Full version: Värme i komposten?
Agneta V
Hej!
Har äntligen tagit mig för att registrera mig och har en massa frågor om odling som kommer framöver.
Men nu till kompostfrågan.
Jag anlägger kompost efter alla regler som jag hört om. Jag varvar olika material, jag tillför hönsgödsel eller något annat gödselmedel, jag försöker lägga tillräckligt med kvistar i botten osv. Jag har både en öppen och en mer sluten kompostlåda. Jag lägger om den efter en säsong osv. Jag tycker att det blir bra kompostjord efter ca 1 år, men det är ganska mycket ogräsfrön kvar i den. Jag vet inte om det beror på att jag aldrig får upp någon värme i komposten.
Är det någon som har någon idé om hur jag ska få en varmare kompost eller spelar det kanske ingen roll?
Agneta V
Fenja
Jag skickar upp frågan igen och hoppas att någon kan något om detta?

Jag tror att du måste ha en hushållskompost som blir riktigt varm för att ogräsfröer ska dö. Jag är i alla fall ganska selektiv med vad jag lägger i mina komposter, till exempel aldrig ogräs som gått i frö.
Mvh
Fenja
Svante, zon 1
Min hushållskompost blir numera riktigt varm. Jag har inte mätt temperaturen, men kör man in hela pekfingret måste man snabbt dra ut det igen eftersom man bränner sig. I början hade jag problem, antagligen för att jag hade för mycket kväve och för vått, men sedan jag började ströa med sågspån och började röra om regelbundet har den tagit fart. Omrörningen ger syretillförsel och sågspånet ger kol och suger upp vatten.

Jag undrar om det går att komma upp i sådana temperaturer i en kompost med enbart trädgårdsavfall. Måste man inte ha det kvävegsrika hushållsavfallet för att få upp farten?
Agneta V
Tack för svar!
Jag har komposten på vårt sommarställe så det blir ju inte så mycket hushållsavfall att lägga i. Men jag ska pröva med sågspån och att lufta den mer. Och när det gäller ogräs är det ju alldeles för lätt att det slinker med av bara farten. Man får väl bli lite petigare.
Kompostjorden verkar i allafall fin i övrigt.
mulle
Kan du inte slänga i lite ko- eller hästgödsel? Det brukar göra susen.
Mulle
Svante, zon 1
Ta det försiktigt med sågspånet om du mest har trädgårdsavfall! Sågspånet innehåller mycket kol och nästan inget kväve, vilket var bra för mig som hade mycket, kväverikt hushållsavfall.

Om du mest har trädgårdsavfall har du antagligen för lite kväve för att få upp värmen och då kan kolrikt material som sågspån göra ont värre. Jag tror nog som mulle att något riktigt kväverikt som obrunnen stallgödsel skulle vara bättre.
Agneta V
OK. Jag räknar med att få tag i färsk hästgödsel i höst så hoppas det kan hjälpa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon