humla
Denna sötnos hittade jag i växthuset. Är det en gräshoppa (av större variant), eller kallas det något annat?

Här är han/hon iallafall;

En riktig skönhet wink.gif

Här ser man hur långa känselspröt den har! Gigantiskt långa i förhållande till kroppen.

Ja, stilig var den iallafall rolleyes.gif
kristerh
Ser ut som en vårtbitare wink.gif är det de som spelar så fint på kvällen?
krister
ifibi
jag tror också att det är en vårtbitare. Jag har för mig att de dom som har två spröt på baken.

Det är de som man kan höra spela på kvällarna.
Gossen Ruda
Fina bilder på herr Lövvårtbitare, som när han skall verka förnäm presenterar sig som Leptophyes punctatissima. Den är översållad med små svarta punkter som artnamnet säger. Notera dom pyttesmå vingarna som bara duger till att spela med. Honorna håller käft för dom har inga vingar alls. Spröten i bakkroppspetsen tillhör parningsapparaten. Arten håller bara till i träd och buskar och höga örter, aldrig på marken. Den är värmeälskande så den förekommer bara i sydsverige.
humla
Tack för informationen, Gossen Ruda! Men jag ser inga vingar? Är de det bredaste partiet på ryggen?
Gossen Ruda
Ja. det lite rundade ljusbruna partiet.
humla
Okej, då hänger jag med wink.gif
amaira
Fina bilder wub.gif .

Enklaste sättet att se skillnad mellan gräshoppor och vårtbitare, är just längden på antennerna biggrin.gif .

Det är vårtbitarna som har de här långa antennerna, och gräshoppor som har korta antenner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon