Full version: Trachycarpus fortunei
Alexander-VG-zon3
hej alla smile.gif

jo ska kankse köpa en Trachycarpus fortunei
och jag bor i skåne zone 2 och har några fråger
1.var kan man köpe en sån palm

2.hur mycket måste man täcka den på vintern där jag bor

3.hur täcker man

4.är här fler som har haft sånna ute vill gjärna veta hur det gick och hur den har klarat sig

5.hur ska man på bästa sätt sköta den efter en vinter

tack så mycket

smile.gif
Alexander-VG-zon3
ingen som kan hjälpa mig wink.gif smile.gif
stennie
Här ska man kunna beställa från..www.drakenius.se

skulle själv vilja ha ett par... smile.gif
wolkenkrabber
pilla runt på denhär sidan så får du nog bra svar

Palmer i Skandinavien
Ludvig Johansson
Väla plantor säljer exotiska växter, bl.a. palmer. Köp en palm med minst 40-60cm stam så har den hyfsad härdighet. Härdigheten ökar med storleken.

Plantera på våren i ett vindskyddat läge, vattna mycket Trachycarpus kommer från ett fuktigt klimat.

Vinterskydda genom att täcka mark runt plantan med frigolit/isoleringsskivor. Spraya tillväxtpunkt (där nya blad kommer upp) med vattenavstötande medel (det som används till skor funkar). Knyt upp bladen mot varandra men inte för hårt så att de skadas/går av. Vira in hela stammen med trädgårdsväv. Om temperaturen befaras gå under -12 så är det förståndigt att vira in stammen med Ropelight som sätts på under de kallaste köldknäpparna. Om man bor i kustnära områden i södra Sverige kan man ev. minska skyddet. Det finns palmer i Sverige som överlevt under -20 med bara trädgårdsfleece som skydd.

Övrigt man kan göra är att gödsla med Weibulls höstgödsel eller liknande ca 45 dagar före första förväntade rejälare frost (mitten av september för zon 2?). Kalium gör att växter blir vinterhärdigare. Man kan även spraya tillväxtpunkten med antisvampmedel.
Alexander-VG-zon3
tackar så mycket ska kolla länken men den drakenius har jag någ vat på där hadda jag tänkt beställa en
där läste jag lite med
så jag tänkte så här med vinter skydd
bor i kristiansstad
så jag hadede typ tänkt göra en frigolit låda sen skära ut där stamen är
sen fylla den med bark
sen har vi fiberduk kan man använda det runt bladeden
sen har jag läst på nån annan sida med attt man kan vira julgranns belysning runt stammen och bladen funkar det
Alexander-VG-zon3
Ropelight vad är det för nåt wink.gif
fins det fler som bor i kristiansstad eller i närheten skulle vilja hälsta på och titta på nån sån och prata lite smile.gif
vet inte om ni varit på köpenhams botaniska trädgård letade som en galning efter dom palmerna som dom ska ha planterdae där
wolkenkrabber
palmerna på kph botaniska står kvar och lever, de har stått utomhus sedan 1988
Alexander-VG-zon3
oki vi var du för inte så nyligen och vi letade och letade men hittade inte dom
men dom bårde väl vara stora nu om dom varit där sens 88 då jag föddes
läste om andreas i kristianstad bladet smile.gif
Ludvig Johansson
Ropelight är en sorts repformad ljusslinga som kan köpas här och där. Värmen den ger hjälper palmen att övervintra. En fördel mot vanlig julgransbelysning är att värmen sprids bättre över ytan och ligger an bättre. Men julgransbelysning funkar också.
Alexander-VG-zon3
jo det låter bra istället för julbelysning rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon