Full version: Beskära John Cabot
fruberglund
...och nu undrar hon hur hon ska beskära den...finns väldigt dåligt med beskärningtips på nätet tycker jag.

Nån som vet? (Kerstin, du borde ju veta, det är ju en Kanadick) smile.gif
Kajsa
Så här ska jag göra, min John Cabot är tre år och snart 2 m hög, den är inte så bred eller jättestor, har den på en klätterställning mitt i en rosenrabatt. Kommer att glesa ut den nerifrån marken på våren, ta bort dom äldsta grenarna, inte kapa den i mitten. Jag vill ha den där höjden i rabatten. Får kika till våren hur tät den är när bladen är borta.
Den blommar även på årsskotten.
kerstin z5-6
Precis som Kajsa säger, förutsatt att man vill ha den som klätterros -
gallra ur de äldsta -grenarna som blommat ett par år -ta bort död ved -forma , men låt bli de långa o ibland fula årsskotten -den formar till sej själv efter tre fyra år -många klätterrosor behöver tid innan man måste göra nån insats med sekatören i större omfattning -så de första åren kan hon bara njuta av blommningen laugh.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-08-2005, 09:25)
Precis som Kajsa säger, förutsatt att man vill ha den som klätterros -
gallra ur de äldsta -grenarna som blommat ett par år -ta bort död ved -forma , men låt bli de långa o ibland fula årsskotten -den formar till sej själv efter tre fyra år -många klätterrosor behöver tid innan man måste göra nån insats med sekatören i större omfattning -så de första åren kan hon bara njuta av blommningen laugh.gif

Är det samma på andra rosor, med formningen menar jag?

Några av de jag köpte i år har skjutit bara en eller ett par långa skott och är väldigt ojämna, t.ex. Marguerite Hilling och Aicha. Ska jag bara låta dem vara eller ska jag beskära de långa skotten till våren?

Ska säga åt mamma att ge f-n i den då laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Aicha tar tid på sig att bli snygg den med -Låt dem vara -de som bor i z1 kan behöva hacka i sina rosor, de första åren -vi i högre zoner behöver oftast inte bekymra oss om det laugh.gif
fruberglund
Ok, tack Kerstin (och Kajsa). Då ska jag låta bli dem då. Behöver jag binda upp dem nåt? Aichan tycker jag hänger ner i backen lite.
Kajsa
Har aldrig beskurit min Aicha, den behöver många år på sig verkar det som, jag har en klätterställning till den. Men köp annars kraftiga bambupinnar och bind upp skotten, annars kan dom brytas i vintrar med mycket snö. Aicha blir ca 3 m hög och bred, den får man ha någon ställning till på sikt. John Cabot stannar nog på 2 m, låg klätterros.
I LÅG del 2 kan du läsa detaljbeskrivningar för de olika grupperna,
hur man beskär, kortar in grenar. Men att ta bort tre/ fyra åriga grenar från marken på busk/ klätterrosor kan inte bli fel.
fruberglund
CITAT (Kajsa @ 14-08-2005, 20:45)
I LÅG del 2 kan du läsa detaljbeskrivningar för de olika grupperna,
hur man beskär, kortar in grenar.

??? LÅG, vad är det?

Jaaaa, bambupinnar har jag ju, ska genast gå ut och binda upp biggrin.gif biggrin.gif
Kajsa
Var jag lite slarvig där i hastigheten
Rosor för nordiska trädgårdar
Där får man tusen råd, del 1 Rosbibeln verkar ha varit slut ett tag.
kerstin z5-6
Den kommer i ny upplaga lagom till Älvsjömässan 06 . ett måste för en rosfreak laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon