fruberglund
frågan som i rubriken alltså. Grannens stockrosor blommade redan nästan vid midsommar, vet att jag tittade på dem och tyckte de var superstora då i alla fall. Mina är väl uppe i samma storlek ungefär nu men vet inte om de kommer hinna blomma...nån mer värme är väl för mycket att hoppas på. Är det för kallt?

Samma fråga på mina luktärtor som är suuuuuuperfina men ser inte tillstymmelse till blommor.

Kommer de hinna innan frosten kommer här i södra Sverige?
Fru fet
Det är nog olika från sort till sort det - här i Älvsjö blommar syrrans (perenna) stockrockrosor för fullt i eldrött och ljusgult - tjusigt värre! smile.gif
Rossi
Jag bor i södra Sverige (Skåne) och blomningen på våra stockrosor sjunger på sista versen. De har hållt på ett bra tag nu.

När jag ser på din profil så skriver du zon 2-3 medan vi bor i zon 1 så det kan ju vara en förklaring. Eller så är det kanske första året dina blommar och att de därför inte har mäktat med riktigt än?
Anki V
Jag bor på gränsen mellan z 4-5 och på den ena av mina stockrosor har tre blommor slagit ut. Den andra (samma sort, samma läge) har tre ynka knoppar och är bara hälften så stor som sin syster. När dom planterades i början på juni var dom lika stora.

Vad jag förstått så blommar stockrosor oftast bara en gång. Om "lillan" inte hinner blomma i år finns det då chans att hon kommer igen nästa år.

/Anki
kerstin z5-6
Här blommmar de alltid senare delen augusti -o de som inte hionner -de blommar nästa år smile.gif
Kajsa
Har två gula, fulla av rost. Nog är dom lite trista stockrosor, kan dom aldrig vara friska ??
Monarda
I år har jag nästan ingen rost alls på mina stockrosor. Hur kan det vara så olika i olika delar av landet? Jag har gula perenna stockrosor. Tidigare hade jag svarta och dom verkade vara mer rostkänsliga.
Anki V
Jag har inte en fläck på mina Stockrosor. Däremot har jag skador av Tvestjärtar.

Kanske vi i z 4-5 slipper sådant. Hur har ni det som bor ännu högre upp?
Anki på Öland
CITAT (Kajsa @ 14-08-2005, 20:52)
Har två gula, fulla av rost. Nog är dom lite trista stockrosor, kan dom aldrig vara friska ??

Hej
Jag gjorde som jag läst om här på Odla, nöp bort dom första bladen som kom upp på våren. När stockrosen sen växte upp har sommaren gått utan rost iår. Brukar ha jättemycket rost så det på sensommaren bara är en stam och lite blommor högst upp.
Anki
fruberglund
Bara att vänta och hoppas då smile.gif
kerstin z5-6
Rost förekommer inte här alls smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon