Full version: Baythion myrdosa
Cson
Jag har fått ett myrbo i en av mina tomatplantehinkar. För att ta kål på de små fridstörarna köpte jag en Baythion myrdosa. Men när jag hade läst bruksanvisningen bestämde jag mig dock för att inte ställa ut den i växthuset.

Där står nämligen så här: "Baythion myrdosa är en effektiv och hygienisk produkt för bekämpning av myror inomhus samt på terasser, balkonger och i växthus. Dosan innehåller lockmedel och foxim - ett effektivt myrmedel. Man aktiverar dosan genom att riva av en eller flera av tapparna på sidan. Myrorna får full tillgång till honungen. De tar preparatet tillbaka till boet."

Jag tänkte så här: Eftersom boet är i min tomatplantehink så kommer giftet foxim att hamna där. Om tomatplantan då tar upp giftet så kommer jag att få i mig det när jag äter tomaterna. Rätt eller fel tänkt?

/Rolf Carlsson
jåj
Hej.
Dina tankar om giftet låter riktiga, förmodar att mängeden gift som du kan få i dig är försumbar ?

Men är det en hink så varför inte vattna bort myrorna, någon dag kan väl planta få stå dyblöt sä myrorna ger sig av ?

JÅJ
Gloriana
Jag skulle inte använda gift till något jag ska äta. Att dränka myrorna går bra som Cson föreslår. Jag provade efter tips här på odla att strö malen kryddnejlika i de krukor myrorna invaderat. De försvann på en gång! Så testa för de verkar inte gilla det. En kombination av båda metoderna kanske?
Cson
CITAT (jåj @ 21-08-2005, 12:32)
Men är det en hink så varför inte vattna bort myrorna,  någon dag kan väl planta få stå dyblöt sä myrorna ger sig av ?

Det var det första jag provade, men det hjälpte inte. Det kanske är vattenmyror :-)

/Rolf
Cson
CITAT (Gloriana @ 22-08-2005, 11:15)
Jag skulle inte använda gift till något jag ska äta. Att dränka myrorna går bra som Cson föreslår. Jag provade efter tips här på odla att strö malen kryddnejlika i de krukor myrorna invaderat. De försvann på en gång! Så testa för de verkar inte gilla det. En kombination av båda metoderna kanske?

Det där med kryddnejlika låter bra. Det ska jag prova om/när det händer igen.

Jag mailade Bayer med samma fråga och fick följende svar från Jan Nihlsson:
-------------------------------------------------------------------------------
Baythion Myrdosa innehåller 4 gram lockmedel, varav 0,08 vikt-% är Phoxim.
En del myror dör redan vid myrdosan av ren glupskhet. Andra tar med sig betet
till boet och utfodrar yngel och larver.
Din tanke är berättigad, men sannolikheten är mycket liten.

/Rolf
kristerh
CITAT (Cson @ 22-08-2005, 17:10)
CITAT (jåj @ 21-08-2005, 12:32)
Men är det en hink så varför inte vattna bort myrorna,  någon dag kan väl planta få stå dyblöt sä myrorna ger sig av ?

Det var det första jag provade, men det hjälpte inte. Det kanske är vattenmyror :-)

/Rolf

Ställ hinken så att den svämmas över av vatten och låt stå så ett tag, då drunknar de.
krister
Cson
CITAT (kristerh @ 23-08-2005, 12:36)
Ställ hinken så att den svämmas över av vatten och låt stå så ett tag, då drunknar de.

Det går tyvärr inte eftersom jag borrat några hål i botten på plasthinken. Men till nästa år ska jag försöka hitta ett "fat" som är tillräckligt stort för hinken. Andra plantor i växthuset, som står i vanliga krukor med fat, har nämligen inte blivit angripna av myrorna. Dem vattnar jag på faten och dessa blir troligen därmed "vallgravar" som myrorna inte kan ta sig över.

/Rolf
Susanna
Kanel brukar också funka bra mot myror!
snuffe
Tror ni det skulle fungera med kanel eller kryddnejlika i en varmkompost också ?
Jag får alltid svarta myror i varmkomposten.
Uppgiften att man bara får myror i torra komposter stämmer bara inte !
Jag har alltid fått myror i komposten, både på min gamla odlingslott och nu i trädgården.
I och för sig gör det väl inte så mycket om de bor där, men jag vill inte få med dem när jag använder kompostjorden i krukor.
Myror och kompostmask verkar trivas bra ihop; mängder av mask trots myrorna.

Anna
kristerh
CITAT (Cson @ 23-08-2005, 16:38)
CITAT (kristerh @ 23-08-2005, 12:36)

Det går tyvärr inte eftersom jag borrat några hål i botten på plasthinken.

men om du skulle ställa hinken i en annan hink eller stor balja wink.gif
krister
Micke
CITAT (Cson @ 22-08-2005, 18:16)
Jag mailade Bayer med samma fråga och fick följende svar från Jan Nihlsson:
Baythion Myrdosa innehåller 4 gram lockmedel, varav 0,08 vikt-% är Phoxim.
En del myror dör redan vid myrdosan av ren glupskhet. Andra tar med sig betet
till boet och utfodrar yngel och larver.
Din tanke är berättigad, men sannolikheten är mycket liten.

/Rolf

Det innebär alltså att det finns 0,32 gram phoxim i dosan. LD50-värdet (det värde då åtminstone hälften av försöksråttorna dör) för Baition myrdosan anges till ca 12800 mg/kg kroppsvikt. Om jag förstått det rätt innebär detta till exempel att en person som väger 50 kg måste få i sig 640 gram "myrdos-phoxim" per dag för att uppnå en dödsrisk på 50 procent. Kort sagt: en person som väger 50 kg är tvungen att käka upp innehållet i 2000 dosor Baition varje dag för att komma upp i denna riskklass. En som väger 100 kg måste knapra i sig 4000 dosor. Det ger kanske lite perspektiv på "giftigheten". Men det kan också vara värt att notera att Baition bevattnings- och strömedel (0,3 % phoxim), alltså samma ämne i en starkare koncentration, inte får användas i växtunderlag för "växter som ska förtäras".

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon