Full version: Kltterhortensia
Ulla-Stina2
Tidigare i sommar satte jag ner en stickling av kltterhortensia i en kruka, och nu efter ca 2 mnader verkar den fortfarande leva (den tycks skjuta nya grna skott och 2 blad som var kvar p den lever ocks).
Hur gr jag nu med den ver vintern? Ska jag ha den inne eller ute eller vervintra som pelargon, mrkt/ljust/svalt...?
Har hittat en massa information om hur man STTER sticklingar men inget om hur man sen skter dem fr att f dem att vxa dr man vill ha dem.
Tacksam fr erfarenheter,
Ulla-Stina i ALingss
jerpan
Ett inlgg rcker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ulla-Stina2
Ber om urskt om det irriterade med flera inlgg, men jag var osker p under vilket mne frgan passade bst.
birgitek
CITAT (jerpan @ 15-08-2005, 01:24)
Ett inlgg rcker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

S grinigt!
Vore trevligare om nn kunde svara p frgan, har ocks en rotad kltterhortensiastickling som jag inte vet hur jag skall vervintra .
Birgit Ek
Reserv
Eftersom Kltterhortensian ska sticklingsfrkas och normalt sett inte r en inomhuskrukvxt s finns juh viss risk att den inte skulle gilla det klimat och den torra luft vi har inomhus. Om den rotat sig fint s ska den inte behva mer n mjligtvis att man tcker den lite med lv innan vintern.

Och Birgit, jag hade inte "grinigt" p lppen, snarare otrevligt, frmodligen inte ett snt svar en nykomling vntat sig. Om ingen annan vlkommnat dig Ulla-Stina 2 s....Vlkommen hit! Svaren brukar vaav snllare natur, om det kan vaen trst rolleyes.gif
Ulla-Stina2
Tack fr tips!
Men ska man plantera den ordentligt i marken, eller grva ner krukan den r i?
Reserv
Om man grver ner krukan s kan juh inte rtterna f ska sig fritt nert, jag skulle planterat dr jag sen ville ha den unsure.gif wub.gif
stina
Hakar p: Ska jag grva ner mina forsythiasticklingar i backen nu ocks?? Tog skott p frsommaren som lever och vxer i krukan (har inte vgat kolla i krukan nnu)....
ejjan
Jag skulle, som Reserv, ha grvt ner dem i backen dr man vill ha dem. Tcka lite extra frsta vintern r ju bra. Har vi tur att f en snrik vinter brukar det funka bra, snn isolerar ju. D r det vrre med den usla barfrosten mad.gif
stina
En liten fljdfrga:

Jag har 8-10 skott i en kruka. Ska jag plantera ihop ngra stycken eller???
Reserv
CITAT (stina @ 16-08-2005, 11:07)
En liten fljdfrga:

Jag har 8-10 skott i en kruka. Ska jag plantera ihop ngra stycken eller???

Du kanske kan dela p dom s du fr ca.4 stycken istllet. Om du haft krukan utomhus s behver du inte avhrda sticklingarna innan dom ska ner i backen, om inte s behver dom en tid p sig fr att avhrdas. rolleyes.gif
stina
Menar du att 4 skott placeras ihop??? Krukan str ute..
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon