Kryddan03
Planerar och funderar lite inför nästa säsong;
Är det någon i göteborgstrakten som sett gurkplantor av typ Västerås någonstans? Det finns ju i och för sig frö, men eftersom jag bara har balkong att odla på kan jag tänka mig att en fröpåse skulle räcka till runt tio år... tongue.gif
Jag skulle bara vilja ha några plantor i en kruka och sedan kunna göra egen inläggning. smile.gif
rosita
Är det inte lite sent med gurkplantor nu??? ohmy.gif
Jag har skördat västeråsgurkor i 3 - 4 veckor redan! smile.gif
Kryddan03
CITAT (rosita @ 13-08-2005, 16:53)
Är det inte lite sent med gurkplantor nu??? ohmy.gif
Jag har skördat västeråsgurkor i 3 - 4 veckor redan! smile.gif

Första meningen i mitt inlägg:
CITAT
Planerar och funderar lite inför nästa säsong

wacko.gif

Men, det kanske behövs ett förtydligande... Om det är någon som sett att det har funnits gurkplantor av västeråstyp till salu någonstans i göteborgstrakten. Om de har haft det i år är sannolikheten stor att de också har det nästa år.
rosita
wub.gif Jaha, förlåt! Jag läser för slarvigt! sleep.gif
Men du, en fröpåse måste väl ändå bli billigare än en enda planta?
Känner du ingen som odlar som du kan få ett par frön av? huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Så himla långt räcker inte en fröpåse av vissa sorter räcker mängden frö bara till 7-8plantor. Den typen av gurka som man använder till inläggningar brukar kräva pollinering så det är en fördel att ha mer än en planta(då är chansen större att det både finns han och honblommor). Varje planta kräver en krukstorlek på runt 20 liter.

Gurkfrön har också en mycket bra hållbarhet runt 5-7år åtminstone så en fröpåse kan man använda länge ifall man gillar sorten.
Kryddan03
CITAT (rosita @ 13-08-2005, 17:14)
wub.gif Jaha, förlåt! Jag läser för slarvigt! sleep.gif
Men du, en fröpåse måste väl ändå bli billigare än en enda planta?
Känner du ingen som odlar som du kan få ett par frön av? huh.gif

Du är förlåten. biggrin.gif
Jag hade tänkt mig att slippa frögrejen. Men, de gurkplantor jag själv har sett i år har varit slanggurka. Så, det kanske blir för i alla fall.
ingrid fuxwall
För några år sedan köpte jag sådana plantor i Alvhem, några mil från Göteborg. Finns säkert överallt där plantor säljs
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon