...som äter upp mina rosenknoppar innifrån? Den är ungefär 1.5 cm lång.
Det ser rätt "kul" ut där den farit fram. Den borrar sig in. Äter tomt. Och drar. Vilket resulterar i att knopparna ser ut att sitta kvar - men med borrhål...
Berith
15-08-2005, 06:04
Många som läst men ingen som vet...
Och jag har heller ingen aning men jag lyfter upp tråden. Antar att Åke, amaira eller nån av dom andra är på ingång när det är vardag igen och vet inte dom så vet nog ingen.
Madeleine1
15-08-2005, 18:55
Tack för 'lyftet'! Gjorde en fuling och frågade först i Ogräs och skadedjur. Nilla trodde att det kunde vara rosenknoppstekel. Jag har bara hittat en länk om denne stekel, så jag är fortfarande inte helt säker. Vi får se om det är någon som känner igen den...
Gossen Ruda
15-08-2005, 19:33
Vet inte alls vad det är för någon art men en växtstekel är det inte, för få bukfötter. Måste vara en fjärilslarv men vilken har jag ingen aning om. Skall grunna på saken.
Madeleine1
15-08-2005, 19:34
Gör gärna det! Det ska bli spännande att höra om du kommer på vad det kan vara.
Gossen Ruda
15-08-2005, 20:53
Jag ger nog upp, hittar ingen som riktigt stämmer. En larv av något nattfly är jag så gott som säker på. Det finns drygt 350 att välja mellan. Sen kanske inte rosenknoppar ingår i den vanliga dieten vilket gör det svårare. Den jag hittat som är mest lik är guldfly, Pyrrhia umbra. Den är visserligen inte noterad för rosor men lever på blommor och frön av div växter.
Madeleine1
16-08-2005, 17:47
Tack för ditt engagemang! Jag har ju bilden kvar, så jag ska ha den lite i bakhuvudet när jag surfar runt. Kanske dyker det upp nåt på vägen...
Zaz
16-08-2005, 18:16
...vet inte heller vad det är för ett kräk, men hos oss äter de (eller iaf larver som är synnerligen lika) allt i sin väg - aklejan är speciellt omtyckt, men även lökpipor går ner....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.