Jag köpte en krukväxt för ett par dagar sen som jag inte vet vad det är. Affärsbiträdena visste inte heller - en trodde att det var någon sorts lönn och den andra gissade på hibiscus. Färgen på bladen var så vacker så jag kunde inte låta bli att köpa den. Jag antar att det är en krukväxt och inget som går att plantera ut. Är det någon som vet vad det kan vara för växt? Bilder finns i mitt album.
Anira
gissar på japansk blodlönn
Åsa, mälardalen zon 2
13-08-2005, 20:54
Det ser ut som en rödbladig hibiskus jag gissar att det är
Hibiscus acetosella, blodhibiskus , de rödbladiga hibiskusarna brukar ofta användas som utplanteringsväxt. Den brukar odlas som en ettårig hibiskus men troligtvis kan man övervintra den.
håller med åsa, och tillägger att sortnamnet kan vara red shield.
mvh zazu
wolkenkrabber
13-08-2005, 21:04
Det är en rödbladig hibiskus! den måste stå soligt för att behålla sin färg, annars blir den grön, och ja den går bra att över vintras, men den behöver beskärning dock, den har en stark tendens att bli ranglig
häftigt!!! den har jag aldrig sett förut
Tack för svaren. Då hade nog affärsbiträdet rätt fast hon lät så osäker! Jag har "toppat" den ganska rejält, nu är den mindre än hälften så hög. Jag ska försöka övervintra den men undrar hur den vill ha det? Lite svalt och inte så mycket vatten?
Anira
Sulawesii
14-08-2005, 18:34
Jag har haft en Hibiscus acetosella 'Red Shield' inne och en ute. Det är en otrolig skillnad både i storlek och färg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.