gammelnalle
Min gamla börjar uppföra sig .... .... det går inte ens att köra Scan disk.....eller Diskfragmentering..

trots format C: och ominstallation för någon månad sedan

Jo jag har virusprogram och kört div diskrensningar

Vad behöver jag för dator?? Lite surf , lite ordbehandling, lite “excel” (egentligen bara listor), skriva fakturor... tja det är väl ung vad jag behöver...
INGA SPEL, INGA FILMER, möjligen ett ljudkort??

Mina sparpengar till detta är begränsade så jag har tittat runt lite på onoff, elgiganten, dustin (obs moms tillkommer) .

Vad är det för skillnad på Microsoft Windows XP Professional Svensk och “bara” XP??

några billiga datorer jag tittat på:

http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo...ctiveprod/33955

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pa...uct_detail.aspx?

björn (nollkollpådatorer)
pejori
gå in på netonnet där är dom billigare smile.gif smile.gif
AnitaO
Ett annat tips är Dell.
Dom har mycket prisvärda paket och kan bygga ihop en dator som passar dina behov.

www.dell.se
HippieSpellan
komplett.se där har du också bra, och bra garantier

datorbutiken.se kan också vara något, men jag skulle rekomendera komplett, där kan du även ta på avbetalning...
LarsV
Ja, det där är inte så lätt, att hitta rätt grajor.

Några kommentarer: Skillnad mellan XP Home och XP Pro: XP Pro ska vara lite stabilare än Home. Jag har dock inte märkt någon egentlig skillnad (har Home hemma (konstigt, va?) och Pro på jobbet och som vanlig användare har jag inte märkt någon skillnad alls.

Om man däremot har intresse av att programmera eller göra websidor i t ex ASP-språk bör man välja XP Pro, eftersom denna innehåller en "miniserver" som kan vara bra att ha tillgång till.

Jag tittade på datorn på OnOff. Där tycker jag att internminnet är litet. (Det beror i o f sig på vad du ska använda datorn till. Om du "bara" använder Internet och kanske ordbehandlingsprogram eller kalkyl inte allt för ofta så räcker sannolikt 256 mb.) Räkna med att uppgradera till 512 mb. Det behövs om du t ex använder bildredigeringsprogram. Och ska den användas för spel är grafikminnet också för litet. Jag har svårt att säga nåt om processorns kapacitet/snabbhet. Och slutligen, vad har du för internetanslutning? Modem eller ADSL/bredband? Jag kan inte se att det finns nätverkskort för anslutning till internet via t ex ADSL.

Hårddisken verkar räcka gott och väl.

Som Anita nämnde så är Dell kanon när det gäller att plocka ihop olika komponenter så att man får den dator man vill ha. Men där är jag osäker på om man kan köpa dator utan skärm. Och tänk på att frakten tillkommer. Efter att man lagt på alla tillval man vill ha så blir det i slutändan inte så billigt. Det är i alla fall min erfarenhet.

Lycka till!
Pirum
Som hemanvändare finns inga stora skäl att använda XP Pro enligt min mening. Home räcker gott och väl. Eftersom du, precis som jag, verkar prioritera spel och film lågt så räcker de datorer du länkade till helt klart. Alla dagens ljudkort ger ok ljud för vanligt användande, detsamma gäller grafikkorten. Det är bara vid spel och filmer man behöver surroundljud, och feta grafikkort.

En annan synpunkt kan vara att det är onödigt att betala extra för programvara. Jag menar inte att man ska piratkopiera sådant, även om det är möjligt, jag syftar på de gratisalternativ som finns. OpenOffice.org är exempelvis helt överlägset MS Works, men är gratis. Det är även bättre än MS Office i flera avseenden. Tyvärr säljs de flesta datorer med mjukvara, det är nästan bara "källarföretag" som erbjuder datorer utan mjukvara och utan operativsystem. Men då blir det ju billigare också.

Kolla runt på Siba, OnOff, Elgiganten, eller vad du har för andra stora kedjor runt i närområdet. (jag vet inte var du bor). Om något strular så är det alltid krångligare om man köpt via postorder, det är iaf mina erfarenheter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon