|
tyskland
14-08-2005, 16:39
Hej! Jag undrar om man kan använda sådana där stora vilda nypon till nyponsoppa? Kan man göra nypondricka av rosor på dessa vilda nyponbuskar? Har någon recept? MVH Tyskland
Åsa, mälardalen zon 2
14-08-2005, 16:48
Alla nypon går att använda till soppa, marmelad mm. även vresrosornas stora nypon (fast pimpinellernas svarta nypon blir nog en läskig nyponsoppa). Det här brukar jag göra av nypona http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...72f9341820e99ddTyvärr orkar jag inte plocka nypon så det räcker till soppa, jag köper nyponmjöl istället på hälsokosten och kokar soppa.
Jag tycker vresrosornas nypon gör bästa marmeladen och soppan, men hua vilket jobb det är att rensa. Det gäller att det är bra program på radio eller att man har en god samtalspartner att rensa tillsammans med.
När man rensat en halv dag och kokat ihop det har man 1/4 honungsburk med nyponmarmelad. Den känns så dyrbar att man nästan inte kan hitta ett högtidligt tillfälle nog att äta den på!
Hej nyponlovers !
Jag var ute i "min" park idag och såg mängder med, vad jag tror var, svarta nypon men jag har aldrig sett såna förr så jag vill fråga innan jag förgiftar mig. Hade tyvärr ingen kamera med just idag.
Buskarna såg ut som lågväxta nyponbuskar med spinkiga grenar och mycket mindre blad och frukterna helt svarta och runda, lite bredare än långa, om ni förstår. Tog sönder en och hittade vad som såg ut som vanliga nyponfrön med "klipulver" och allt, ett par droppar klarröd saft fanns i skaftändan av frörummet.
Smaken var betydligt sötare och godare än de vanliga nyponen på busken brevid och om nån vågar säga att dom är ofarliga ska jag ut och plocka en hink.
Ophelia
21-09-2005, 18:45
Svarta nypon brukar pimpinellarosorna ha. Kan aldrig tänka mig att de är farliga, har aldrig hört om farliga nypon. Som Åsa skrivit, det blir nog en läskig färg på soppan
wolkenkrabber
21-09-2005, 19:47
CITAT (Ophelia @ 21-09-2005, 19:45) Svarta nypon brukar pimpinellarosorna ha. Kan aldrig tänka mig att de är farliga, har aldrig hört om farliga nypon. Som Åsa skrivit, det blir nog en läskig färg på soppan  läskiga färger gillar bran  gröna o rosa pannkakor eller varför inte lilablå potatismos? funderar på att plocka nypon bara för att. har sett flertalet överfyllda buskar
Hannele
21-09-2005, 20:47
Jag äter nypon färska som dom är på hösten, nästan som godis.
Eva i Skåne
21-09-2005, 22:34
CITAT (Hannele @ 21-09-2005, 21:47) Jag äter nypon färska som dom är på hösten, nästan som godis.  Det har jag aldrig hört om förr! men kanske man skulle prova...
Eva i Skåne
21-09-2005, 22:36
Jag har gjort nyponsoppa av vresrosnypon. God blev den. I mitt recept stod att kärnorna skulle rensas bort när man använde dessa nypon, och det var tidsödande  . Behöver man inte göra det med små nypon så borde det vara enklare att använda dem, men sen är ju vresrosnyponen så mycket snabbare att plocka...
Tack för era svar.
Jag återkommer med en rapport om jag får tummarna ur att plocka nåt.
Snart är det ju "mårten gås" så jag kan ha svart nyponsoppa som vegoalternativ till den vidriga svartsoppan.
CITAT (Gurkan @ 22-09-2005, 11:58) den vidriga svartsoppan. Vad är det? Nyfiken Mulle
Big Gardener
22-09-2005, 11:49
Svartsoppa är ganska vidrigt.
Ni kan inte på allvar mena att ni äter det där????!!!!! Tack för dagens stora skratt! Är den EU-skyddad? Skotska haggis är ju bara barnleken mot er skånska "soppa"! Är det därför man i Sverige kallar bensin för soppa? Mulle
Hannele
22-09-2005, 14:24
CITAT (mulle @ 22-09-2005, 12:57)  :lol: :lol: :lol: :lol: Ni kan inte på allvar mena att ni äter det där????!!!!! Ja, jag äter allt, även svartsoppa, om någon bjuder. Den säjs även färdig i såna där "plastkorvar" för oss icke-skåningar. En liten avstickare från nypon som jag uppfattar som efterrätt. Vegetarianer skulle jag bjuda på någon god höstsoppa, löksoppa eller något annat.
Big Gardener
22-09-2005, 15:21
Sparrissoppa är gott
Jag är själv vegetarian så jag har inte smakat men enl. de jag frågat så smakar den allt från "underbart" till "det värsta jag smakat". Kanske beror det på kocken också. Ersätta den med svart nyponsoppa var inte så allvarligt menat ...
Och, ja, det är sånt vi (dom) äter här i Skåne, en tradition som i allra högsta grad lever. Jag är inte inföding dock så jag har inte så mycket erfarenhet av mårtenskalas.
Soppsäsongen har börjat ! Inget värmer kropp och själ som en rykande chili-het grönskassoppa med gott grovt bröd till.
Jag tror vi avhandlat detta med nyponrecept tidigare. Sök i denna avdelning eller i receptavdelningen på nypon!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|