Full version: Buddleja i zon 4?
Monarda
I dag kunde jag inte låta bli; inhandlade en buddleja 'White Profusion'. Kanske inte det lämpligaste valet för zon 4, men Austinrosen klarade ju sig över vintern så varför inte fortsätta trotsa zongränserna. Finns det någon här som provat i samma zon? Kanske det finns andra sorters buddlejor med andra härdigheter?
zaaritha
Jag har försökt, men här föll det på att det blåser så förbaskat i Missveden!!
Buddleia vill tydligen ha en vindskyddad plats..........
Christer i Falköping
Hos mig dör den alltid, trots sandjord. Men Kerstin har ju en uppe i norrland, så det är ju bara till att pröva. Det finns en art Buddleja till, men den är buskigare och skall inte frysa ned, för då blommar den inte. Sommarbuddleja, minns inte det vetenskapliga namnet tyvärr. Den skall vara lite härdigare, men hos mig frös den ned fort.
Christer.
kerstin z5-6
B davidii har åtminstone den goda smaken att blomma på årsskotten och vara lätt att så själv smile.gif -Låt bli den -tillsynes döda veden i vår -till du ser att den skjuter nya skott -då kan du frisera den
Gör inte så mkt att den fryser ner en del då den blir risirg o måste klippas i alla fall
fast i Skåne blir den såklart en stor o vacker buske -I så hög zon som 4-5 6 är den mer passande i en perennrabatt - blir 1 m bred o 150 hög som mest smile.gif
Lycka till
Väldränerat i jorden ,ären förutsättning !
Inga från Närke
Jag hade en buddleja i zon 3-4 som jag bor och den blommade första året seden kom bara några pyttesmå grenar är 2 sedan har den dött tyvärr.
Skall försöka skaffa den sort du har kerstin så om det går. Tycker de är så fina och vi hade mycket fjärilar det året.
kerstin z5-6
Tyvärr var vår försommar kall o dan här .. så frö , moget, hinner jag nog inte få i år -annars hade jag mer än gärna sänt lite frö smile.gif
Monarda
Jag köpte min på Coop för 89 riksdaler. Ett fynd tyckte jag, den är rätt stor med flera blommande grenar. Fanns även blå. Buddleja davidii 'White Profusion' var det fullständiga namnet.
Planterade den idag och den fick genast fjärilsbesök. Det har för övrigt vimlat av fjärilar hela helgen i min trädgård. Har inte sett så många på hela sommaren. Underbart!
Ewa L
Jag byggde upp en plats för lite känsligare buskar. Syns inte på bilden men till höger är bl.a. Häggmispel.
Bakom är Berberishäck och till vänster är en Koreagran.

Buddlejan första året (2004):

Den är klart större och maffigare i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon