Hej,
Har tänkt satsa på 1-åringar i sommar men blir inte klok på vilka jag ska förkultivera och vilka jag ska så direkt och när! Rosenskäran börjar jag förstå att jag ska förså men hur är det med Vallmo? Har tänkt sätta både kornvallmo och pionvallmo och på många ställen står det att de ska direktsås p.g.a. att de ej tål omplantering men på andra rekommenderas förgroning. Om jag direktsår, när ska det göras? Jag bor i Stockholms-området. Även sömntuta är jag förvirrad över!
Tacksam för hjälp
Hella
Åsa, mälardalen zon 2
10-04-2003, 12:04
Rosenskäran går också bra att direktså men då blommar den senare än vad den gör om man förkultiverar. Vill du njuta av blommorna under större delen av sommaren så bör de förkultiveras.
Ettårig vallmo bör direktsås och fröna som är ganska små ska bara täckas lite, vattna och släng på en fiberduk så brukar massor gro.
Flerårig vallmo brukar man dock oftast förgro.
Sömntuta vet jag inte hurpass snabb den är men andra växtslag som brukar gå bra att direktså är:
Ringblommor
Krasse
Lejongap
Atlasblomma(Godetia)
Sommarslöja
Blåklint
Solros
Lin
Jungfrun i det gröna
Prins Gustavs öga
Luktärt och tagetes brukar också kunna gå att direktså men blomningen sätter igång senare än om man förkultiverar.
Hej,
Tack för svaret. Men när kan jag börja så dem ute? Jag bor som sagt i Stockholmstrakten.
Hella
Åsa, mälardalen zon 2
11-04-2003, 07:42
Det beror lite på hur våren blir men ofta brukar man kunna börja direktså i slutet av april-början av maj i Stockholmstrakten.
Ska man däremot direktså luktärt kan man nog vänta till maj, jordtemperaturen bör nog vara runt +10C för att fröna inte ska ruttna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.