Dorothee
Hej!
Vi har ett äldre äppelträd i trädgården som är starkt kräftangripen. Den ena halvan har inga blad i år, den andra bär få äpplen. Från roten kommer det ett nytt skott.

Har någon en idé vad jag ska göra? Vi vill gärna behålla trädet - tyvärr är de övriga fem äppelträden redan angripna av kräfta de också. Där har jag redan fått ovärderliga tips här i forumet, TACK för det!
Ska jag såga i det här trädet eller låta bli?
/Dorothee
Åsa, mälardalen zon 2
Trädet ser tyvärr mera dött ut än levande, allt det döda kan du iallafall ta bort (låt resten vara kvar)+ kommer skottet nerifrån roten kommer det troligtvis från grundstammen och ska då också tas bort. Man kan testa gräva bort grässvålen, äppelträd brukar må bättre av öppen jord runt stammen men jag föreslår att du planterar ett nytt Transparente Blanche ifall du vill ha den sorten för trädet ser inte ut att leva så länge till, allt levande har en viss tid att leva sen tar det slut, detta gäller även för träd.
Cilla
Det här trädet är mycket grovt kapat tidigare. Det ser inte ut att kunna få nytt liv igen, åtminstone inte genom beskärning i de delar som trädet redan givit upp (få + små blad eller inga alls). De grenar som lever och bär frukt nu kan göra det ett bra tag till.

Om det vore mitt skulle jag behållit det döda och betraktat det som en trdskulptur. I ett döende äppelträd kan ett par honungsrosor klättra upp och översålla trädet med blom på sommaren, medan det på vintern kan vara en skulptur som minner om det träd som en gång levde där.

Om du sätter nya äppelträd i trädgården - välj bort sådana sorter som är särskilt benägna att få kräfta, och beskär trädgårdens lövträd på sensommaren för att undvika smitta.
Dorothee
Tack för svaren!
Jag kommer nog att välja en honungsros nästa sommar, få se om trädet kan stå ett år till för att vi ska kunna ta avsked. Det smittar inte nu om jag inte gör någonting?
Vi har två lövträd som står alldeles nära, en ask och en lönn. De är ståtliga 20 meter höga, hur kommer man åt dem? Det finns en del kala grenar i båda. Det finns folk som klättrar i träd, vad kostar en sådan insats?

Ja, äppelträden i trädgården är illa medfarna. Det finns många tabbar och kapade grova grenar. Ni skriver mycket om JAS-månaderna som bästa tid för att beskära sjuka träd, är det med eller utan äpplen på?
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att beskära träd både med och utan äpplen. (Och JAS är en bra månad överlag att beskära fruktträd, även friska träd mår bäst av att klippas under denna tid)
Cilla
Alla kräftsjuka träd kan smitta alla lövträd, men våra vilda arter klarar kräfta bättre än våra kultiverade arter. I praktiken är det hart när omöjligt att bli av med kräftsporer i sin trädgåtdsmiljö eftersom ofta också grannen har det i sina träd.

Noggrann trädhygien och riktig beskärning i JAS samt nyplantering av sorter som inte är extra känsliga är tricken för att inte sprida smittan.

Arborister som kan utföra riktiga beskärningsjobb brukar ta någonstans kring 400-500 kr i timmen och inte jobba svart. Priserna skiljer sig mellan städer, orter och företag.

Både askar och lönnar har normalt en del död ved i sig och det behöver inte tyda på att träden mår illa - om grenarna dör på naturliga ställen i normal takt. Sitter grenarna så att de skadar människor eller material när de faller är det en anledning att ta bort dem.

En honungsros behöver något att klättra i och välla över, så kanske kan ditt äppelträd stå kvar och påminna om det som var när de så sakteliga dör. Men om du tänker göra helt kräftfritt i din trädgård och grannarna intill också är det bättre att ta bort alla träd med svampen och bränna veden strax efter fällningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon