Gessie
unsure.gif Vilken sorts klängväxt skulle jag kunna plantera invid förstug-kvisten? Jag är helt novis!!! Vi har flyttat in i vårt nybyggda hus och tankarna snurrar nu kring trädgård. Vi har byggt vårt hus på en ödegård kan man säga så trädgården är egentligen vacker som den är - vildvuxen och så. Vi har inte tänkt "planera" trädgården så väldigt, men bland annat så skulle jag vilja ha något som klänger vid entren. Gärna med vackra blommor?!? Tips emottages.....
hans-Ålösund
Det som trivs bäst i skugga är pipranka men den har inga vackra blommor.
Vanlig vinranka ger vackra löv och vildvin ger vackra löv på hösten.
Ett kul tips är annars vanlig krasse--- den blir flera meter.
Louise i Göteborg
Klätterhortensia tål skugga och blommar vakert men växer långsamt.
Hur skuggigt är det? Vissa "vildare" klematisar tål delvis skugga.
Betty
Kan man sätta kaprifol på skuggsidan/norr?
Louise i Göteborg
Betty!

Jag har kaprifol i ganska tät skugga och den klarar sig. Den sträcker sina grenar dit ljuset finns men blommar lite nere i skuggan också.
Så om det åtminstonde finns dagsljus tror jag kaprifolen klarar sig i norrläge. Men man får nog räkna med att den blommar ganska klent.
Ann i Göteborg
Klätterhortensian är oemotståndlig, hos mig skall den klä in pergola vid den "privata" trädgårdsentrén och den växer med RAKETFART!
Louise i Göteborg
Ann!

Vad gör du med klätterhortensian för att få den att växa snabbt! Dela med dig av magin eller vetenskapen.
Ann i Göteborg
Hej Louise!

Förutom en rejäl näve Algomin på våren så gör jag inget alls. Turplanta med bra rötter kanske? Jag blev så förvånad när du skrev att den är långsam...

Å andra sidan har jag s.k. snabbväxare i trädgården, men inte tycker jag de är snabba (etableringstiden kanske är lång i gengäld?).

Jag läste din info - det låter som en spännande trädgård du har att ta itu med!

Har du mycket "ris"? Vad gör du isåfall med det? Kompostkvarn eller eldar eller kör till tippen? Jag har mycket att ta hand om (1300 kvm tomt) och har kört kompostkvarnen för första gången på flera år - men den för ju ett väsen utan dess like (jag passar på när vädret är så dåligt att grannarna håller sig inomhus med stängda fönster). Helst kanske man skulle få tag på lämpligt kärl att elda i?!
Ingrid på Västkusten
Klätterhortensia tjurar oskyldig och liten i två tre år sedan tar den kraft.
Kan man vänta......:-))
Akta Er för att ha den på en murad vägg med tegelsten - dess sugskålar river och spränger dte mesta.

Hälsar Ingrid
Almdalen
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-04-2003, 11:49)
Klätterhortensia tjurar oskyldig och liten i två tre år sedan tar den kraft.
Kan man vänta......:-))
Akta Er för att ha den på en murad vägg med tegelsten - dess sugskålar river och spränger dte mesta.

Hälsar Ingrid

Akta er om ni har trä fasad också, den tränger in överallt . Jag har en på ett "plank" intill huset och jag klipper och klipper för att hålla den på plats. Den är underbart vacker så jag vill inte ta bort den, återstår bara saxen.
wub.gif
Ingegerd
Anders zon III
CITAT (Gessie @ 10-04-2003, 12:15)
unsure.gif Vilken sorts klängväxt skulle jag kunna plantera invid förstug-kvisten? / Vi har inte tänkt "planera" trädgården så väldigt, men bland annat så skulle jag vilja ha något som klänger vid entren. Gärna med vackra blommor?!?

Verkar var en fin gammal trädgård ni fått!
Förstukvisten ser ut att få sol både under mornar och kvällar, så det är inte nån kompakt skugga.

Om du gillar Clematis så tror jag att det skulle kunna bli hur fint som helst att ha en drös med såna - förstukvisten är ju lång. C. alpina och C sibirica finns i blått, rosa och vitt, enkla och dubbla. Några remonterande hybrider kan du nog få tag på så att det inte bara blir vårblom.
Perfekt tror jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon