Full version: Bärfisar
repos
Jag tror att vi har fått bärfisar på våra vinbärsbuskar.
Men jag är inte säker, är de någon som vet om de här är bärfisar?
Är de skade djur eller inte?
Vad borde jag göra?

Tacksam för svar.

MVh Mia

Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag har länkat din fråga till avdelningen som heter Djur och natur. Där finns många som är duktiga på insekter och kryp. Jag hoppas att den kan ge dig ett svar.
Mvh
Fenja
rosita
Precis sådana jag hade på mina tomater förra sommaren! Jag har hittills i år bara hittat en enda, så jag hoppas det inte kommer fler. De förstörde mina tomater, de skrumpnade liksom ihop vid angreppen. Så skadedjur är de! mad.gif sad.gif
yla
japp o bärfisar är det också
att dom gick på tomater visste jag dock inte
hoppas du får fler svar snart

här finns enhel del om bärfisar
Airamya
Ja, jag har ingen aning, men jag vet att de smakar bedrövligt illa... tongue.gif
Reserv
Det du har Repos på dina bilder är en vuxen Bärfis och en ....larv!!! wink.gif unsure.gif Ja, just det, det är en larv, dom ser ut så. Bärfisarna är ganska snygga tycker jag, men kan när dom blir för många orsaka skador på det som är grönt, dom suger växtsaften ur våra kära plantor. Så, ja det är skadedjur, men inte så skadliga så man måste idka hetsjakt på dom, man kan kanske nöja sig med att ta bort överflödet. rolleyes.gif
Gossen Ruda
Alla bärfisar lever på att suga växtsafter så visst kan dom göra skada på våra växter. Vilken art det är frågan om här kan jag inte säga, hittar den inte i mina böcker.
Lars-Olof Arvids
Jag tycker att bärfisen är ganska lik bilden på Acanthosoma haemorrhoidale på sid 73 i boken "Insekter i Europa" av Michael Chinery. Teckningen stämmer inte till 100%, men den kanske kan variera lite? Det står att den suger bär på hagtorn, rönn och andra träd.

Olle
Gossen Ruda
Lik men jag tror bara att det är en nära släkting. Haemorrhoidale är bara röd längst bak vilket artnamnet också tyder på.
Reserv
Jag var inne på den jag också, men så var det den röda lilla klutten på ryggen som gör att det gröna bildar som ett Y. Jag hittade den här på nätet, lika, men inte samma.

Acanthosoma haemorridae

Det är "den bredaxlade" Taggbärfisen som är väldans lik, men släkt måste dom juh va´ialla fall. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon