Maggan H
När min nästkusin var här för nån vecka sen fick jag en plant/frökatalog att välja ur biggrin.gif , och där finns en symbol vid de växter som rådjuren inte gillar. Har inte sett det tidigare, kanske nåt för svenska återförsäljare att ta efter? Om det sen stämmer är ju en annan fråga..... blink.gif
Fenja
Sylvia här på Odla har skrivit en utmärkt artikel, med lista på Odlas första sida: Rådjurssäkra perenner.
Mvh
Fenja
Sylvia
Jag har skrivit mer än perenner... men webbis hinner inte med i min fart, så alla är inte utlagda, och bilderna är också outlagda. Kvar finns bl.a. sommarblommor och klätterväxter. Men här hittar du lite mer i väntan på resten:
Buskar & träd
Lökar
Fru fet
Zetas har liknande beteckningar i sin produktkatalog - finns att ladda ned som pdf-fil. Här äter dock det mesta - jag tror inte de kan läsa! huh.gif
Pesco
Det varierar ganska mycket. Verkar som om olika "släkter" utvecklat olika smaker. Mina rådjur fejar hornen på magnolian, även EFTER midsommar, en bekant har fått hela buskar (magn) nedbetade, medan en annan - återigen på annan ort - inte har några problem, trots mängder av magnolior.

Antar att man får börja äta dom, så att efterfrågan ökar ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon