Full version: Klätterhortensia
Ulla-Stina2
Tidigare i sommar satte jag ner en stickling av klätterhortensia i en kruka, och nu efter ca 2 månader verkar den fortfarande leva (den tycks skjuta nya gröna skott och 2 blad som var kvar på den lever också).
Hur gör jag nu med den över vintern? Ska jag ha den inne eller ute eller övervintra som pelargon, mörkt/ljust/svalt...?
Har hittat en massa information om hur man SÄTTER sticklingar men inget om hur man sen sköter dem för att få dem att växa där man vill ha dem.
Tacksam för erfarenheter,
Ulla-Stina i ALingsås
jerpan
Ett inlägg räcker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ulla-Stina2
Ber om ursäkt om det irriterade med flera inlägg, men jag var osäker på under vilket ämne frågan passade bäst.
birgitek
CITAT (jerpan @ 15-08-2005, 01:24)
Ett inlägg räcker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Så grinigt!
Vore trevligare om nån kunde svara på frågan, har också en rotad klätterhortensiastickling som jag inte vet hur jag skall övervintra .
Birgit Ek
Reserv
Eftersom Klätterhortensian ska sticklingsförökas och normalt sett inte är en inomhuskrukväxt så finns juh viss risk att den inte skulle gilla det klimat och den torra luft vi har inomhus. Om den rotat sig fint så ska den inte behöva mer än möjligtvis att man täcker den lite med löv innan vintern.

Och Birgit, jag hade inte "grinigt" på läppen, snarare otrevligt, förmodligen inte ett sånt svar en nykomling väntat sig. Om ingen annan välkommnat dig Ulla-Stina 2 så....Välkommen hit! Svaren brukar va´av snällare natur, om det kan va´en tröst rolleyes.gif
Ulla-Stina2
Tack för tips!
Men ska man plantera den ordentligt i marken, eller gräva ner krukan den är i?
Reserv
Om man gräver ner krukan så kan juh inte rötterna få söka sig fritt neråt, jag skulle planterat där jag sen ville ha den unsure.gif wub.gif
stina
Hakar på: Ska jag gräva ner mina forsythiasticklingar i backen nu också?? Tog skott på försommaren som lever och växer i krukan (har inte vågat kolla i krukan ännu)....
ejjan
Jag skulle, som Reserv, ha grävt ner dem i backen där man vill ha dem. Täcka lite extra första vintern är ju bra. Har vi tur att få en snörik vinter brukar det funka bra, snön isolerar ju. Då är det värre med den usla barfrosten mad.gif
stina
En liten följdfråga:

Jag har 8-10 skott i en kruka. Ska jag plantera ihop några stycken eller???
Reserv
CITAT (stina @ 16-08-2005, 11:07)
En liten följdfråga:

Jag har 8-10 skott i en kruka. Ska jag plantera ihop några stycken eller???

Du kanske kan dela på dom så du får ca.4 stycken istället. Om du haft krukan utomhus så behöver du inte avhärda sticklingarna innan dom ska ner i backen, om inte så behöver dom en tid på sig för att avhärdas. rolleyes.gif
stina
Menar du att 4 skott placeras ihop??? Krukan står ute..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon