Caiza
Undrar om man kan passa på att köpa fröer redan nu för nästa års sådd, det är ju jättemycket som finns på rea just nu. Är det lång hållbarhet på fröer?

Hälsn Catta wink.gif
krukan
Det mesta kan man nog så även nästa vår. Jag har påsar där det är 3:e året jag använder fröerna, tex basilika, dill, persilja, sockerärter mm.

Var hittar du dessa reafröer? Jag har sökt med ljus och lykta efter fröer, för en andra sådd av tex rädisor och spenat, men alla affärer jag varit på har plockat bort dem. Bara några skrumpna lökar i ett hörn! mad.gif
Caiza
CITAT (krukan @ 13-08-2005, 18:22)
Det mesta kan man nog så även nästa vår. Jag har påsar där det är 3:e året jag använder fröerna, tex basilika, dill, persilja, sockerärter mm.

Var hittar du dessa reafröer? Jag har sökt med ljus och lykta efter fröer, för en andra sådd av tex rädisor och spenat, men alla affärer jag varit på har plockat bort dem. Bara några skrumpna lökar i ett hörn! mad.gif

Tack för svaret.
Jag bor uppe i Kalix och jag tror att det var på Granngården här som de hade rea på allt inom trädgård, vågade inte köpa några fröer när jag var dit, däremot en massa krukor på halva priset.

Ska åka och kolla där igen till veckan för att se, det borde väl stå på påsen hur lång hållbarhetstid det är, håller väl säkert bättre också om man inte öppnar påsen förrän till våren.

Catta
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan inte se på påsen hur lång hållbarhet fröerna har, alla fröpåsar märks med samma bästföredatum oavsett sort.

Här kan du hitta en tabell där du kan se hållbarhet på grönsaksfröer

Kommer jag på frörea brukar jag köpa sånt som gurka, pumpa, squash, tomat, ärtor, bönor och mangold de brukar ha ganska bra hållbarhet så man brukar kunna ha fröpåsarna i många år och det är sånt jag brukar så varje år.
Monarda
Blomstertobak verkar stå sig bra. Har använt samma påse på tredje året nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon