Full version: Hur gör jag sen?
stina
Tidigare i somras sådde jag:

Kantnepeta
Blå bolltistel
Digitalis
Kaskadvallmo

Dom har grott fint och nu i helgen satte jag om dom i egna krukor med gosig plantjord. Placerade krukorna i en pallkrage med nät och fiberduk över för att dom förhoppningsvis ska växa till sig.

Min fråga är:

Ska jag plantera ut dom senare i höst eller ska jag gräva ner krukorna i pallkragen över vintern och plantera ut dom i vår. Vilket är bäst??
kerstin z5-6
Digitaliserosetterna kan i o fs planteras ut nu -men alla mår bra i nedgrävda i pallkrage jord
över vintern
Står den så till att vårsolen inte bränner dem för tidigt är det ännu bättre biggrin.gif
Ulla-Stina2
Apropå rosetter: självsådda digitalisrosetter i rabatten, liksom vallmobäbisar, klarar väl sig själva och kommer nästa år??!

För övrigt har jag en påse frö till riddarsporrar (perenna). Kan jag så dem nu och hur ska de behandlas?

hälsn Ulla-Stina i ALingsås
kerstin z5-6
Rosetterna klarar sig oftast
Du kan så dem snart o gräva ner krukorna -de gror i vår
Men du kan även vänta med sådden -så senare i höst eller vinter o ställa ut dem då
De är varmgroende o kommer att börja växa när tempen blir + igen -Du ska täcka fröna lätt -de gror bäst mörkt
stina
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-08-2005, 11:33)
Digitaliserosetterna kan i o fs planteras ut nu -men alla mår bra i nedgrävda i pallkrage jord
över vintern
Står den så till att vårsolen inte bränner dem för tidigt är det ännu bättre biggrin.gif

OK - då tror jag att jag låter allihopa stå kvar i pallkragen över vintern. Där digitalisen ska stå är det upptaget just nu..... (säg var det INTE är upptaget wink.gif )

/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon