Full version: banana planta
Alexander-VG-zon3
hej

har köpt en banana planta i danmark
hur sköter man den
bladen på min är sönder på en del ställen sen det nya bladet i mitten jätte litet är brunt vad är fel
sen lite skötsel råd med
tack smile.gif
iscah
det här fick jag höra när jag köpte min. rätt mycket vatten vill dom ha, och så ska man spraya med vattenflaska rätt ofta för då undviker man spinn vilket bananer annars gärna får.

lycka till med din nya vän! rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
tackar
jag har get den mycket vatten eller inte mycket men så den inte har blivit torr .
jag har också plamer eller bara palmer och den så jag brukar spraya dagligen
men nu på dom nedre bladen har den börjat att bli gul i kanten
iscah
sån blev min med när jag tog ut den ur ett sånt litet växthus och den får stå som vanlig krukväxt. prova att ge den ännu lite mer vatten. för dom kan verkligen dricka hur mycket som helst!
indypindy
Jag har min bananplanta i en jättestor självvattnande kruka. Den verkar trivas ypperligt så den växer iaf 5-10cm i månaden.
Jag har den i badrummet där luftfuktigheten är väldigt hög och det är lätt att duscha av den ofta...
Alexander-VG-zon3
nu ser min banan ut att dö eller nåt för jag har vattnat lite mer men dom nedre bladen är nästan helt gula och dom tre stora bladen hänger sad.gif
wolkenkrabber
övervattning?
Alexander-VG-zon3
jo det kan vara det med men jag vet inte om jag kommer klara den
hoppas att den bler bättre sen när jag får en växtlampa
Hannele
Sonen fick en, den verkar dricka mycket vatten. Hela tiden?
Den "svettas" också.

pisanggoreng
Om man tittar på "riktiga" bananplantor i Asien och annorstädes så är nästan alltid de nedersta bladen gula. Så det är i varje fall inget att oroa sig för.
Emma
Hej.
Jag har haft svårt att få banan att trivas inomhus. Det är så torr luft, men så är jag också dålig på att komma ihåg att spraya bladen med vatten.
Nu har jag köpt en banan till mitt växthus som jag planterat direkt i jorden och den verkar ha trivts jättebra hittils d.v.s. inga torra bladkanter. Tyvärr har den växt sakta kanske har den mest utvecklar rötter denna sommaren.
Undrar om den kommer dö under vintern för den är väl ettårig egentligen?
Är det någon här som fått frukt på sin planta?
Hälsningar Emma
Alexander-VG-zon3
a
vårknopp
Hej !
Mina bananplantor växer så det knakar tummenupp.gif och de plantor jag har , kommer alla från moderplantan. Jag sköter dem så här:
Vattnar ca 1-2 gånger/vecka (låter dem torka upp, så att jordytan är torr), ger dem näring på sommaren en gång/vecka, planterar om dem varje år, tar alltid bort brun-gula blad. Ställer ut dem så fort temperaturen tillåter. Ska försöka fixa bild på dem, men har ingen i nuläget.
/vårknopp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon