterna? ska man egentligen slita sönder röttern? är det inte sämre att slita upp rötterna än att låta dom vara?

beror det på vilken tid man köper plantan, som nu på hösten t.ex. ? vilken förmåga plantan har att rota sig? vad är era erfarenheter?

är det egentligen bättre att dra ut rötterna, från dess spiral som bildats genom att de begränsats av den lilla plastkrukan, än att låta dom vara? med tanke på att man sliter av rottrådar, då behöver växten tid att bilda nya.
Madeleine1
Det finns säkert en massa bra och dåligt här, men jag har ALDRIG gjort annat än grävt en grop och stoppat ner plantan - oavsett hur rötterna ser ut. Och jag har - så vitt jag vet - aldrig haft några problem med att växterna ska ta sig. smile.gif
Alpiner i Halmstad
Du skriver inte vilken art det gäller.
Problemet kanske inte är så enkelt att bara gräva ner,
När på året bildar denna art normalt rötter?
Är rötterna vedartade eller formbara?
Vi viker alltid ut rotsystemt vid lämplig tidpunkt på året.
M.v.h. Bernt
Fenja
Risken är stor att rötterna fortsätter att växa runt och tillslut kväver plantan om man inte snittar/drar ut dem om de är hårt packade.
Mvh
Fenja
rosita
CITAT (Fenja @ 13-08-2005, 12:49)
Risken är stor att rötterna fortsätter att växa runt och tillslut kväver plantan om man inte snittar/drar ut dem om de är hårt packade.
Mvh
Fenja

Jag håller med Fenja! smile.gif
kristerh
CITAT (rosita @ 13-08-2005, 17:20)
CITAT (Fenja @ 13-08-2005, 12:49)
Mvh
Fenja

Jag håller med Fenja! smile.gif

Jag med rolleyes.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon