ejjan
Mitt äppelträd (oranie) är minst 20 år gammal och har mått bra de tre åren vi bott här. I våras såg jag att barken såg konstig ut. Längst ner mot marken har den torkat och lossnat helt från själva stammen. ohmy.gif

Pillade bort allt det lösa, innanför var det fuktigt och myror. Nu ser det ut som barken lossnar allt högre upp.

Vad ska jag ta mig till och vad beror detta på unsure.gif

Hoppas på svar
Åsa, mälardalen zon 2
Kan nog vara flera saker som kan orsaka sånt på äppelträdet ex. dålig dränering, gräsklipparskador, honungsskivling mm.
ejjan
Dräneringen är bra. Gräsklipparen kommer inte intill och svamp har jag inte sett någon. Mer förslag?

Svårt att hjälpa trädet när man inte vet vad som orsakar problemet. unsure.gif
Cilla
Barkfall har vi tagit upp här ganska många gånger och de är alltid svåra att diagnosticera orsakerna till, särskilt om man inte ser foton på trädet ocg dess miljö. Om du säker lite ser du exempel på hur andra barkskador diagnostieras där ma ser träd på bild.

För att kunna ge råd om vad du kan göra vill man se och veta saker som:
Hur gamla ser skadorna ut att vara?
Hur stor del av stamdiametern i bredd omfattar de?
Är kambiet kring skadorna levande?
Hur påverkar skadorna trädets tillväxt?
Vad ser ut att ha skett i markerna kring trädet de senaste 5-10 åren?
Vilken jord och marktyp står trädet i och vad görs i den? Gräsmattegödslas det / används växtgifter?
Vilken zonärdighet har sorten och i vilken zon står det?
Står trädet i skugga/solbelyst? Gamla virussymppom?
Andra trädsjukdomar som trädet ser ut att ha?
ejjan
Har sökt lite men inte lyckats hitta det jag vill. Himla dumt att jag inte fattar det där med att lägga in bilder, annars kunde jag ta kort.

Förstår att det är svårt, har en kunnig i staden och får nog rådfråga honom. Barken har lossnat runt hela stammen, nerifrån marken och upp ca 30 cm. Skadan kom i år. Ingenting har skett i närheten av trädet på många år. Är tyvärr gräs ända in till stammen, som jag ska ta bort (en av de saker som inte blivit av och som man har dåligt samvete för... sad.gif ). ingen gödsel och inga gifter. Mycket skyddat läge i nära på zon II och inga andra sjukdomar. Vet ej om Oranie är drabbat av div sjukdomar och om det kan ha med sorten att göra.
Cilla
Oranie är inte drabbat av särskilda barksjukdomar vad jag vet. Det är tyvärr allvarligt när träd blir av med barken runt om stammen. Om inte kambiet, det tunna tillväxtskiktet under barken är levande klarar trädet ofta inte sådana skador. Men som sagt, man måste se för att kunna bedöma med någon sorts säkerhet.

Hare kan äta bark på låg nivå och ringbarka träd, liksom en del andra. Men om barken flagar av är orsakerna några andra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon