Rossi
Jag älskar plommon och ifjor gav vårt 10-åriga Opal-träd frukt för första gången och då skördade vi 3 liter och tyckte att det var mycket för att vara premiären.

Igår skördade vi 6 liter och det finns mer frukt kvar på trädet!

Nu slipper jag gå och vara avundsjuk på alla som har egna plommon i trädgården. smile.gif Det var värt att vänta 10 år på att det egna trädet skulle ge så fin frukt.

Jag har inte hört någonting om huruvida det skulle vara plommonår i år. Hur har ni andra det?

Rossi
Zon 1
wolkenkrabber
Seriöst! det här är fusk och allt annat i alldra högsta grad! än så länge är det bara kart i mitt plommonträd, och om vädret forstätter som det gjort nu kommer de inte mogna förens i december! ajja lite överdrift men i september någon gång kanske

hoppas det smakar, plommon är gott det smile.gif
Susanna
Jag har inte skördat några ännu, det tar nog några veckor till innan mina är färdiga. Jag läste i någon lokaltidning förresten, att i Kivik räknar man med att plommonskörden har minskat med 75% i år! Äppelskörden hade också minskat. Det enda som ökade där i år var päronmängden.
Rossi
CITAT (wolkenkrabber @ 14-08-2005, 15:04)
Seriöst! det här är fusk och allt annat i alldra högsta grad! än så länge är det bara kart i mitt plommonträd, och om vädret forstätter som det gjort nu kommer de inte mogna förens i december! ajja lite överdrift men i september någon gång kanske

Du får komma och hälsa på söderöver Wolkenkrabber! smile.gif
Rossi
CITAT (Susanna @ 14-08-2005, 16:34)
Jag läste i någon lokaltidning förresten, att i Kivik räknar man med att plommonskörden har minskat med 75% i år!

Vet man varför?

Då har vi kanske haft tur i år. Här käkas det plommon så att magen är stinn! smile.gif
Susanna
Näe, det stod inte varför. Lycko dig som får äta plommon nu! rolleyes.gif
Gurkan
Hur det är ställt med plommonen vet jag inte men jag läste en artikel om en äppleodlare i norra Skåne häromdan (inte i Kivik) som berättade att hans år var förstört pga. en köldknäpp under blomningen.
Rossi
Ett gott råd när ni kommer så långt - ät inte för många plommon på en gång .....

Hälsningar från en som vet .....
mulle
Mina plommon är också gröna ännu...
Plommon och gröna tomater blir en jättegod marmelad. Om man får för mycket av det goda...
Mulle
koko
Jag tror inte vi får ett enda plommon i år, och har hört liknande från vänner runtomkring, så i stockholm (sollentuna) är det nog inget plommonår i år.

Äppelträden är det lite olika med, vi får färre än i fjol på alla träd utom ett där det är precis tvärtom (knappt nån frukt alls i fjol, massor i år). Det är det enda trädet med sommarfrukt, så det blir mycket mos i år. smile.gif

// Kristina
Gillan
CITAT (wolkenkrabber @ 14-08-2005, 15:04)

laugh.gif laugh.gif Det är precis samma sak här.Man kan ju börja undra rolleyes.gif
Rossi
Inget fusk här inte, hörni. smile.gif

Det är bara så att vi bor i ett gynnsamt klimat. (Skåne, zon 1)

Ska nog faktiskt ut och plocka lite fler plommon. Får väl lägga ut en bild på dem så att ni tror mig! laugh.gif
Rossi
Ha! Här kommer bildbevis! rolleyes.gif

wolkenkrabber
Pfffft syns på långa vägar att det där är i ett växthus sleep.gif
Rossi
CITAT (wolkenkrabber @ 16-08-2005, 18:23)
Pfffft syns på långa vägar att det där är i ett växthus sleep.gif

Ha, ha! Den var bra Wolkenkrabber! Avundsjukan lyser ur ögonen på dig! laugh.gif Du är välkommen ner att komma och njuta. Med tanke på alla plommon så kan jag ju bjuda på plommonvin, plommonsylt, plommonpaj, plommonkompott, plommon chutney etc.! laugh.gif smile.gif tongue.gif
wolkenkrabber
låter ytters lockande, minns att när jag var mindre hade jag en fetich för katronplommon, och nej de hade ingen nämnvärd effekt på min mage smile.gif
Eva i Västerås
Min kompis har plockat de första plommonen. Hon har Viktoria.
Vi har Reine Claude d'Oulins, och får vänta minst ett par veckor till.
Så brukar det alltid vara, så det hänger på sort också. Vi bor bara några kvarter ifrån varandra.
Rossi
CITAT (Eva i Västerås @ 19-08-2005, 08:48)
Min kompis har plockat de första plommonen. Hon har Viktoria.
Vi har Reine Claude d'Oulins, och får vänta minst ett par veckor till.
Så brukar det alltid vara, så det hänger på sort också. Vi bor bara några kvarter ifrån varandra.

Vi har också Reine Claude d'Oulins som kommer lite senare med frukten. Perfekt för oss! Först kommer Opal och sen Reine Claude d'Oulins. Tur att de inte kommer med frukt samtidigt - det hade inte magen klarat! smile.gif
Powerowic
vi har ett victoria hemma det plommonen är fortfarande gröna och det kommer inte så många men de är väldigt stora de är nog 3*5 cm
Susanne i Linköping
I år får jag plommon på mitt Reine Claude d'Oulins för första gången sedan jag köpte kolonistugan 2002! Jodå, det har varit plommon på det förut men först i år fattade jag att man inte kunde göra som med Opal eller Viktoria, alltså plocka plommonen vartefter de ramlar ner. Reine Claude ska tydligen skördas gulgröna! Hade jag ingen aning om. Och inte tål de att skakas ner heller. Tre år med plommonmos i komposten och så äntligen upptäcker jag hur goda de ska vara!

Återstår att klura ut hur jag får ätliga äpplen från äppelträden.
wolkenkrabber
kan medela att även om flertalet gick hädan i stormen så såg jag att de har börjat få färg nu, så jag kommar på milda näter utan nattfrost i hela september
Powerowic
våra victoria börjar få lite färg men är näst intill oätliga fortfarande är det normalt i zon 3
mulle
CITAT (Powerowic @ 05-09-2005, 12:26)
våra victoria börjar få lite färg men är näst intill oätliga fortfarande är det normalt i zon 3

Nej, inte normalt!
Mina i zon 2-3 är betydligt senare än vanligt i år.
Mulle
wolkenkrabber
plockat de två första plommona iår, hoppas resten hinner mogna med, bara 8 grader ute nu sad.gif
*Felix matte*
CITAT (wolkenkrabber @ 08-09-2005, 21:59)
plockat de två första plommona iår, hoppas resten hinner mogna med, bara 8 grader ute nu sad.gif

Så avis jag blir sad.gif .. köpte mina på ICA
och till på köpet har vi bara +4 just nu.
mulle
Jag har fått en sats som har hamnat i magen och en som har hamnat i rom!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon