Full version: Besviken i år
fruberglund
Tycker inte det varit någon vidare trädgårdsglädje i år, mycket har växt dåligt och blomning har uteblivit eller varit väldigt sparsam. Inget har blivit så frodigt som jag tänkte (man har ju alltid sin trädgårdsidyll i bakhuvudet).

Tror det beror på det konstiga vädret, först regn & kallt, sen 35 grader i 3 veckor och sen regn & kallt igen. Ja, kallt och kallt men kallt på nätterna i alla fall.

Det har varit såååååå segt för blommorna att slå ut...vissa kanske jag har för bråttom med i och för sig, de har nog inte etablerat sig än...är väl mest att jag tycker det blommat så ojämnt också.

Nu är det i stort sett inget som blommar...augusti ska väl vara DEN STÖRSTA blomningsmånaden på hela året? Lite här och där bara.

Är sååååå besviken i år, får väl hoppas på bättre väder nästa år så min trädgårdsdröm blir uppfylld wub.gif
Ciczi
Jo jag håller med du Fru Berglund.

Min stackars trädgård har inte alls blommat så frodigt som den gjorde förra året. Eftersom detta bara är min andra sommar som trädgårdsinnehavare så kan jag bara jämföra med förra sommaren och den var ju ingen höjdare heller.

Lite trist är det allt.

Ciczi
Sulawesii
Håller fullständigt med! Men, jag är mest ledsen över grönsakerna som det inte verkar bli allt för mycket av med.
Min blåblommande chili funderar jag tom på att ta in för att den ser allmänt hängig ut....
kerstin z5-6
17 -juli till 17 augusti brukar det vara som bäst här -jag har nog lite brist på vårblommor smile.gif
men det tar ett par år innan trädgården fått växa till sig
Allt regn har gjort att mkt inte blev så fint som det brukar vara
Åsa, mälardalen zon 2
Är det bara här det växer och växer, det har varit fuktigt men varmt här så squashen har nog aldrig vuxit såhär bra, jag hann inte styra alla rankor så nu är min öppna trädgårdskompost någonstans under den stora bladmassan av rankande squash.
Yin o Yang
Hos mig växer det så att det knakar smile.gif biggrin.gif laugh.gif . Har inte gjort något särskilt annorlunda än tidigare wink.gif . Roligast har varit mina nyanlagda pallkragar wub.gif . Vilken lök och vilka morötter, för att inte tala om mangolden biggrin.gif .

Även i växthuset har det växt kanonbra i år. har plockat av ett 15-tal slanggurkor på 3 plantor och det är minst lika många på gång.

På söderväggen dignar vinstocken av druvklasar wub.gif . Bara att hoppas på värme så de mognar sleep.gif
kristerh
Tycker att allt vuxit bra förutom fuchsiorna, de sista börjar blomma först nu!! unsure.gif mandelklematisen har precis öppnat sina första blommor. Men allt är väldigt sent iår.
krister
kerstin z5-6
precis . vilket antagligen innebär att min perenna Hibiscus,-ej syriacus utan mochetous -med stora knoppar inte hinner med att slå ut mad.gif
Lena
Här i Sundsvall växer o blommar det i alla fall precis som det brukar, fast det har regnat hemskt mycket så en del av sommarblommorna är lite fula och jag har fått arbeta hela helgen med att ta bort visset, det som har tagit mest skada av allt regn är ju sommarblommor, tex luktärter, tobak, ringblommor och astrar, så nu har jag bestämt mig, INGA MERA SOMMARBLOMMOR FÖR MIN DEL, BARA PERENNER, ska vara Dahlor då, men det är ju lökar. Här blommar nu Rosenflockeln ( underbar) Solbrud,olika stånds, Rudbeckior,Kokardblomster( blivit lite ful av regnet) Perenn Malva.
Anisisop, Några Nävor, Silverax, Älggräs för att ta några exempel, ska inte glömma Klematis, som blommar precis som de brukar

Lena zon 4
Snöflinga
Ur led är tiden wub.gif
Ewa L
Jag tycker det är värst med slagregnen. Allt som är högre än 40 cm lägger sig efter de fruktansvärda ovädren det har varit. Nåja, inte allt, men mycket mer än vad det brukar göra.
birgitek
Hos mej har precis allt utom Fuschiorna vuxit extremt dålig t.om. sallad och ringblommor är bara ynkliga. Kanske blev det för mycket hönsgödsel, har aldrig använt det förut, så det blir nog blå korn nästa år igen
Birgit Ek
Gillan
wink.gif Nja, blomsterprakten kan jag väl egentligen inte klaga på blink.gif
Förutom att en del växter har betett sig lite mysko.Flera clematiser
tappade helt utan anledning plötsligt grenar ohmy.gif .En av clematisernas
blommor var till en början gröna ohmy.gif , men nu är de så vackra de kan bli.Alla andra blommor har också skött sig som de ska.Min ricinplanta som jag satte ut i rabatten är tex högre än mig (167cm) och nästan lika bred blink.gif .Den passar ju inte riktigt in wub.gif

Men mitt "lanne" på ca 30 kvadrat där allt det ätliga skulle växa wacko.gif mad.gif

- av fem rader potatis orkade bara två upp ur jorden blink.gif
- av majs,fem olika sorters ärtor/bönor, morötter, rädisor, dill,
och två gurksorter kom ingenting
sad.gif

Det enda som var lyckat var isbergssalladen och persiljan

wink.gif

Det underligaste är att förra året blev alltihop kanon wub.gif

Och vi har bytt plats så det borde ha fungerat.Jag tror
också att det har blivit konstig på grun av vädret. wink.gif

Förresten ohmy.gif , i mitten på juli blommade vårat päronträd för andra
gången huh.gif , så nu kommer det nya päron ohmy.gif laugh.gif laugh.gif [COLOR=red]
AnnammA
CITAT (Yin o Yang @ 14-08-2005, 16:37)
Hos mig växer det så att det knakar smile.gif biggrin.gif laugh.gif . Har inte gjort något särskilt annorlunda än tidigare wink.gif . Roligast har varit mina nyanlagda pallkragar wub.gif . Vilken lök och vilka morötter, för att inte tala om mangolden biggrin.gif .

Även i växthuset har det växt kanonbra i år. har plockat av ett 15-tal slanggurkor på 3 plantor och det är minst lika många på gång.

På söderväggen dignar vinstocken av druvklasar wub.gif . Bara att hoppas på värme så de mognar sleep.gif

Jo, men det var det här med värme... huh.gif huh.gif huh.gif

AnnA
Malvia
När värmen äntligen kom så satte allt fart. Iof har jag ny jord i alla rabatter och palkragar.
Solroserna är 2,10 m höga - mätte i går. Krassen är enorm, pallkragarna håller på att spricka av sallad,persilja, dill, rödbetor.
Fast potatisen ser lite lessen ut, har inte vågat ta upp några än. Hade för bråttom förra året.
Fuschiorna har precis börjat slå ut, Änglatrumpeterna likaså. Massor av vinbär, krusbär o hallon har vi med.
Tomaterna växer på rejält också. Har inget växthus.
Och idag har vi strålande sol!
mulle
Jag instämmer i att det har varit en konstig säsong.
Vissa växter hos mig på Åland har bara blommat och blommat och vägrat sluta.
Överhuvudtaget har det varit en fröjd att se på prydnadsrabatterna. Och mina klematis har aldrig varit så fina som i år, fullfulla av blommor.
Bärskörden har varit strålande - jag har plockat jordgubbar i fem veckor nu och alla bärbuskar har varit eller är fulla!
Frukt tycks det också bli gott om fast plommonen får nog lite bråttom, de är gröna ännu.
Grönsakslandet är det värre med, det är rent ut sagt ett sorgligt kapitel...
Mycket grodde så sent att jag undrar om det överhuvudtaget hinner bli något av det.
För en månad sedan såg det så mörkt ut att min planerade utvidgning av grönsakslandet fick bli rosenrabatter i stället...
smile.gif
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon